Vše, co chcete vědět o Facebook Instant Articles

Facebook Instant Articles

Facebook Instant Articles

Facebook před několika dny představil Instant Articles. Službu, o jejímž spuštěním se dlouho spekulovalo a která vyvolává velké emoce. Je to další hřebíček do rakve vydavatelů? Získává Facebook monopol? Kdo na celé akci vydělá – a má mě to jako uživatele zajímat? Pozvali mě kvůli tomu i do televize, ale myslím, že vlastně nedošlo na ty nejdůležitější otázky :)

Nejprve stručně shrneme, oč se vlastně jedná:

Instant Articles nejsou samostatná aplikace (jako byl faktický předchůdce – Paper), ale vylepšení mobilní aplikace Facebooku (v okamžiku spuštění se to týká pouze iOS verze, ale Android bude pravděpodobně brzy následovat). Prakticky jde o to, že jakmile Facebook usoudí, že vám v rámci News Feedu zobrazí obsah, který bude mít formát Instant Articles, přednahraje jeho obsah – a uživatel po kliknutí neodejde na web vydavatele, ale článek se mu otevře přímo ve Facebook aplikaci, a to extrémně rychle.

Právě toto je zmiňováno jako hlavní výhoda pro uživatele: Všichni víme, že i relativně kvalitní (myšleno po technické stránce, tedy pro mobil vhodně upravené) zpravodajské weby se nahrávají dlouho (a ještě déle pak reklama na nich). Vše platí pro mobilní aplikaci – na desktopu dojde k normálnímu přesměrování na web vydavatele.

instant-articles-2

Spuštění přilákalo devět velmi silných partnerů (Buzzfeed, National Geographic, The Guardian, The NY Times, BBC News, NBC News, Bild, Spiegel a The Atlantic). Mohou si vybrat, které články budou touto formou dostupné, není tam žádná exkluzivita, layout je v jejich designu, budou moci využívat i svoje analytické nástroje – a Facebook je velmi velkorysý i co se týče příjmů z reklamy. Pokud vydavatel bude reklamu prodávat sám, zůstane mu celých 100 %, pokud nechá tuto aktivitu na straně Facebooku, ten si vezme 30 %.

instant-articles-3

Facebook se snaží prezentovat celou záležitost jako win-win strategii. Uživatelé si díky rychlejšímu nahrávání přečtou více článků (které se budou vydavatelům „počítat“ nejen do analytických nástrojů, ale hlavně budou znamenat příjmy) a Facebook získá více informací o zájmech uživatelů a případně nový zdroj příjmů z prodané inzerce. A jak píše Jack Marshall na WSJ, vydavatelé mohou rychle zjistit, že lepší je 70 centů než dolar.

Proč? Protože v prodeji mobilní reklamy Facebook nemá konkurenci. Ten rozdíl oproti všem (včetně Googlu) je enormní – Facebook již dnes (podle odhadu eMarketer.com) obhospodařuje třetinu mobilní reklamy v USA. Zná uživatele nejlépe a je schopný je sledovat napříč zařízeními, která používají (mobil, tablet, notebook, desktop – pořád jedno Facebook ID), nespoléhá se na cookies, a tak má před ostatními obrovskou výhodu.

Toto je podle mě ten hlavní motor za celým projektem: Vydavatelům se v digitálním – a dnes stále víc mobilním – prostředí s reklamou příliš nedaří, proto jsou ochotní riskovat určitou míru závislosti na Facebooku. Nakonec: Oni už na něm závislí jsou. Právě Facebook je pro mnoho z nich zdrojem návštěvnosti číslo jedna. Ta ovšem nepřichází z Facebook stránky daného média (pokud, tak jen malá část), ale ze sdílení článků samotnými uživateli.

I proto mi přijde zcela nesmyslné konspiračně dumat, že Facebook by – jakmile se Instant Articles víc rozšíří – mohl nebo měl chtít „vydírat“ nezapojené vydavatele tím, že jim sníží dosah. Proč by to proboha dělal? A hlavně: Jak? Samotné Facebook stránky vydavatelů nesoupeří primárně mezi sebou – ale snaží se získat pozornost na úkor všech ostatních statusů: fotek dětí, vtipných videí s kočkami nebo čímkoli dalším. Jestli ponechá stávající podmínky (ve smyslu dělby zisku), nebo ne – to je samozřejmě věc druhá.

instant-articles4

Pokud vidíte všude okolo sebe spiknutí a věříte na chemtrails, tak už dávno víte, že Facebooku jde o kontrolu veřejného mínění a snaží se pohltit vydavatele (a stojí za ním FBI nebo židozednáři). Ale jde jen o distribuci a reklamu. Některé z racionálnějších obav se ve svém článku snaží vyvrátit Timothy B. Lee na Vox.com.

A co to přinese uživatelům? Kromě lepší uživatelské zkušenosti nejspíš také obecně tlak na zlepšení mobilních verzí webů velkých poskytovatelů obsahu. Pro inzerenty se otevírají nové možnosti inzerce s využitím všech možností Facebooku – mimo Facebook (nebo tedy tak nějak „napůl“). Zůstávám tedy celkově lehce optimistický a jen doufám, že Instant Articles budou brzy pro Android – a že se zapojí i česká média.

A tady ono vystoupení v pořadu @online na ČT24.

adam zbiejczuk ct24

Když nebudeš sdílet, Bůh zabije koťátko!
Adam Zbiejczuk on twitterAdam Zbiejczuk on linkedinAdam Zbiejczuk on instagramAdam Zbiejczuk on facebookAdam Zbiejczuk on email2
Adam Zbiejczuk
Spolumajitel Influencer.cz, brand ambassador ROIHunter.com - dělník internetu, organizátor setkání BabelCamp a BabelTalk.

Komentáře

Co by vás mohlo dále zajímat...