Kreativitě se meze nekladou, ne ve Facebook Ads!

1. 8. 2015Návody

Ti, co někdy vytvářeli jinou než Facebookovou reklamu, si možná nedokážou představit, že by PPC kampaně šly dělat opravdu kreativně. Facebook Ads se ale liší. Nabízí totiž něco jedinečného – možnost popustit uzdu své fantazii. Dnes si ukážeme, jak vytvořit reklamu, která přiláká uživatele na váš web.

  • Užijete si hru s písmenky, symboly a znaky,
  • pokud vám něco říká Photoshop, vyblbnete se i na poli grafiky,
  • a teprve to pravé nadšení vás potká v okamžiku, kdy zjistíte, jak jde ve Facebook Ads cílit.

Uvědomte si, že Facebook Ads je něco úplně jiného. Uživatelé nevyhledávají váš ani konkurenční produkt a nepročítají produktové či PR články. Prostě jen zabíjejí čas, odpočívají a mnozí i prokrastinují, a co víc – tohle vše dělají ve svém facebookovém světě. Co to znamená? Odebírají obsah od lidí, organizací a společností, které je nějakým způsobem zajímají. Zapomeňte tedy na reklamu – začněte vytvářet obsah, který zaujme!

Jak na text, který nenudí?

I Facebook Ads mají omezení v počtu znaků – ne ale u všech formátů (pokud použijete pro vytváření kampaní Power Editor). Jedním z nich je právě cílení na web, Facebook tomu říká „Nasměrování lidí na váš web“. U textu se můžete skutečně vyřádit. Co zrovna frčí? Pokud se to hodí, určitě vyzkoušejte emotikony, nejrůznější symboly a také hashtagy.

Chcete-li odlišit text v reklamě, použijte šipku či jiný symbol, vypíchněte hlavní podstatu celé reklamy (psát… psát… psát…) a zvolte relevantní hashtag, který text podpoří.

Chcete-li odlišit text v reklamě, použijte šipku či jiný symbol, vypíchněte hlavní podstatu celé reklamy (psát… psát… psát…) a zvolte relevantní hashtag, který text podpoří.

 

U emotikonů a symbolů si dejte pozor, zda se jedná o takové, které Facebook zobrazí.

Využití symbolu letadla, jako motivu cestování.

Využití symbolu letadla, jako motivu cestování.

U hashtagů doporučuji nevymýšlet dlouhá souvětí (viz #hashtagkterynemasmyslalevysimyslitezejetohroznesuper), a když už do toho půjdete, udělejte z něj klidně celou reklamu – z něčeho úplně blbého uděláte originalitu. Raději ale vsaďte na klasiku – výstižný, jednoslovný a hlavně již existující hashtag.

Nezapomínejte na to, že i rozšiřující tlačítko je stále text a je škoda ho nevyužít!

Co dalšího? Můžete vyzkoušet i odkaz v příspěvku. Jak možná víte, zvolením tohoto formátu reklamy se uživatel po prokliku na banner dostane na cílovou stránku – nejčastěji váš web. Vy ale můžete vyzkoušet ještě něco dalšího, a to odkaz v příspěvku. URL je ale dlouhá a nepříliš atraktivní, co s tím? Projeďte ji zkracovačem a máte hotovo. Naše statistiky říkají, že uživatelé, kteří se prokliknou přes tento odkaz v příspěvku, zůstávají na webu déle, než je průměrná doba trvání návštěvy z tradičního prokliku přes banner.

Ne každý uživatel Facebooku chápe, že po kliknutí na banner se dostane na webovou stránku. Modrý hypertextový odkaz už ale známe všichni, proto máme tendenci na něj častěji kliknout. A možná taky proto jsme na webu déle – chtěli jsme tam, zatímco po kliknutí na obrázek, nás ani nenapadlo, že se dostaneme někam jinam, proto hned z webu utečeme.

Ne každý uživatel Facebooku chápe, že po kliknutí na banner se dostane na webovou stránku. Modrý hypertextový odkaz už ale známe všichni, proto máme tendenci na něj častěji kliknout. A možná taky proto jsme na webu déle – chtěli jsme tam, zatímco po kliknutí na obrázek, nás ani nenapadlo, že se dostaneme někam jinam, proto hned z webu utečeme.

Filtry vládnou světu!

Chcete dělat dobré reklamy? Sledujte trendy! Zkuste si otevřít Facebook a prohlédnout vlastní News Feed, co vidíte? Každý druhý příspěvek je projetý filtrem, tak proč děláte bannery, které na první pohled vypadají jako reklama? Přizpůsobte se kanálu i uživatelům. Samozřejmě ne každý banner tak musí vypadat. Jsou navíc produkty, ke kterým se filtry vůbec nehodí – např. bankovnictví. U designovek to ale vyzkoušejte.

