Pamatujete si ještě Facebook Notes – poznámky, pomocí kterých jste mohli bloggovat ke svým virtuálním přátelům přímo na Facebooku? Bohužel to tehdy byl spíš krok stranou a postupně se z nich stal zapomenutý duch času. O to větší překvapení přišlo s nedávným oznámením Facebooku, že chce Notes oprášit od pavučin a testuje jejich novou, atraktivnější podobu.
Jak to s Facebook Notes tehdy vlastně bylo? Sloužily především jako doplnění statusů, které byly striktně limitované počtem znaků. Na obrázku si můžete všimnout, jak šel čas s povolenou délkou příspěvků:
Proto dříve dávalo smysl, aby si uživatelé své myšlenky volně rozepsali do poznámek. Tento nápad se však příliš neujal a jak se zvyšoval počet možných znaků ve statusech, tak Notes pozvolna odcházely. Dnes mají uživatelé možnost vytvořit příspěvek o 60 tisících znacích. Proč tedy Facebook plánuje renovovat své poznámkové bloky?
Nový vzhled
Dejme si názorný příklad pro srovnání. Starý formát umožňoval sdílet poznámky v této podobě:
To se od běžného statusu příliš nelišilo, proto většina lidí poslední čtyři roky trávila čas spíše psaním příspěvků rovnou na timeline než do poznámek. Narozdíl od toho má ale nový formát Notes vypadat následovně:
Mnohem lepší, co říkáte? Širokoúhlý cover obrázek, čitelnější font, vzdušnější formát, jméno autora… A na dalších detailech Facebook pracuje. Testuje třeba nové tagování lidí, změnu velikosti fotky nebo přidávání odkazů a hashtagů. I v nových Notes budete moci sdílet příspěvky buď se všemi, se svými přáteli, s vybranými přáteli, nebo pouze sami se sebou.
A jak budou vypadat nové Facebook Notes na vašem timeline?
Ano, vypadá to, že Facebook Notes jsou mnohem lepší než kdysi. Velkou otázkou ale zůstává „Proč?“.
Zpátky k blogu
Ukázalo se totiž, že zejména teenageři blogují. Blogging byl na vrcholu popularity před sedmi, osmi lety, ale vypadá to, že dnes je opět trendy. Lidé ovšem blogují na jiných platformách, a odcházejí tak z Facebooku. A to se mu samozřejmě nelíbí.
Pokud navíc uživatelé budou tvořit příběhy, zvýší se engagement. Čím déle totiž lidé píšou a čtou Notes, tím déle tráví na News Feedu a Facebooku obecně, takže je tolik nerozptylují jiné možnosti na internetu. To nahrává inzerentům, kteří jim mohou více podsouvat facebookové reklamy. Koneckonců, i sám Facebook může díky Notes sbírat mnohem více dat o uživatelích.