Ohlédnutí za Engage Prague 2018

28. 5. 2018Názory

Moderní prostory, zajímavé grafické prvky, chutné jídlo a především inspirativní řečníci z celého světa. Všechny tyto superlativy si od nás vysloužila mezinárodní konference Socialbakers Engage Prague, která se konala v pražském Fóru Karlín.

Jednalo se o jednu z největších událostí pro digitální marketéry na území České republiky. Tento ročník se nesl v duchu „The Power of Conversation“, síly konverzace, tedy komunikace mezi společnostmi a jejich sledujícími na sociálních sítích. A přestože byly prezentace různorodé, spojovala je slova Instagram, Instagram Stories, živá vysílání a influenceři. Takové jsou totiž aktuální trendy v online marketingu napříč všemi odvětvími.

To potvrdil v průběhu své řeči i Jan Řežáb ze Socialbakers. Pozvedl význam News Feedu v našem každodenním životě a mezi jeho tipy, jak uspět mezi konkurencí ve vybraných příspěvcích, patří živé vysílání, kvalitní strategie placené reklamy, kombinace různých druhů příspěvků, sledování konkurence a Instagram. Za zmínění stojí i predikce Instagramu jako budoucí sociální platformy číslo jedna.

Stejně rozmanité jako televizní kanály National Geographic jsou i jejich účty na sociálních sítích. Každý z nich má totiž několik milionů sledujících. Co stojí za tímto úspěchem? To nám prozradila Mia Vallo. Její hlavní myšlenka spočívala v tom, že sociální sítě nejsou o vás, ale právě o lidech, kteří vás sledují. Proto téměř nikdy nenarazíte na profilech National Geographic na duplicitní příspěvky. Vybírejte správný obsah pro správnou cílovou skupinu a dbejte na její zájmy. Analyzujte emoce u vašich příspěvků, ale neomezujte se pouze na pozitivní nebo negativní sentiment. Do negativního sentimentu spadá mnohé, například sdělení intimního, emočně vypjatého příběhu. Znalost podrobností o sentimentu pro vás může být velmi přínosná. Proto čtěte komentáře a odpovídejte na ně. Budujte si vztah se svým publikem a přinášejte mu vždy to, co ho bude zajímat a proč vás bude vyhledávat.

Mírně teatrální vložku dne si na svá bedra vzal spisovatel a vizionář Marcus Brown, který svým osobitým pojetím role průvodce iniciačním obřadem chytře představil svou novou knihu „The Passing“. Ta má pojednávat o dystopické budoucnosti, kterou ovládají influenceři, sociální sítě, mládí a všudypřítomná verze Orwellova Velkého bratra, R.A.C.H.E.L, neboli „Real-time, Algorighmic, Chemical, Hallucinogenic, Enhancement, Lady“. Marcus nám tímto představením nastavil zrcadlo a ukázal nejhorší možný směr, kterým se jako společnost můžeme vydat. Inspirace knihou 1984 je tu zřejmá: Possesion is war. Influence is oil. Shopping is freedom.“

Z opačného soudku ubral Mark Nelson ze Stanford Peace Innovation Lab. Jeho univerzitní tým složený z odborníků z oblastí behaviorální ekonomie, inovace, sociálních věd a financí se stará o to, aby ke scénáři, který nám představil Marcus Brown, nedošlo. Snaží se totiž najít co nejpřesnější definici míru a tím i způsob, jak jej kvantifikovat. Skrze takzvaný Engagement Framework a dvě hlavní proměnné (Quality of Engagement a Quantity of Engagement) – i když je problém ve skutečnosti samozřejmě mnohem složitější – počítají hodnotu míru, který může být buď negativní, pozitivní, ale nestabilní, nebo udržitelný a škálovatelný. Mark také mluvil o důležitosti pochopení dvou hlavních druhů konverzace, a to vy + váš zákazník a poté váš zákazník + jeho okolí. Z celé přednášky pak vykrystalizovala důležitá myšlenka: Volný trh přispívá světovému míru velmi podstatnou měrou neboli „Positive engagement is positive peace“.

Velmi zajímavým zpestřením byla přednáška Ivora Crottyho o obřím projektu Revolutionary Times, neboli Russian Revolution 2017. Tento obdivuhodně propracovaný počin se rozběhl v roce 2017 na oslavu stého výročí ruské revoluce a prostřednictvím tweetů z mnoha navzájem propojených účtů historických osobností (z nichž každé předcházel důkladný průzkum charakteru a vývoje daného člověka) sledoval průběh událostí roku 1917.

O tom, jak CNN využívá nové formáty a aktuální témata pro růst svého publika, přijela do Prahy přednášet Ashley Codianni. Z jejího vystoupení si odnášíme tři důležitá poselství – buďte autentičtí (dělejte to, co je vaší podstatou), důslední (dělejte to, jak nejlépe umíte), a orientujte se na své publikum. Analyzujte svoji cílovou skupinu, zjistěte si, po čem touží, a dejte jí to. Buďte všude tam, kde vás očekávají. CNN se snaží jít s dobou, a proto ke komunikaci s publikem využívá všechny možné tradiční i moderní prostředky. K tomu všemu jim stačí jeden zdroj informací, který upraví verze příslušné pro každý formát. A proto například při studentském protestu March for Our Lives využila CNN živé vysílání na Facebooku, upravila televizní vstupy a reportáže do formátu vhodného pro konzumenty na této sociální síti (rozměry a titulky), natáčela Instagram Stories na svůj profil či sdílela informace, o které její publikum jevilo zájem nejen v komentářích.

Za zmínku určitě stojí skvělé povídání Bena Doktora z We Are Social o analytice a hledání toho pravého influencera pro váš business. Ukázal, že často stačí jeden šikovný člověk a několik hodin práce, abychom sestavili graf, který naše podnikání může výrazně posunout. Definoval vliv na sociálních sítích, jak se měří, a také naťukl směr, kterým se budou sociální sítě a influenceři ubírat.

Bylo by vyčerpávající popisovat všechny skvělé přednášky. Každý speaker nám přinesl nový pohled nejen na marketing jako takový, ale také rozšířil obzory a ukázal nové úhly, ze kterých můžeme na podnikání a sociální sítě nazírat. Engage Prague není konferencí, ze které si odnesete hromadu praktických rad, které můžete ihned vyzkoušet na svých kampaních. Je ale inspirativní událostí, která má na světě velmi důležité místo.

Děkujeme, Socialbakers. Tak zase za rok!

Od roku 2016 pracuji v Business Factory na tom, aby byly facebookové kampaně i účty mých klientů jako v bavlnce. Inspirujte se, aby byly takové i ty vaše.

Komentáře