Studie: Jak uživatelé vnímají a používají Facebook a Instagram

15. 8. 2016NávodyNovinky

Jaké existují podobnosti a rozdíly mezi tím, jak uživatelé Facebooku a Instagramu vnímají a používají obě sociální sítě? Nad tím se zamyslela studie Facebook IQ, která zpovídala více než 5 500 uživatelů ze 6 zemí světa ve věku 18-64 let.

Facebook a Instagram sice primárně slouží k propojení lidí, přátel, rodiny a světa, ale každá z platforem hraje odlišnou roli v životě jednotlivých uživatelů.

Proč by se o tyto poznatky měli marketéři vlastně zajímat? Zaprvé, protože lidé tráví na obou sítích mnoho času, v USA je to například až 20 % doby, kdy používají mobil. Zadruhé, aby pochopili, jak a proč různé skupiny lidí (muži, ženy, rodiče, Mileniálové) používají Facebook a Instagram. Díky tomu je totiž mohou relevantnějším způsobem podnítit k využití jejich služeb nebo nákupu jejich produktů.

Jaké výsledky tedy studie v kostce přinesla?

  • Lidem, kteří používají obě sociální sítě vyrovnaně, Facebook lépe uspokojuje potřebu zábavy, podpory, poznání a spojení s lidmi, zatímco Instagram silněji naplňuje jejich touhu po zábavě, odpočinku a objevování.
  • Zábava na Instagramu představuje setkání s neočekávaným, kdežto na Facebooku humor.

FacebookIQFBInstagramContentTypes

  • Důvodů, proč lidé používají Instagram, je celá řada. Uživatelé sledují celebrity, hledají inspiraci a návody, vizuálně se přenášejí na nová místa na zemi.
  • Primárním důvodem, proč lidé používají Facebook, je spojení s rodinou a přáteli.
  • Respondenti také přiznali, že je Instagram více překvapuje a působí větší radost než Facebook. Facebook je naopak více rozesmívá.
  • Mileniálové (18-34 let) a rodiče vyhledávají video obsah častěji než starší generace.
  • Mileniálové na Instagramu spíše sledují účty spojené s módou, krásou, interiérovým designem a lidmi, které osobně neznají.

FacebookIQFBInstagramMillennials

  • Rodiče narozdíl od bezdětných uživatelů častěji používají obě sociální sítě, aby zůstali v obraze, co se týče jejich oblíbených značek a firem. Na Facebooku vyhledávají novinky o přátelích a rodině, aktuality a zábavný obsah, na Instagramu zase sledují informace o celebritách, módě, cestování a kráse.

FacebookIQFBInstagramParents

  • Pokud jde o interakci s obsahem, který sdílejí celebrity, lidé 1,3x častěji využívají Instagram než Facebook.
  • Pro muže jsou obě sociální sítě spíše praktickou záležitostí, pro ženy zase osobnější.
  • Zhruba 51 % mužů uvedlo, že jim Facebook pomáhá organizovat život, a 47 % sdělilo to samé o Instagramu. Ženy naopak pro spojení s ostatními používají obě sociální sítě.
  • Když se pořádá významná akce nebo událost, respondenti se pro vyhledávání reakcí a názorů častěji obracejí na Facebook, pro vyhledávání obsahu „ze zákulisí“ nebo obsahu pořízeného očima návštěvníků zase spíše na Instagram.
Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře