Přehled: Facebook a Instagram jako e-commerce platformy roku 2021

17. 6. 2021Návody

Způsoby nakupování se mění a nejlépe na ně reagují sociální sítě. Poslední měsíce (i díky pandemii) se jen uspíšil trend, kteří všichni markeťáci tak trochu očekávali. Facebook i Instagram se mílovými kroky blíží k tomu, aby se stali plnohodnotnými e-commerce platformami. Proto jsme pro vás připravili velký přehled, jaké možnosti můžete využívat už nyní a na co se můžete těšit v brzké budoucnosti.

Obyvatelé České republiky tráví 35 % online času právě na Facebooku a Instagramu. Celkově využívá Facebook více než 58 % populace a Instagram přibližně 18 %. A právě tyto dvě největší sociální sítě spustily v nedávné době několik novinek, díky kterým se chtějí stát dominantními hráči na poli e-commerce. Ostatně, podle studie Shopify s názvem Budoucnost prodeje 2021 až 84 % respondentů z celého světa nakupovalo od začátku pandemie online. 

Facebook Shop

V květnu oslavil Facebook Shop rok od svého uvedení na trh. Za tu dobu však ušel dlouhou cestu, během které se podařilo implementovat spoustu nových funkcí. Podívejte se s námi na ty nejzajímavější.

Prodejci mohou jednoduše oslovit na jednom místě více než třímiliardové publikum napříč všemi aplikacemi – na Instagramu, ve WhatsApp, v Messengeru a samozřejmě také na Facebooku. 

Facebook Shops jsou určené i pro prodejce, kteří předtím nebyli online. Právě tím by tato služba měla umožnit prodej bez vlastního e-shopu a zbytečných nákladů. Shops jsou totiž úplně zdarma. Také jsou příležitostí, jak oslovit vybrané a specifické cílové skupiny, které jsou relevantní pro váš produkt.

Problém ale nastává v České republice i na Slovensku, jelikož by do budoucna zákazníci měli platit za zboží přímo na sociálních sítích. V ten moment musí využít služby Facebook Pay nebo Instagram Checkout. A ty v našich končinách nejsou ještě v tuto chvíli dostupné. Nicméně tvůrci přislíbili, že v příštích měsících by měly být spuštěny i v dalších státech EU, a můžeme jen doufat, že se dočkáme co nejdříve. Takže aktuálně je u nás propojení s pokladnou e-shopu stále nevyhnutelné. Útěchou a vlastně i menší výhodou je ale skutečnost, že transakce nemusí proběhnout jen v aplikacích Facebooku, ale i na již zmíněném webu prodejce, což dává firmám možnost svobodného výběru.

Produkty je možné do Shops nahrát manuálně nebo prostřednictvím souboru XML. A právě druhá možnost výrazně zrychlila vkládání produktů do e-shopu na sociální síti.

Facebook také uzavřel partnerství s několika společnostmi, které mají klientům s vytvořením e-shopu na sociálních sítích pomoci. Patří mezi ně například Shopify, BigCommerce, WooCommerce nebo Channel Advisor. Shops lze také nově integrovat do Messengeru a Instagram Direct, a nabídnout tak zákaznický servis přímo v aplikaci.

Live Shopping Fridays

Facebooku samozřejmě neunikl ani zvyšující se zájem o živé přenosy (live streamy) v jeho aplikacích. V září minulého roku dosáhl poprvé v historii na více než jednu miliardu v Total Hours Watched právě prostřednictvím streamů. Stejně úspěšně si vedl i Facebook Gaming pro streamování her, který jen za minulý rok zaznamenal nárůst o 238 % ve sledovanosti. 

Jelikož minulý rok na sociálních sítích živé vysílání dominovalo, Facebook se rozhodl implementovat několik novinek i zde. Mezi ty nejvýznamnější určitě patří Live Shopping Feature. Prodejce určitě zaujmou možnosti této „fíčury“, která umožňuje nákup přímo v průběhu živého vysílání. Například k využití limitované nabídky v průběhu vysílání – myšleno tak, že prodejci mohou své zákazníky lákat na akční nabídky či novinky z jejich portfolia, které je možné exkluzivně zakoupit jen po dobu streamu. Pokud jsou pro vás tyto vody stále neprobádané, doporučujeme sledovat nový seriál Live Shopping Fridays. Můžete se zde i inspirovat strategiemi ostatních prodejců.

Pokud vás Facebook Shops zajímají a zatím s nimi ještě nepracujete, doporučujeme si na úvod projít Blueprint kurz, který je jim speciální věnovaný.

Instagram Shop

Nikoho už nepřekvapí, že uživatelé využívají Instagram jako platformu na hledání inspirace nákupu různých produktů, ale i pro získání recenzí a informací o výrobcích, které plánují koupit. Instagram svým rozhodnutím přidat funkci Obchod do hlavní navigační lišty jen potvrdil svůj prioritní zájem o nakupování.

Existuje více možností, které se dají na Instagramu využít – samostatný obchod, označení produktů ve Stories i ve feedu, kolekce, stránky s podrobnostmi o produktech, reklamy s označením produktů, nakupování v záložce Prozkoumat, novou nákupní sekci Drops nebo video nakupování.

Poslední zmíněná funkce se dá označit také jako Live Shopping – v průběhu živého vysílání může například influencer nabízet limitované produkty nebo výhodné nabídky s omezenou platností. Firmy, které mají aktivovaný Instagram Checkout, mají možnost využívat i nakupování od tvůrců nebo představování produktů. Tak snad se toho dočkáme brzy i u nás.

Jakub vede tým sociálních médií v Publicis Groupe od září 2019, předtím se stejné disciplíně a influencer marketingu věnoval tři roky v mediálním domě Lagardère Active ČR. Profesní zkušenosti sbíral také ve společnostech či agenturách Brandz Friendz, Profimed a IDG.

Komentáře