Facebook smazal 6,6 miliardy falešných účtů

27. 3. 2020Novinky

Boj Facebooku proti faleši pokračuje. Na jedné straně vylepšuje nástroj pro detekování falešných profilů a slaví s ním čím dál větší úspěchy. Loni například smazal bezmála 6,6 miliardy podvodných účtů. Kromě toho se mu osvědčují štítky pro kontrolu faktů, které používá v boji proti šíření dezinformací. V nich však jedna studie našla nedostatek.

Falešné účty

Kolik falešných účtů je na Facebooku? Jaké množství z 2,5 miliard denně aktivních uživatelů vlastně skutečně existuje? To je klíčová otázka, kterou se v posledních letech sociální síť zabývá. Informace je to důležitá také pro inzerenty, kteří chtějí optimalizovat výkonnost svých kampaní co nejlépe a tyto „mrtvé duše“ jim cílení i výkon reklam zkreslují.

V roce 2018 Facebook zjistil, že z měsíčně aktivních účtů jsou zhruba 4 % falešné, což odpovídá celkem 88 milionům profilů. Ve stejném roce byl Facebook schopný snížit počet falešných účtů díky pokročilému úsilí o detekci a odstranění. Výsledkem bylo odstranění 583 milionů falešných účtů za kvartál.

Na vavřínech neusnul ani v následujícím roce a vyvíjel další a dokonalejší opatření. Díky nim tak loni detekoval a odstranil bezmála 6,6 miliard falešných profilů.

Falešné zprávy

Pro identifikaci podvodných zpráv používá Facebook speciální štítky, pomocí nichž eliminuje šíření dezinformací na platformě. Jakmile objeví falešnou zprávu, označí ji nálepkou, která dá uživatelům důvod k zamyšlení, než informaci přesdílejí na svůj profil.

Mnoho studií ukazuje, že štítky skutečně dobře fungují. Nová analýza, kterou provedl institut MIT, ovšem odhalila, že v systému označování faktů je významná chyba.

I když sporné příběhy, které Facebook takto označuje, zaznamenávají méně sdílení, ne každý příběh Facebook kontroluje po faktické stránce a ne každý odkaz a zpráva podléhá takovéto kontrole. Problém je v tom, že každé sdělení, které nemá štítek, může automaticky převzít vyšší úroveň autority a uživatelé tedy mohou předpokládat, že je vše v pořádku, protože nemají informaci o opaku.

MIT proto navrhuje, aby Facebook omezil distribuci obsahu od autorů, kteří jsou opakovaně označovaní pro publikování nepravdivých zpráv, nebo aby se snažil upozornit na důvěryhodnější zdroje, které by potlačily ty falešné. Facebook se tím bude zabývat v nové kartě zpráv, kterou aktuálně testuje.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře