7 smrtelných hříchů firem na sociálních sítích

13. 6. 2019Návody

Sociální sítě jsou mocným nástrojem dnešní doby. Umožňují přímou interakci s publikem, rychlé šíření informací i budování firemní pověsti. V nepovolaných rukou se však mohou stát pro podnikatele spíše noční můrou. Zákazníci totiž neodpouštějí a každý online přehmat vás může stát cenné body image.

Dnes jsme si proto vzali social media českých firem pod drobnohled a připravili přehled nejčastějších prohřešků. Týká se to i vás?

1. Vaše stránka postrádá koncept

Základní vlastností firemní prezentace by měl být jednotný styl – ať už jde o návrhy vizuálů, či tón komunikace. Pokud tedy váš social feed razí heslo „každý pes, jiná ves“, nastal čas na změnu. Důležité je si jasně vytyčit cíl, kterého chcete svou online komunikací dosáhnout, a podle toho obsah na sociální sítě vytvářet. Nezapomeňte se také zamyslet nad vaší cílovou skupinou a určit si, jakým stylem je nejvhodnější s ní komunikovat.

Tip! Dejte svému postplánu řád. Díky tomu budete moci své úsilí soustředit tam, kde se skutečně vyplatí. Určete si pro každý měsíc konkrétní cíle, jichž plánujete dosáhnout – ty se pak stanou při návrhu komunikace vaším odrazovým můstkem. Alternativou může být výběr produktů, na něž se v dalším období chcete zaměřit.
Jak se podařilo zaujmout fanoušky MAN Truck & Bus, se dočtete v Case Study od eVisions.

2. Kvantita vítězí nad kvalitou

Také v sociálních médiích platí známé „dvakrát měř, jednou řež“. Nezahlcujte zákazníky několika příspěvky denně – vaše snažení může vyvolat spíše frustraci než zájem. Chrlení mnoha postů se také mnohdy podepíše na jejich kvalitě (a vašich nákladech). Soustřeďte se raději na svůj cíl a typ příspěvků, který u vašeho publika skutečně vyvolává ohlasy.

Tip! Zkuste se na celou situaci podívat očima zákazníka a zeptat se: „Proč bych tuto stránku sledoval já? Jakou přidanou hodnotu mi nabízí?“ Odpověď na tuto otázku vám pomůže najít oblasti ke zlepšení. Nebojte se být sebekritičtí. Nezapomeňte, že zákazníci vás šetřit nebudou.

3. Na něco si hrajete

Jednotný koncept a tón komunikace jsou základem úspěšné prezentace. Buďte však opatrní při jejich volbě – měly by odrážet image vaší značky a odpovídat cílovému publiku. Pozor také, aby vaše komunikace nepůsobila šroubovaně – typickým neduhem jsou v tomto případě pokusy o „cool“ texty určené pro mladou generaci psané jazykem, který dané publikum reálně nepoužívá.

Tip! Nejdůležitější je, aby vaše komunikace působila autenticky. Styl, jakým hovoří fanoušci na vaší stránce či své timeline, vám může být cennou nápovědou.

4. Nekontrolujete kreativu

Pracně budovaná image profesionálů snadno vezme za své v momentě, kdy se ve vašem feedu objeví hromada gramatických chyb a těžkopádných textů. Chybovat je lidské, ale publikum (nejen na sociálních sítích) dokáže být tvrdé.

Tip! Příliš dlouhé texty nepůsobí esteticky a lidé mají tendenci je přeskakovat. Některé průzkumy tvrdí, že například ideální délka titulku reklamy jsou 4 slova a popisku 15 slov. Totéž platí i pro hypertextové odkazy. Využijte při sdílení odkazů zkracovadla (například bit.ly), které nejen schovají nevzhledný link opatřený utm parametry, ale navíc umožní si text vašeho odkazu přímo zvolit. Chcete-li sdílet link na obsah mimo Facebook, doporučujeme sdílet jej ve formě obrázkového postu s textovým odkazem – automaticky generovaný odkaz s obrázkem mívá totiž nižší dosah (Facebook nerad vodí uživatele pryč ze své platformy). Další tipy pro psaní textů jsme si pro vás připravili zde.

Pozor také na špatně zvolený formát grafiky či amatérské vizuály. Kredibilitě firmy jistě nepřidá, když se prezentuje materiály vyrobenými ochotnou paní na recepci v Malování. Nebojte se požádat o pomoc profesionála, ať už grafického designéra, či copywritera, kteří vám s prezentací podniku pomohou.

Tip! Inspirací může být rovněž Facebook Creative Hub, kde najdete mnoho ukázek kreativy, užitečné informace o formátech a další užitečné nástroje pro otestování kreativy nebo pro její sdílení.

5. Nekomunikujete

Nic nepokazí dojem z perfektního brandingu jako nulová komunikace se zákazníkem. Sociální sítě jsou živoucím prostředím, v němž komunikace probíhá oběma směry. Nebo by alespoň měla. K čemu je poutavý obsah, který vyvolá zájem a otázky publika, když na ně nikdo neodpovídá?

Tip! Vyberte ze svého týmu kolegu, který bude za řešení zákaznického servisu zodpovídat. Vyhnete se tak situacím, kdy všichni čekají, „že to udělá někdo jiný“. Pokud je zákaznická podpora u vaší stránky časově náročnější, nebojte se oslovit digitální agenturu, která se o ni postará místo vás.

6. Neumíte pracovat s hatery

Není možné zavděčit se každému. Nejen sociální sítě jsou proto semeništěm „haterů“, kteří na pověsti vaší firmy nenechají nit suchou. Rovněž zde platí zásada připomínky včas řešit a nespokojencům nabídnout pomocnou ruku. Vyvarujte se také mazání negativních komentářů – zbytečně jen přilijete olej do ohně a zaděláte si na negativní PR.

Tip! Nenechte se zviklat slovními útoky a celou situaci řešte věcně, s profesionální slušností. Pomoci může také přesměrovat uživatele do soukromé zprávy, což komunikaci urychlí a navíc skryje před zraky ostatních fanoušků.

7. Špatně cílíte reklamu

Není nad to, když svůj drahocenný marketingový rozpočet vyplýtváte na reklamu, která se k vašim zákazníkům vůbec nedostane. Může jít o chyby z nepozornosti typu cílení na špatný stát. Častějším případem jsou však reklamy, u nichž marketér zkrátka cílení nepromyslí, a reklama tak zasáhne publikum, které nezaujme. A překvapení uživatelé mají o zábavu postaráno – studenty láká nabídka briliantových šperků, zatímco Čechům se ve feedu objevují reklamy psané v němčině.

Tip! Věnujte nastavování reklamy dostatek času a snažte se při tom vcítit do cílové skupiny, jak jen to jde. Rozhraní Facebooku umožňuje podrobné cílení, ať už pomocí demografie, nebo rozličných zájmů, vybrané publikum tedy můžete zasáhnout s přesností mistra. Přečtěte si, jak zacílit akviziční publikum nebo jak nastavit reklamy, aby vám přinesly co největší tržby.

Trápí některé neduhy i vaši firmu? Přečtěte si, jak ladí příspěvky k dokonalosti v Socialsharks.

Jako Social Media Specialist v Business Factory zodpovídám za tvorbu obsahu pro sociální sítě našich klientů. Coby kreativec rád kouzlím se slovíčky i grafikou. Baví mě realizace neotřelých nápadů a tvorba reklamy, která má smysl.

Komentáře