Digital Rulezz vzkazuje: Přizpůsob se, nebo zemři!

8. 12. 2017Názory

Hlavním mottem konference bylo „Adapt or die!“, což v digitálním světě znamená učit se každým dnem, jít s dobou a hlavně nezaspat důležité změny v oboru a my jsme pro vás vybrali zajímavé postřehy na toto téma.

Že půjde o velkou show, předznamenal ve středu 29. listopadu v Bratislavě již působivý jingle a příchod moderátora Petera Šeba za zvuku největšího hitu z Rockyho.

Uberem až do oblak

O tom, jak je důležité si neustále pokládat otázku, jak se přizpůsobíme požadavkům našich zákazníků, nás přesvědčil hned v úvodní přednášce Tomáš Peťovský z Uberu. Kdy se můžeme u nás a na Slovensku těšit na UberEATS (rozvoz jídla prostřednictvím Uberu), jsme se přesně nedozvěděli, ale jelikož firma se nebojí změn a velmi rychle reaguje na potřeby svých zákazníků, nebude to pravděpodobně dlouho trvat. A třeba se brzy dočkáme i „leteckého Uberu“.

Nevěřte slepě svému úsudku

Víte, že až 40 % lidí si nepamatuje reklamu, kterou vidělo? V návaznosti na tento fakt rozvinul Damian Huba z Googlu důležitost trojlístku „right consumer – right message – right time“, význam znalosti potřeb zákazníků a schopnost se na ně adaptovat dříve než konkurence. Na praktické ukázce vlastní reklamy pak ukázal, jak by se marketér neměl nechat ovlivnit svým úsudkem o úspěšnosti reklam, ale že by měl testovat, analyzovat a rychle se adaptovat!

Co stálo za kampaní Prima Kids

Kamil Aujeský a Juraj Pobjecký divákům v hlavním sále představili strategii, jak se jim podařilo přenést kampaň na Prima Kids (karta pro děti na volání, monitorování jejich polohy a aktivity na internetu) z ATL do onlinu. Hlavním rozdílem v TV a video reklamě v onlinu je nástup produktu. V TV je to až ve 20. vteřině, zato v online reklamě by se tak mělo stát již v 10. sekundě. Z tohoto důvodu agentura čelila úkolu vytvořit nový, přizpůsobený obsah, ať už pro Facebook nebo YouTube. Za úspěchem kampaně nestál však pouze upravený obsah pro každý kanál, ale také průběžná optimalizace na základě relevantních metrik (Audience Retention) a možnost testování velkého počtu kreativy. Z case study vyplynulo několik užitečných rad pro video kampaně:

  • nejdříve plánujte placementy, potom tvořte obsah,
  • testujte více kreativ,
  • sledujte „skipnutí“ v průběhu videí – objevuje se více např. po představení produktu?
  • používejte bumpery – mají více impresí a přehrání za menší rozpočet než pre-rolly,
  • optimalizujte na základě Audience Retention,
  • poučte se pro příští tvorbu video obsahu.

Co nás čeká v roce 2018?

Tomáš Pflanzer z Kantaru zahájil svoji přednášku na téma „Trendy 2018“ radou, že bychom si měli uvědomit, že mobily už pro nás nejsou jen příležitostí, ale přímo nutností. Část své přednášky věnoval vývoji sociálních sítí, kdy připomněl hlavně úpadek Snapchatu a nástup Instagramu. Smíchu z publika a souhlasného přikyvování se mu dostalo za glosu: „Kdyby Facebook vlastnil Excel, byly by Stories i tam.“, kdy poukázal na vykrádání zmíněného Snapchatu. Facebook podle něho tak činí hlavně z důvodu pocitu, že i když ho mladí uživatelé berou jako nutnost, začínají se na něm nudit. Proto se Facebook musí neustále adaptovat na nové potřeby svých uživatelů a nyní jim „zábavný“ obsah nabízí také díky Instagramu. Za výrazné trendy pro 2018 Pflanzer označil:

  • youtubery a influencery,
  • budování vlastních brandů influencerů ve větší míře,
  • brand safety – důležitost kontextu a umístění zobrazování značek,
  • soustředění se na mikromomenty (mobil kontrolujeme až 100 x za den),
  • chatboty,
  • digitální asistenty,
  • drony.


Jak zlatý Sajfa bance k účtům pomohl

Peter Šebo z PS: Digital, který celým dnem i provázel, diváky seznámil s úspěšnou kampaní Tatra banky na studentské účty. Cílová skupina byla jasná – mladí ve věku 15 – 26. A co o nich realizátoři kampaně věděli? Že jsou především na mobilu, funguje na ně video obsah a ve velké míře používají „message nástroje“. Tyto znalosti využili a stvořili mimozemšťana – zlatého Sajfu (slovenský moderátor a youtuber), který s cílovou skupinou promlouval skrz chatbota. Sajfa si s uživateli vyměnil 1,6 milionů zpráv a okolo 70 tisíc obrázků a díky tomu, že s nimi komunikoval přes Messanger, open rate jeho zpráv byla 100%. Informace o studentském účtu se proto dostaly k relevantní skupině a kampaň přivedla bance více než 15 000 nových studentských účtů. Úspěch kampaně však nezajistil pouze chatbot, ale i schopnost agentury se adaptovat na styl komunikace uživatelů se Sajfou, kdy neustále přizpůsobovali jeho odpovědi, ale také adaptace na novinky kanálů, přes které kampaň běžela. Během doby, kdy byla aktivní, představil např. Facebook novinku „swipe“ ve Stories a možnost přímého volání sledujícím živého vysílání, což všechno bylo v kampani se zájmem cílové skupiny využito.

 

Virál, který obletěl svět

Michael Krivička, zakladatel Thinkmodo, nám nechal nahlédnout pod pokličku tvorby virálních videí. Tvůrci mají většinou méně než 2 minuty času, na to zaujmout a díky zajímavému nápadu přimět lidi, kteří většinou klasickou reklamu nesdílí, aby tak učinili. To, že virální videa nesmí zůstat statická a musí gradovat a nejlépe funguje skrytá kamera a pranky, nám ukázal na svých nejznámějších videích k filmu Carrie (rozčilená žena v kavárně začne hýbat věcmi) nebo k filmu Kruh (hlavní hrdinka začíná vylézat z televizorů v prodejně).

Jak být kreativnější

Rady pro zvýšení naší kreativity dal účastníkům Martin Woska z TRIAD Advertising. Vyzkoušíte některý z jeho tipů?

  • Obklopujte se kreativními lidmi.
  • Dejte si omezení, budou vás inspirovat.
  • Pijte dostatek tekutin.
  • Dívejte se na logo Applu – existuje studie, že když lidé pozorují toto logo, jsou potom více kreativní.
  • Běžte se vyčůrat – během této doby vás pravděpodobně něco napadne.
  • Obklopte se zelenou barvou.
  • Dělejte si seznamy.
  • Trocha stresu neuškodí.
  • Alkohol pomáhá jen v malém množství (jedno pivo/víno), drogy vám kreativitu utlumí.
  • Buďte otevřeni novým myšlenkám.

Workshop přímo z Facebooku

A jaké jsou naše postřehy z workshopu Pavla Tekela (Partner Manager for CEE ve Facebooku) na téma, jak pracovat s kreativou v době mobilních zařízení? Správně vytvořená kreativa pro mobilní zařízení je jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu napříč všemi platformami Facebooku. Důležitost těchto zařízení podložil Pavel Tekel výsledky výzkumu: trávíme na nich 90 % z celkového času na Facebooku. A náš vztah s mobily nebo tablety se významně liší např. od TV – držíme je v ruce a blízko očí, máme tak bližší kontakt s mobilem než s TV. Mobilní zařízení navíc vnímáme i jako část našeho soukromí, zdroj cenných informací o nás a našem okolí. Další významnou prognózou je také to, že do roku 2020 Facebook očekává, že tři čtvrtiny jeho obsahu budou tvořit videa.
Na základě těchto poznatků doporučuje Pavel Tekel čtyři podmínky, které by měla úspěšná kreativa splňovat:

  • Rychle upoutat pozornost – uživatel scrolluje feedem velice rychle a je tedy nutné získat si jeho pozornost co nejrychleji a komunikovat pointu/ značku/ produkt hned na začátku. Ve Facebooku mají dokonce zjištěno, že uživateli stačí pouze 0,25 sekund, aby si sdělení zapamatoval.
  • Video musí skvěle fungovat i bez zvuku – pokud se už rozhodnete zvuk použít, je důležité, aby dával celku přidanou hodnotu. Zvažte také použití text overlay místo titulků.
  • Design pro výsledné umístění – přemýšlejte dopředu, v jakých zařízeních a umístěních se vaše kreativa bude zobrazovat. Pavel Tekel doporučuje použití čtverce. Ten totiž vypadá dobře ve všech umístěních FB a usnadní vám tak práci s cílením reklamy. Pokud budete dělat kreativu pouze na mobil, zvažte formát, který zaplní celý displej.
  • Experimentujte s efekty – nenechte se omezovat zaneprázdněností vašeho grafika a pohrajte si s kreativou na příklad i přes aplikace v mobilu. A které appky zdarma jsme si na workshopu vyzkoušeli? Doporučení Pavla Tekela najdete zde: https://www.facebook.com/business/e/mobile_studio

Digital Rulezz, který se pyšní přízviskem „Největší digitální konference na Slovensku“, připravil pro svých 500 účastníků program ve čtyřech sálech za přítomnosti více než 30 řečníků. Vedle hlavního pódia, kde se vystřídalo více než 15 přednášejících, mohli účastníci zavítat na libovolné workshopy. Ty byly zaměřeny hlavně na tvorbu contentu, kreativy pro Facebook či YouTube, ale také jsme si mohli poslechnout, jak vyzrát na virály.
Program byl opravdu nabitý a jen škoda, že jeden účastník neměl šanci stihnout všechny zajímavé body programu. Příští rok si ale určitě tuto akci zase nenecháme ujít.

Pracuji v Business Factory už tři roky na pozici teamleadera Facebook Ads specialistů a nyní i jako hlavní organizátorka Newsfeed Akademie. Mým zaměřením jsou výkonnostní kampaně pro velké české hráče především z oblasti bankovnictví.

Komentáře