Facebook Messenger Kids – aplikace pro děti pod 13 let

7. 3. 2018Novinky z Facebooku

Na konci roku Facebook představil Messenger Kids, speciální verzi Messengeru určenou dětem mladším 13 let, která se zaměřuje na ochranu soukromí. Aplikace byla spuštěna nejprve v systému iOS a nyní je čerstvě k dispozici i pro Android. Téma sociálních sítí a jejich užívání dětmi je velmi diskutované a i v tomto případě se setkává s negativními ohlasy.

Aplikace Messenger Kids umožňuje dětem ve věku od 6 do 12 let posílat psané zprávy, využívat hlasového hovoru nebo video chatu. Měla by usnadnit komunikaci dětí s rodinou a přáteli v momentě, kdy spolu nemohou být osobně. Zatím se dá používat jen na mobilu a tabletu, desktop verze k dispozici není.

Facebook prováděl průzkum mezi rodiči a odborníky na rodičovství a došel k výsledku, že je potřeba, aby aplikace byla pod rodičovskou kontrolou. Proto se ovládá prostřednictvím účtu rodiče na Facebooku, čili nevyžaduje, aby dítě bylo na sociální síti zaregistrováno (což není ani ze zákona možné vzhledem k tomu, že děti do 13 let si Facebook účet založit nesmějí).

Messenger Kids nabízí celou řadu funkcí. Děti mohou zahájit individuální chat nebo skupinový video hovor s kontakty schválenými rodiči přímo z domovské obrazovky. Mají přístup ke knihovnám GIF, samolepkám, maskám a nástrojům pro kreslení.

Pokud dítě bude kontaktovat například maminku, ta obdrží zprávu do klasického Facebook Messengeru, který je s Messenger Kids kompatibilní, a nemusí si instalovat žádnou novou aplikaci. Rodiče mohou tedy určovat, s kým může být dítě v kontaktu, což je velkým pozitivem z hlediska (ne)bezpečnosti internetu a sociálních sítí pro malé děti. Facebook si tímto krokem buduje celoživotní uživatele a jedná v souladu se strategií pro rok 2018, v níž klade důraz na komunikaci mezi členy rodiny.

Aplikaci nainstalujete jednoduše. Rodič si musí ověřit svůj účet, poté nastaví mini-profil s jménem a fotkou svého dítěte. Pomocí záložky Messenger Kids může v hlavní aplikaci Facebooku vybírat kontakty (například prarodiče, tety, kmotři, blízcí přátelé), se kterými může být dítě ve spojení. Kontakt na děti nejde běžně vyhledat na internetu, jelikož je jejich soukromí pod přísným dohledem.

Pokud chce dítě chatovat například s někým ze spolužáků, rodič musí toto spojení nejprve autorizovat. Děti mají přístup i k omezenému množství GIF, aby se nedostaly k nevhodným obrázkům.

Rodiče nevidí přímo do konverzace s dětmi, tu si musí případně zkontrolovat na zařízení dítěte, ale mají přehled o tom, s kým jsou v kontaktu. Pokud však dítě nahlásí nevhodný obsah konverzace, v tomto případě přijde rodiči automatické upozornění. V momentě, kdy dítě dosáhne věku 14 let, už nebude moci aplikaci Messenger Kids používat, ale bude si muset/moci založit klasický účet na Facebooku.

Messenger Kids má ovšem i spoustu odpůrců, kteří jsou proti využívání technologií u dětí v tak nízkém věku. Statistiky ale ukazují, že 93 % dětí ve věku mezi 6-12 lety má přístup k tabletům a smartphonům. Z toho 66 % dětí má své vlastní zařízení a používá sociální média a aplikace pro rozesílání zpráv, které nemají speciální bezpečnostní nastavení, jaké nabízí Messenger Kids.

I když děti nesmí využívat sociální sítě do 13 let, bohužel existuje řada účtů, kde si dítě věk vymyslí, a tato situace je těžko dohledatelná. I sám Mark Zuckerberg a další členové vedení Facebooku jsou rodiči, proto se problematikou bezpečnosti dětí a usnadnění komunikace rodičů s dětmi zabývají.

Messenger Kids je zatím k dispozici pouze v USA. Zda opravdu získá na popularitě a bude rozšířen i do Evropy a dalších kontinentů, zůstává otázkou.

Zde je malá ukázka aplikace z US Apple Store a oficiální informace z Facebooku.

Svět technologií a online marketingu je pro mě velkou vášní. V minulosti jsem působila po dobu několika let na akademické půdě jako vyučující na katedrách marketingu a hotelového managementu. V současné době spolupracuji s různými experty jako konzultant v oblasti online marketingu na mezinárodní úrovni mezi Švýcarskem, Itálií a Českou republikou. Specializuji se na e-commerce, sociální média a tvorbu webových stránek. Ve volném čase mě potkáte v přírodě ponořenou do krás tří disciplín triatlonu. Na Newsfeed.cz se s Vámi budu dělit o aktuální novinky z rozmanitého světa sociálních médií.

Komentáře