Instagram vysvětluje, jak funguje algoritmus pro feed, Reels a Stories

8. 6. 2023Novinky

Instagram zveřejnil nový přehled toho, jak fungují jeho algoritmy hodnocení obsahu. Díky tomu můžete lépe pochopit, jak maximalizovat dosah vašeho obsahu a optimalizovat výkon v hlavním kanálu příspěvků, ve Stories a Reels.

Na úvod Instagram zdůrazňuje důležitou informaci – Instagram nemá jediný algoritmus, který by dohlížel na to, co lidé v aplikaci vidí a co ne. Každá část sociální sítě (feed, Stories, Explore, Reels, Search a další) používá vlastní algoritmus přizpůsobený tomu, jak ji lidé používají.

Uživatelé mají například tendenci hledat ve Stories své nejbližší přátele, pomocí Explore objevovat nový obsah a tvůrce, kdežto do Reels se přicházejí bavit. V těchto různých částech aplikace hodnotí Instagram věci odlišně a přidává k nim i různé funkce a ovládací prvky, aby si uživatelé mohli své zážitky ještě více přizpůsobit.

Feed

V novém přehledu se Instagram věnuje konkrétním informacím o fungování těchto algoritmů, počínaje hlavním kanálem, který se v poslední době stále více plní doporučeními umělé inteligence. Instagram vždy začíná tím, že definuje soubor faktorů, které plánuje hodnotit na prvním místě.

U feedu bere v úvahu nedávné příspěvky sdílené lidmi, které sledujete, a také příspěvky od účtů, které ještě nesledujete a o kterých si myslí, že by vás mohly zajímat. To, co by vás mohlo zajímat, určuje na základě různých faktorů, například co a koho jste v poslední době sledovali, lajkovali nebo s kým jste se spojili. Mezi tím se pak snaží najít rovnováhu.

Zdroj: Instagram

Existují tedy čtyři klíčové faktory, které určují pořadí vašeho feedu:

  • vaše aktivita – příspěvky, které se vám líbily, sdíleli jste je, uložili nebo komentovali,
  • informace o příspěvku – jak je příspěvek populární (počet lajků, rychlost lajkování, počet komentářů, sdílení, ukládání, ale také datum zveřejnění a případná lokalita),
  • informace o osobě, která příspěvek zveřejnila – jak zajímavá pro vás daná osoba může být (kolikrát jste s ní v posledních několika týdnech komunikovali),
  • vaše historie interakcí s danou osobou – jaký je váš obecný zájem o zobrazí příspěvků od dané osoby (vzájemné komentování příspěvků).

Ačkoliv jsou toto víceméně známé skutečnosti, objevem je, že Instagram nyní začal více zohledňovat formát obsahu. To znamená, že pokud si všimne, že dáváte přednost fotografiím, ukáže vám více fotografií.

Při měření toho, které konkrétní příspěvky má zobrazovat, se Instagram také snaží předvídat, jaká je pravděpodobnost, že:

  • strávíte čas prohlížením příspěvku,
  • okomentujete ho,
  • bude se vám líbit,
  • budete ho sdílet,
  • navštívíte profil tvůrce.

Čím pravděpodobnější je, že provedete některou z těchto akcí, tím výše se příspěvek ve feedu zobrazí.

Instagram se také snaží vyhnout zobrazování příliš mnoha příspěvků od stejné osoby či profilu za sebou a příliš mnoha navrhovaným příspěvkům v řadě.

Stories

Instagram dále vysvětluje, jak systém řadí Stories a rozhoduje o tom, které příběhy a v jakém pořadí zobrazí v horní liště aplikace.

Instagram (zatím) nezobrazuje doporučení pro Stories na základě umělé inteligence, ale na základě obsahu sdíleného účty, které sledujete.

