Cesta bojovníka – Jak dostat data z FB do sheetu

Cesta bojovníka

Lidstvo ušlo nesmírný kus cesty od té doby, co jsme slezli ze stromů, napřímili se a začali přemýšlet k čemu nám může být dobrý palec v opozici. Dokážeme spoustu úžasných věcí – posíláme auta do vesmíru, “svajpujeme” doprava, pečeme pizzu s ananasem… Na jednom místě ale jako by se vývoj zasekl. Jsou to tabulky.

Tabulky jsou s námi už tisíce let. Sumérští kupci z dob starověké Mezopotámie plnili klínovým písmem tabulky hliněné. Obdobně i marketéři současnosti často pořád ještě ručně a otrocky vyplňují tabulky – v Excelu nebo na Google disku. Přitom stále častěji to není vůbec třeba. Je mnohem výhodnější přenechat to skriptu nebo jinému prostředku automatizace.

Pokrok je demokratický v tom, že otevírá možnosti technologie i těm, kteří nemusí bezpodmínečně rozumět jejím základům. Služby společnosti Supermetrics vám umožní automaticky exportovat data prakticky odkudkoliv si může dnešní marketér jen přát. Nechybí sociální sítě, nejpoužívanější inzertní systémy a další aplikace.

Automatizujte a vizualizujte

Můžete třeba tahat data rovnou z Facebooku a zobrazovat je v interaktivních grafech googlí služby Datastudio. Se Supermetrics nemusíte rozumět API protokolům ani ztrácet čas studiem technické stránky věci. Prakticky na pár kliků můžete reporty tvořit i svižně upravovat. Přečtěte si návod, jak na Facebook a Data Studio.

Takže zatím samé výhody. Jedinou nevýhodou je, že tvůrci Supermetrics taky musí platit složenky, tudíž vám svoje služby nenabídnou zadarmo. Pokud se vám to nelíbí, nezbývá vám nic jiného, než datlovat si své reporty ručně, nebo se na to API podívat a spojit si data z Facebooku s Data Studiem nějak jinak.

Abych vám ušetřil čas, připravil jsem vám návod, jak si na denní bázi automaticky tahat data z Facebooku pomocí API dotazů. Stále nemusíte vědět, co to API je, nemusíte mít ani jakékoliv programátorské znalosti. Stačí krok za krokem následovat tento návod a vydat se po cestě bojovníka.

Získejte token

Abyste mohli na denní bázi stahovat data z reklamního účtu, je potřebné získat tzv. dlouhodobý nebo prodloužený token. Token je unikátní řetězec znaků – klíč – pomocí, kterého autentizujete své dotazy v rámci facebookového API. Je to takové “Sezame, otevři se” digitálního věku.

Krátkodobý token, který expiruje v řádu desítek minut, získáte jednoduše v nástroji Graph API Explorer.

Graph API Explorer

V horní části stránky rozkliknete ovládací prvek s nápisem “Get Token”. Na následující obrazovce ještě zvolíte, k jakým úkonům chcete, aby vás vydaný token opravňoval. V našem případě, kdy nám jde o reportování kampaní nám postačí jediný okruh úkonů a to “Read Ads”.

Pro získání dlouhodobé tokenu musíte splnit tyto kroky:

  • Zaregistrovat se do vývojářského účtu
  • Vytvořit aplikaci
  • Odeslat API call k získání dlouhodobého tokenu

Podrobně k jednotlivým krokům opět níže.

Registrace do vývojářského účtu a vytvoření aplikace

Pokud by bylo všechno na světě tak snadné, jako stát se vývojářem facebookových aplikací, bylo by to krásné. Vývojářem facebookových aplikací se stanete tak, že se registrujete do facebookové platformy pro  developery.

Pokud už nejste registrovaní, v pravém horním rohu, kliknete na “Get Started” zbytek je pak otázkou několika kliků.

Facebook Developers

Vyplníte základní údaje, v podstatě jen e-mail a jméno první aplikace, kterou v rámci registrace do vývojářského účtu vytvoříte.

Jakmile to splníte, máte v podstatě k dispozici vše k tomu, abyste získali dlouhodobý token, kterým se můžete prokazovat při API callech bez komplikací asi 60 dní.

Stačí, když do cURL níže dosadíte informace vyznačené červeně.

https://graph.facebook.com/v2.8/oauth/access_token?grant_type=fb_exchange_token&client_id=app_id&client_secret=app_secret&fb_exchange_token=short_lived_token

App Id i App secret získáte v developerském účtu hned po zaregistrování v sekci Settings (nastavení).

App ID a App secret

Pro správné fungování je nutné rovněž na témže místě poskytnout Facebooku Privacy Policy URL a Terms of Service URL – poté na hlavní stránce aplikace přepout z In development na ON.

Jak získat short_lived_token teda krátkodobý token, jsme si ukázali o pár řádků výše, kliknete si pro něj v rámci aplikace Graph API Explorer.

Zeptejte se přes API, kolik utrácíte

Teď, když máte k dispozici dlouhodobý token, můžete se Facebooku přes API zeptat vlastně na cokoliv a smysluplně s tím pracovat. Návod na to, jak se ptát, vám poskytne dokumentace facebookového Marketing API. Pro začátek doporučuji zjednodušenou tvorbu dotazů prostřednictvím již dříve zmíněného Graph API exploreru.

Pokud z nejrůznějších důvodů nemáte v plánu v nejbližších chvílích vyvíjet vlastní aplikace na bázi nějakého robustního databázového řešení, můžete si aspoň poměrně jednoduše tahat data rovnou do sešitu googlích tabulek (Google sheets). A to se hodí, byť objem dat a svižnost jejich obnovování je v tomto případě významně omezená.

Pokud si zkopírujete vzorový dokument, můžete si vyjet útratu vybraného účtu pro posledních 30 dní, dnešek vyjímaje.

Stačí, když si zkopírujete dokument pod tímto odkazem na svůj disk.

Kopírování souboru Google sheet

V kopii na svém disku pak pouze doplníte potřebné údaje k vygenerování dlouhodobého tokenu, překopírujete jej na své místo a máte 60 dní klid.

Data se vám po 60 dnů obnovují sama.*

Není to bůhvíco, ale třeba vás to nasměruje v dalším objevování odvrácené strany Facebooku, jeho API a možností integrace.

DISCLAIMER: Vzhledem k probíhajícím změnám, jimiž chce Facebook svou plaformu a její uživatele více chránit, Facebook v současnosti neschvaluje nové aplikace. Více přímo v oficiálním vyjádření.  Návod výše ale funguje i za těchto podmínek. (14.4.2018)

*Pokud se vám místo částek útraty pro jednotlivé dny zobrazí pouze chybová hláška upozorňující na neznámou funkci ImportJSON musíte si ji zaktivovat skriptem. Jak na to v pěti minutách prozradí tento návod.