Web Summit 2016 z pohledu technologického startupu

ROI HUNTER team na Web SummituWeb Summit, letos poprvé v Lisabonu, přilákal 53 tisíc návštěvníků z řad startupů, zavedených firem, investorů a bezpočet různých podnikatelů, konzultantů a inovátorů. ROI Hunter se tam byl letos podívat jako Alpha Startup. Díky tomu jsme prožili konferenci na vlastní kůži a teď se chceme podělit o dojmy z této největší technologické konference na světě i s vámi.

Lokace

Když Paddy Cosgrave, zakladatel Web Summitu, hledal v Dublinu místo pro uspořádání 6. ročníku konference, která se každoročně až dosud konala právě v irské metropoli, nenašel už nic dostatečně velkého. Navíc mu prý Irové (velmi netakticky) nevyšli vstříc ohledně záruk a jeho požadavků na infrastrukturu, čímž se definitivně připravili o příležitost uspořádat Web Summit posedmé (poprvé se Web Summit konal v roce 2010).

Paddy a tým Web Summitu se rozhlédli kolem a vzdušnou čarou nedaleko Dublinu nalezli Lisabon. Smlouvu s Lisabonem má Web Summit na 5 let (od roku 2016 do roku 2020) s možností prodloužit ji o další 2 roky. Pro představu: jeden ročník konference znamená odhadem tržby v hodnotě $175 milionů.

V Portugalsku to dobře ví a tak Paddymu vyšli vstříc ve všem, o co si řekl. Dostatečná infrastruktura, silně rozvinutý startup ekosystém, kvalitní a velká venue MEO Arena + FIL Lisabon. Portugalská vláda (otevírací řeč měl portugalský premiér António Costa) se snaží do Portugalska přilákat startupy a investory, vytvářet progresivní obraz Portugalska a technologie jsou oblast, na kterou se zaměřili. Paddy jim se svým „technologickým cirkusem“ do tohoto záměru perfektně sedí, a tak celou „show“ přenesl z Irska, kam se už nevešla, do Portugalska, které po něčem takovém prahnulo.

V předvečer konference bylo až nápadné, jak Paddy „prodává“ Portugalsko jako další evropskou technologicko-startupovou velmoc. Od starosty Lisabonu obdržel třeba klíč od města Lisabon. Portugalsko Paddyho přivítalo s otevřenou náručí a Paddy jim to od prvních minut konference náležitě vracel.

Přečtěte si více o tom, jak vnímá letošní Web Summit jeho nová pořádající země Portugalsko.

Speakeři

Úspěch konference Web Summit tkví v kvalitě a diverzitě speakerů. Jde o to mluvit o tématech budoucnosti, které technologie jsou nedílnou součástí. A tak vedle „klasických a očekávaných“ es z řad technologických firem letos mluvili i hollywoodský herec Joseph Gordon-Levitt a třeba bývalý fotbalista Figo, v Portugalsku vzýván jako polobůh, takže z čistě technologické konference se stala spíš show o budoucnosti, kde se probírali nejenom nejnovější inovace v lidském snažení o progres, jako je Hyperloop One, ale i mnohem širší témata, jen vzdáleně související s webem.

Z tradičně zesměšňovaných geeků se dnes každopádně stávají rockstars a otevírací řeč technického ředitele Facebooku Mika Schroepfera (ve Facebooku interně známého jako Schrep) přilákala nejenom odborníky na IT, ale velmi širokou paletu návštěvníků konference, kde bylo možné potkat i mnoho místních studentů (měli k dispozici daily pass za velmi výhodnou cenu).

schrep

Nás zaujaly i hvězdy menších stage, například SaaS Monster scény, kde třeba přednáška Dese Traynora, zakladatele Intercomu, byla velmi relevantní pro náš byznys a témata, která aktuálně řešíme. A tohle je asi klíčem: každý návštěvník konference si tam našel to své. Kdo chtěl slyšet o tvorbě obsahu, trávil hodně času u Content Makers stage, kdo chtěl vidět a slyšet něco na alternativní marketingová témata, byl u Panda Conf. A tak dále.

Paddy Cosgrave má pro přípravu obsahu konference k dispozici tým data scientistů, kteří analyzují, z dat vyhodnocují, co lidi zajímá, a připravují obsah jednotlivých částí konference tak, aby byl relevantní pro každého. Zde je nutné říct, že Web Summit není pouze jedna konference, na každé stage se odehrává něco trochu jiného a Web Summit se také prezentuje jako „mnoho konferencí v jedné“.  Kvalita speakerů je nesmírná, obsah bývá občas spíš top level, ale konference svým rozsahem ani neumožňuje zabřednout do některých témat příliš hluboko. Už takhle trvá 4 dny a větší kapacitu vnímat asi u jejích návštěvníků ani nelze očekávat.

Mně osobně asi nejvíce zaujala přednáška Alberta Wengera na téma „The Age of Knowledge“. Jeho názory o znalostní ekonomice a vize budoucnosti jsou mi blízké, jen na rozdíl ode mě na toto téma již řeční na světových konferencích a napsal o tom i knihu, kterou si lze přečíst kompletně zdarma.

Tradičně skvělý byl opět Gary Vaynerchuk, veterán technologických konferencí, ani ne tak hloubkou a odborností svého obsahu, ale zapálením pro témata, která jsou mu blízká, a především nesmírně energickým projevem a vlastním charizmatem. F-words opět nešetřil, zejména vzhledem k tomu, že mluvil den po vyhlášení výsledku prezidentských voleb v Americe.

Všechny hlavní vystoupení jsou k dispozici jako live přenosy na facebookové stránce Web Summitu, takže si je můžete zpětně přehrát a pokud jste tam byli, užít si je znova.

Startup scéna

Pro nás jako pro startup byla nesmírně zajímavá především networkingová část konference a možnost potkat se s potenciálními technologickými či byznys partnery, s investory a samozřejmě se zástupci Facebooku, kteří byli na konferenci přítomní. Startupů tu bylo mnoho, byly dobře rozsegmentované podle velikosti a v rámci stánků ALPHA (nejvíce early), BETA (střední) či START (nejvíce late) startup programů všechny měli možnost prezentovat se jeden den na jednotlivých stanovištích. Překvapil mě zájem návštěvníků o stánky jednotlivých startupů. Podobný stánek jsme už měli i na jiných konferencích, ale nikdy u něj nebylo tak narváno jako letos na Web Summitu.

Po celém dni mluvení bez přestávky se zájemci o naše služby jsme nemohli nikdo mluvit a to jsme tam byli ve čtyřech. Naše sales a marketingové aktivity jsme měli na konferenci možnost naplno rozjet a nejspíš jsme něco dělali dobře, protože jsme se podle Top trends Web Summitu stali nejvyhledávanějším startupem celé konference.

top-trends

Pomohl nám rovněž fakt, že dalších Facebook Marketing Partners tu bylo překvapivě málo. Připadal jsem si trochu jako ve filmu Forrest Gump, ve scéně, kde všechny ostatní rybářské lodě zničila bouře. Krevet byly najednou plné sítě.

Ponaučení

Z konference Web Summit jsme si tedy odnesli následující ponaučení:

  • Soustředit se na to, co umíme a co chceme dělat, a dělat to tak dobře, jak to jen umíme.
  • Investovat do relevantního marketingu v rámci konference, přinese to velikou pozornost.
  • Neposlouchat nepřející „losers around you“ (slovy Garyho Vee).
  • Povídat si, naslouchat a učit se od těch, kteří jsou už dál než my (Des Traynor, Intercom).
  • Být relevantní a věrný – nikoliv svému solution, protože to se v čase může měnit a vyvíjet, ale problému, potřebě nebo jobu, který řešíte.

Těšíme se na shledanou zase v příštím roce, Web Summite!

Také máte dojem, že by článek mohl inspirovat nebo poučit vaše kolegy? Sdílejte ho s nimi!
Peter Podolinský on twitterPeter Podolinský on instagramPeter Podolinský on facebook
Od ledna 2016 jsem Sales Hunter v ROI Hunter. Ex-Facebooker: od června 2013 do prosince 2015 jsem pracoval ve Facebook Dublin jako Client Partner, Czech. Teď jsem v Praze. Chcete dělat Facebook Ads pořádně? Zde se dozvíte jak. Jo a pište nám feedback, tento server je pro vás.

Komentáře

Co by vás mohlo dále zajímat...