Jak a proč se pustit do Blueprint Certifikace

26. 8. 2017Návody

Facebook po vzoru Google a jeho programu Google Partners zavedl svůj vzdělávací program Blueprint. S ním je spojená i certifikace, která vám umožní prokázat, že jste opravdový profesionál ve facebookové reklamě. Tedy alespoň dle měřítek Facebooku.

Co je to Blueprint Certifikace

Jak již název napovídá, certifikace vychází z řady několika Blueprint kurzů. Certifikace má celkem 3 úrovně:

Core Competencies Exam

První zkouška potvrdí základní znalosti potřebné k přistoupení k reálné zkoušce. Po absolvování tohoto kurzu ještě nedostane žádný odznak, kterým byste se mohli pochlubit. Ve zkoušce očekávejte hodně otázek na Reach&Frequency a brandové kampaně, ale také na Atlas, základní optimalizaci kampaní a cíle reklam. Pro úspěšné absolvování zkoušky je potřeba mít zkušenosti s nastavováním a optimalizací kampaní a zároveň nastudované všechny kurzy k této zkoušce. Otázky jsou často spíše teoretické a v celém záběru platformy. Nespoléhejte se proto na to, že když každý den spravujete kampaně, zkouškou jednoznačně projdete.

Buying Professional Exam

Druhá zkouška je už skutečnou součástí certifikace a po jejím úspěšném absolvování získáte odznak Buying profesionála. Úspěšné absolvování této úrovně je nutností k přistoupení k třetí zkoušce. Tento test je již více o praxi. I zde naleznete několik otázek na R&F, většina z nich se však ptá na praktičtější věci z optimalizace kampaní, best practices, placementů a targetingu. Zároveň je tu důležité znát, jak funguje měření pomocí pixelů a SDK. U této zkoušky se rozhodně nespoléhejte na to, že vám budou stačit informace z e-learningových kurzů. Většina otázek je zaměřená do praxe a vyžaduje reálné zkušenosti s kampaněmi.

Planning Professional Exam

Závěrečná zkouška na plánování kampaní se zaobírá především měřením, prací s publiky a implementací naplánovaných strategií. U této zkoušky očekávejte opět hodně otázek k R&F, Atlasu a brandovým kampaním. Kromě studia je tu rovněž důležité důkladně si osahat Reach&Frequency na reálných kampaních.

Jak zkouška probíhá?

Na této stránce si můžete naplánovat zkoušku nebo si prohlédnout lekce k ní potřebné. Důležité je zmínit, že každá z výše uvedených zkoušek stojí 150 dolarů. Pokud chcete získat alespoň jeden odznak, je to tedy minimálně 300 dolarů.

Pokud se pro zkoušku rozhodnete, doporučuji si nejdříve projít materiály a teprve poté se na ni objednat, protože studijních materiálů je vcelku dost.

Máte-li zájem o online kurz (testovacích míst moc není), klikněte na možnost „Naplánovat zkoušku“ na odkazu výše, vyberte si kurz a dále variantu „I want to take this exam as an online proctored exam.“ Po odsouhlasení podmínek si již vyberete termín. Čekací doba je většinou jeden týden.

Zkouška probíhá v aplikaci PVproctor. Před testem si vyzkoušejte, zda vám vše funguje, ideálně ještě před tím, než test zaplatíte. Nenechávejte toto na poslední chvíli, neboť aplikace občas zamrzne a za doporučených 15 minut nemusíte stihnout nastavení, povinné fotografie občanského průkazu, nastavení zvuku, kontrolu místnosti a pracovního stolu prostorem (pomocníkem na telefonu, který vás bude během zkoušky hlídat a pomáhat s technickými problémy).

Doporučuji skládat zkoušku v prázdné zasedačce, protože i krabice kapesníků na stole je problém, a vyhnete se tak uklízení bytu. Facebook je v tomto opravdu velmi přísný a na pracovním stole ani poblíž nesmí být nic, žádné jídlo ani pití. Ovladače a všechny další monitory musejí být odpojeny.

Testy trvají 75 minut a obsahují přibližně 60 otázek. Odpovědi vždy vybíráte z více možností a u některých otázek může být více možností správně, ale vždy je uvedeno, kolik jich je správně.

Až na úvodní úklid s proctorem je vše textové a nemusíte se s nikým bavit, pokud vše funguje, jak má. Pro úspěšné absolvování testu je nutné mít 70 % bodů. Tedy více než 700 bodů z 1 000.

Úskalí testu

Test je celý v angličtině, což je pochopitelné, ale pokud jste zvyklí na platformu v češtině, může to představovat překážku. Ovšem i pokud používáte platformu v angličtině, můžete občas narazit, neboť názvosloví zde není konzistentní a můžete tak být překvapení, že například jednotlivé custom audiences jsou pojmenované jinak, než jste zvyklí.

Facebook představuje novinky v cílení a umístění reklamy velmi rychle. Pokud toto sledujete nebo dokonce používáte nástroj, který je napojen na API a má tak novinky ještě v předstihu, můžete být některými otázkami zaskočeni, neboť si nebudete jistí, zda je otázka neaktualizovaná nebo se jedná o chyták.

Po dokončení testu se aplikace téměř okamžitě zavře, aniž byste viděli výsledek, zda jste prošli, nebo ne. Nepanikařte, výsledky a případný odznak vám přijdou přibližně do dvou dnů na e-mail.

Ač reklamy spravujete na denní bázi, můžete být zkrátka testem zaskočeni. Je to právě zastoupením všech typů nákupu reklamy a všech cílů.

Pro koho je certifikace určena

Certifikace sama nezaručuje, že umíte dělat dobré kampaně na Facebooku, ale rozhodně ukáže, že se vyznáte v platformě a možnostech nákupu reklamy.

Pokud se pouštíte na dráhu freelancera, může vám certifikace pomoci získat nové klienty. Jestliže však toužíte po práci v agentuře, není certifikace nutná, stačí si projít všechny kurzy, které jsou zdarma, a zkusit si správu několika kampaní. Málokde budete totiž potřebovat všechny věci, které jsou pro certifikaci nutné, nebo se je případně naučíte za pochodu.

Své několikaleté zkušenosti s online marketingovou komunikací a realizováním několika desítek kampaní pro různorodé klienty nyní zúročuji v agentuře Business Factory, kde působím jako Facebook Ads Specialist, vytvářím a spravuji kampaně na Facebooku pomocí platformy ROI Hunter.

Komentáře