Klíčové faktory pro řazení Stories jsou následující:

  • historie prohlížení – jak často si prohlížíte příběhy daného účtu (Instagram upřednostní příběhy z profilů, o kterých si myslí, že je nechcete zmeškat),
  • historie zapojení – jak často se zapojujete do příběhů daného účtu (posíláte lajky nebo DM),
  • blízkost – váš celkový vztah s autorem a pravděpodobnost, že jste s ním spojeni jako přátelé nebo rodina.
Zdroj: Instagram

Na základě těchto údajů se Instagram snaží předpovědět, jak pravděpodobné je, že se na příběh podíváte nebo na něj odpovíte, a podle toho seřadí zobrazení.

Je to tedy o něco jednodušší než hlavní kanál, ale i tak se v přehledu dozvíte důležité informace, které vám pomohou lépe pochopit, jak potenciálně zvýšit hodnocení příběhů.

Explore

Instagram v přehledu také vysvětluje, jak hodnotí svou stránku Explore (Objevování). Zde se zaměřuje na celkovou popularitu, interakci s podobnými příspěvky v minulosti a na to, zda jste se s tvůrcem spojili již dříve.

Zdroj: Instagram

Reels

A nakonec kanál videí Reels, který je podle Instagramu více ovlivněn zábavou a tím, jak je pravděpodobné, že vás dané video zaujme.

Klíčové faktory hodnocení Reels jsou následující:

  • vaše aktivita – které klipy se vám v poslední době líbily, které jste uložili, znovu sdíleli, komentovali a zapojili se do nich,
  • vaše historie interakce s osobou, která příspěvek zveřejnila – stejně jako v případě Explore je pravděpodobné, že video vytvořil někdo, o kom jste nikdy neslyšeli, ale pokud jste s ním komunikovali, získává Instagram představu o tom, jak vás může zajímat to, co sdílel,
  • informace o videu – obsah ve videu (zvuková stopa, vizuální prvky) a popularita,
  • informace o osobě, která video zveřejnila – popularita (počet sledujících, úroveň zapojení).
Zdroj: Instagram

Instagram také poznamenává, že Reels, které jsou opatřeny vodoznakem nebo jsou natočeny v nízkém rozlišení, budou mít v důsledku menší dosah. Stejně jsou na tom Reels, které jsou ztlumené, obsahují okraje nebo jsou převážně textové. Optimální dosah nebudou mít ani Reels, které se zaměřují na politická témata (zde Instagram vychází ze zpětné vazby uživatelů).

Instagram rovněž nabízí tipy, jak mohou uživatelé ovlivnit to, co je jim v aplikaci zobrazuje. Využít k tomu mohou možnosti kontroly obsahu a nástroje, jako jsou Oblíbené, které příspěvky z určitých profilů zařadí výše.

Instagram se také zabývá konceptem tzv. shadowbanningu, což je nejasný pojem, který mnozí špatně chápou. Instagram ho vysvětluje tak, že je v jeho zájmu jako firmy, aby tvůrci mohli oslovit své publikum a zároveň být objeveni, aby mohli na platformě růst a prosperovat. Pokud existuje publikum, které zajímá to, co tvůrce sdílí, pak čím efektivněji pomůže Instagram zobrazovat jeho obsah, tím více bude daný tvůrce platformu používat.

Shadowbanning jako takový tedy neexistuje, ačkoliv v důsledku porušování zásad Instagramu nebo zveřejňování obsahu, který je v rozporu s pravidly, ztratí daný tvůrce dosah. Pro lepší řešení tohoto problému přidal Instagram v loňském roce do panelu Stavu účtu další prvek, který zahrnuje informace o potenciálních faktorech, jež mohou ovlivnit dosah vašich příspěvků.

Zdroj: Instagram

Přehled tedy obsahuje zajímavé informace, které se vám mohou hodit, abyste lépe pochopili to, jak algoritmy Instagramu fungují, a na základě toho zlepšit vaše marketigové aktivity.

Pokud vás zajímají podrobnosti, můžete si je přečíst na blogu Instagramu.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře