Jak se vyhnout kompresi obrázku na Facebooku

nf

Také to znáte? Nahrajete na Facebook nový profilový obrázek, cover fotku nebo obrázek na zeď, jen abyste vzápětí zjistili, že to, co byl v originále nádherný, kvalitní a ostrý obrázek, je najednou rozpixelovaný, nevzhledný „šmejd“.

Vzhledem k tomu, že na Facebooku je vizuální styl a prezentace jedna z nejdůležitějších a nejsilněji vnímaných věcí, je nekvalitním obrázkem, především tím profilovým, zaděláno na potenciální problém.

Tento nechtěný efekt je známý také jako Compression Artifact a projevuje se nejčastěji u obrázků s ostrými křivkami či velkým gradientem barev. Jednoduše jde o to, že Facebook u každého obrázku zmenší jeho velikost a tím šetří peníze jak za úložiště, tak za přenosy dat. A zrovna JPG obrázky jsou na to extrémně citlivé.

Vezměme si to na příkladu. Facebook nám dává možnost nahrávat obrázky bez omezení. Neexistuje limit nahraných obrázků, můžeme jich tedy nahrávat, kolik jen chceme, a nic neplatíme. V zákulisí ale za tyto obrázky Facebook platí, ať již ve formě hardwarových úložišť, nebo ve formě přenosu dat. A právě tady, v počtech miliard obrázků, se malá, pár set kilobytová konverze může přeměnit v multimilionový účet za výše zmíněné služby.

Ale nebojte se, není to nic neřešitelného. Stačí se podívat na facebookové stránky náhodně vybraných značek a zaručuji, že u mnoha z nich na problém s kvalitou obrázků narazíte. Já vám teď ukážu několik způsobů, jak s nevzhlednými obrázky zatočit.

Tipy

1) Sám Facebook uvádí ve svých guidelines několik postupů, jak zachovat kvalitu obrázku. Bohužel žádný z nich se nejeví jako stoprocentní a pomůže jen občas nebo spíše náhodou. Jsou to:

  • Nahrávejte obrázky v požadovaných rozměrech:
    • pro klasické obrázky vložené na zeď, do alba a podobně je to šířka 720 px, 960 px a 2 048 px
    • pro cover fotku je ideální rozměr 851 px na 315 px
  • Ujistěte se, že obrázek má méně než 100 kb.
    • Máme otestováno, že komprese obrázku pod 100 kb může pomoci, obrázek tím však stejně komprimujete a výsledek tak nemusí být vůbec takový, jaký si představujete. Také nic nezkazíte zaškrtnutím volby „Hight quality“ při nahrávání fotografií do alb, toto však platí pouze pro alba.
  • Uložte obrázek ve formátu JPEG s sRGB barevným profilem.

2) Především, používejte formát PNG namísto JPG.

Na PNG formát Facebook (zatím) neuplatňuje kompresi, je to tedy ta nejjednodušší cesta ke kvalitnímu logu či obrázku na Facebooku. Toto se samozřejmě může v budoucnu změnit, ale nyní jej můžete bez obav použít.

png_logo jpg_logo

3) Nahrávejte obrázky vždy v maximální dostupné kvalitě.

4) Nestahujte a nenahrávejte stejné obrázky zpět na Facebook.

Tohle pravidlo je velmi jasné. Každým dalším stáhnutím a nahráním obrázek více a více komprimujete.

5) Nepřidávejte k obrázkům uměle ostrost.

Facebook totiž automaticky přidává obrázkům ostrost, aby tak řečeno „vynikly“. Pokud ostrost zvýšíte před nahráním obrázku na Facebook, výsledkem bude přeostřený obrázek nevalné kvality.

6) Nedělejte screenshoty kvalitních obrázků, které poté použijete k nahrání na Facebook.

Opět další komprese a snížení kvality obrázku.

Všechno výše zmíněné by vám mělo pomoci dokonale vyšperkovat váš profil. Problém s kompresí obrázků se z mých zkušeností týká pouze profilů a stránek, u reklam jsem se s ním zatím nikdy nesetkal.

Sdílejte článek!
Vít Olšák on twitterVít Olšák on linkedinVít Olšák on instagramVít Olšák on facebookVít Olšák on email2
V Business Factory, která je Facebook Marketing Partnerem, pracuji na pozici Facebook Ads Specialist. Po letech strávených prací na vlastních projektech jsem zakotvil jako specialista na výkonnostní reklamu v Business Factory a na stránkách Newsfeedu se s vámi budu o své zkušenosti rád dělit!

Komentáře

Co by vás mohlo dále zajímat...