Jak prodat klobouk? Ukažte ho v nejpřirozenějším prostředí – na hlavě (vč. filtru)

Jak prodat klobouk? Ukažte ho v nejpřirozenějším prostředí – na hlavě (vč. filtru)

Je rozdíl, zda prodáváte produkt, anebo službu. Službu málokdy ukážete na bílém pozadí, bez hlavy a nohou, jak to jde například u oblečení. Chce to trochu přemýšlet a zachytit okamžik, který vaši službu charakterizuje.

Na Facebooku jsou důležité kvalitní fotografie a grafika. Bez dobré fotky do Facebooku neinvestujte! Netvrdím, že vám reklamy nepřinesou tržby, ale dlouhodobě se nejedná o dobrý krok – může to totiž posunout vaši značku někam, kam úplně nechcete. Dobrá fotka je půl úspěchu, proto investujte do fotografa a nechte si znovu vše přefotit tak, aby byly produkty na oko lákavé.

Sami řekněte, do čeho byste se raději zakouskli – do dobře vypadajícího RAW borůvkového dortu, anebo rohlíku s máslem?

Sami řekněte, do čeho byste se raději zakouskli – do dobře vypadajícího RAW borůvkového dortu, anebo rohlíku s máslem?

Jak to můžete ještě vylepšit? Kromě hlavního poselství (tedy produktu či služby) nezapomeňte na logo. Jsme v Česku a zpravidla čteme a píšeme zleva doprava, shora dolů. Držte se tohoto pravidla při umisťování loga. Nejlepší místo je vlevo nahoře – otázkou je, co chcete vyzdvihnout (značku, akční cenu apod.). Další dobrý nápad je umístit na banner tzv. call-to-action tlačítko, vlastně jen prvek, který vypadá jako proklikávací tlačítko. Uživatelé mají totiž tendenci klikat na to, co znají, a tlačítka je pronásledují v celém online světě.

I v čistotě lze najít krásu, jen to chce mít dobrý produkt a profi fotky. Tady vidíte v praxi použité tlačítko „KOUPIT“, vyhrát si jde s ledasčím…

I v čistotě lze najít krásu, jen to chce mít dobrý produkt a profi fotky. Tady vidíte v praxi použité tlačítko „KOUPIT“, vyhrát si jde s ledasčím…

Nejdřív zaměř, pak teprve střílej

Jaký je problém mnoha inzerentů na Facebooku? Neumí zacílit. Přestože je Facebook skutečně dokonalým zdrojem informací, pouští inzerenti zpravidla reklamy na 18+ v celé ČR. Škoda…

Pokud jste kreativní a nebojíte se pustit do specifického cílení, můžou dobře vypadat nejen bannery, ale i texty. Místo obecné reklamy poskytnete uživateli skutečně relevantní argument k tomu, aby se proklikl.

Pokud byste byla matka ve věku 18 – 44 a ještě k tomu žijící v Praze, zobrazila by se vám právě tato reklama. V textu je zdůrazněná Praha i to, že cílová skupina má jisto jistě děti, další spojení s hlavním městem je pak viditelně umístěné na banneru s informací o množství prodejen dostupných v dané lokalitě.

Pokud byste byla matka ve věku 18 – 44 a ještě k tomu žijící v Praze, zobrazila by se vám právě tato reklama. V textu je zdůrazněná Praha i to, že cílová skupina má jisto jistě děti, další spojení s hlavním městem je pak viditelně umístěné na banneru s informací o množství prodejen dostupných v dané lokalitě.

Cílení nikdy nenechávejte až na poslední chvíli. Cílení je to první, na co byste měli myslet. Teprve od něho se odvíjí texty a grafika. Využijte možností, které vám Facebook nabízí. Kromě věku můžete cílit na města, zájmy, chování, rodinný status nebo pracovní pozici – anebo na všechno dohromady.

Na co nezapomenout?

Jak to tedy s Facebook Ads je? Ptejte se lidí, co si o produktech myslí. Mrkejte na ně, usmívejte se a používejte další emotikony. Nebojte se hashtagů ani odkazů v příspěvku. Vyzkoušejte si filtry a CTA prvek na banneru. Definujte cílovou skupinu sdělení. A hlavně – nepouštějte jen další reklamu, ale vytvářejte obsah.

Mé každodenní pracovní nasazení se projevuje v PPC kampaních. Velkou část tvoří právě Facebook Ads. Osobně je mám nejraději - nabízí možnost vytvářet něco víc, než jen reklamy. Proto jsem si je zamilovala a doufám, že si je oblíbíte i vy.

Komentáře