Samotnými lajky neohromíte, v soutěži IEA vítězí kampaně plnící strategické cíle

4. 4. 2019Názory

Právě probíhá příjem přihlášek do 14. ročníku soutěže Internet Effectiveness Awards. Jak samotní zadavatelé, tak zejména digitální a social media agentury se budou moci porovnat podle strategického kritéria, přínosu jejich online aplikace nebo kampaně. Porota hodnotí, co projekt za vloženou investici klientovi přinesl a jak napomohl splnit jeho obchodní nebo marketingové cíle. Newsfeed.cz přináší rozhovor s Leošem Špachtou, ředitelem soutěže Internet Effectiveness Awards.

Jaké jsou novinky soutěže pro letošní ročník?

Tento rok mají soutěžící lepší podmínky pro umístění svých kampaní a projektů do kategorií, v kterých spolu soutěží srovnatelné nominace. Rozšířili jsme kategorie a k původním oborovým kategoriím podnikání klienta přidali kategorie řešení, tedy online aplikace a online kampaně a doplnili je kategorií inovací.

Online kampaně mají celkem 6 kategorií: brandové a video kampaně, výkonnostní kampaně, social media kampaně na Faceboku, social media kampaně na Instagramu, content a influencer marketing a e-mailové kampaně. Do inovací pak patří virtuální realita, automatizace, třeba v podobě zavádění chatbotů, machine learning nebo personalizace kampaní.

Soutěžící tak budou soutěžit v rámci jedné nominace jak oboru podnikání klienta, tak v kategorii řešení projektu. To umožní soutěž ještě více zobjektivnit a v podstatě i možnost s jednou nominací vyhrát dvakrát.

Foto: IEA (Leoš Špachta)

Máte nějakou atraktivní motivaci pro agentury a klienty?

Samozřejmě získání cen za prvních tři místa v dané kategorii. Vyhlášení je slavnostní událost, proběhne jako Galavečer, tentokrát na střešní terase a v kongresovém sále partnera soutěže, společnosti Microsoft. Samotné ocenění je pak pro zadavatele zakázek v oboru doporučením, že daná agentura dokáže ve své specializaci realizovat projekty, které mají prokazatelný obchodní a marketingový přínos. Tak je jasné, že agentura, která umí takto strategicky přemýšlet, je garancí úspěchu při realizaci zakázky.

Hlavní cenu Grand Prix soutěže IEA, pro celkově nejefektivnější projekt, je pak v konkurenci všech ostatních nominací velmi těžké získat. Proto je v mých očích tím největším oceněním v oboru právě Grand Prix IEA, která má podobu designerského kusu křišťálu z prestižní české sklárny Moser.

Největší radost mám z teambuildingové motivační ceny pro nejúspěšnější tým soutěže. Týdenní pronájem jachty s kapitánem v Chorvatsku, na které bude moci vítězný tým při plavbě oslavovat vítězství. Cenu věnoval partner soutěže, portál yachting°com.

Proč se mají agentury hlásit právě do této soutěže?

Jak už jsem řekl, vítězství přináší poměrně vysokou prestiž. Agentury, které vytvářejí aplikace a digitální kampaně a uspějí v soutěži IEA, se mohou chlubit tím, že ve své odbornosti jsou skutečně nejpřínosnější pro zadavatele. Je to doklad toho, že dokážou projekt promyslet od strategie přes sběr dat, realizaci, optimalizaci až ke konkrétním výsledkům, které splní očekávané cíle.

Prokazuje to celkovou kompetenci agentury a to, jestli je schopna strategicky navrhnout a následně dodat řešení, které funguje excelentně. Klienti chtějí u výběrových řízení vidět reference agentury. Vítězství ze soutěže IEA je pro mě osobně vítězství v královské disciplíně, která dává agentuře to nejlepší doporučení.

Přesvědčte mě, že IEA vyhodnocuje opravdovou efektivitu online kampaní.

Klíčový parametr hodnocení nominací je return of investment (ROI), tedy poměr vložených prostředků a výnosů. To je podle mě obecně platná zásadní metrika. Platí to nejen v IEA, ale všude v byznysu. Když není zadavatel přihlášky schopen ROI doložit, třeba kvůli mlčenlivosti o ziskovosti projektu, tak musí v přihlášce popsat náhradní kvantifikovaný popis efektivity projektu, kvantifikovat parametry, které daná aplikace nebo kampaň přinesla zadavateli, a uvést alespoň orientační náklady na její výrobu a orientační časovou návratnost investice.

Jaké typy projektů se v soutěži prosazují?

Grand Prix loni vyhrála kampaň „Oživlé vzpomínky prodávají“ agentury Wunderman pro klienta CK Fischer. Probíhala dva roky, v prvním shromažďovala data a v druhém je využila pomocí AI a segmentovaného e-mailingu. Přinesla vysokou návratnost 2 235 procent. Konkurenční cestovní kancelář CK Neckermann dosáhla v soutěži podobně vysoké ROI, ale postrádala tuto dlouhodobou koncepci. Před dvěma roky se v IEA nejlépe umístila mobilní aplikace Cool Ticket, přinášející inovaci v podobě mobilní platby na hudebních festivalech.

A co vás zaujalo v social media kampaních?

Loňský rok vyhrála kategorii social media kampaň „Motýlí nuance“ klienta Dr. Max, realizovaná agenturou Wunderman. Kampaň uvedla na trh novou značku kosmetiky Nuance prostřednictvím sociálních sítí a kosmetického blogu BeautyBuzz a doprovodných soutěží. Uživatelky chytaly motýly, posty s informacemi o kosmetice Nuance, ve kterých byla ukrytá soutěžní hesla. Do soutěže byl zapojen chatbot, který se soutěžícími komunikoval a dokázal odpovědět až na 3 500 zpráv během jediné hodiny.

Na druhém místě se umístila aktivační kampaň na Instagramu pro sešity Oxford od agentury Fragile. Aktivovala komunikaci značky s omezeným rozpočtem na sociální síti. Díky vhodně a chytře navržené komplexní komunikaci a mechanice soutěže využila možnosti, které Instagram nabízí: propojení sítě účtů, InstaStories, rébusy zasazené do Insta galerií nebo třeba spolupráci s populárními influencery. Vytvořila aktivní komunitu generace Z a zvýšila povědomí o značce Oxford i prodeje. Díky chytrému provedení dokázala i při omezené investici vyprodat plný sklad sešitů během prázdnin.

Z dalších agentur zaujali s nominacemi Business Factory s Facebook aplikací pro Raiffeisenbank, PRIA s kampaní pro Generali, Better Marketing s kampaněmi pro MAPEI, MOSS Logostic, Adexpes.com s kampaní pro Philips OneBlade a třeba Footshop s YouTube aktivační kampaní pro Yeezy release.

Foto: IEA (vpravo Lenka Multáňová z Business Factory)

Jaké kampaně se mohou do soutěže přihlásit?

Soutěžit mohou všechny digitální projekty, které byly realizované nebo výrazně aktualizované v období od roku 2017 až do konce března 2019. Podstatné je prokázat efektivitu prostřednictvím výpočtu ROI nebo náhradní kvantifikace přínosnosti kampaně. Přihlášky je možné podávat online na webu soutěže do 30. 4. 2019. Pokud podá agentura 3 nominace do 19. 4. 2019, máme jako motivaci přichystanou slevu, zaplatí pouze 2 přihlášky.

Internet Effectiveness Awards

  • Hodnotí efektivitu online kampaní a aplikací v celkem 22 kategoriích.
  • Nominace hodnotí odborná porota.
  • Nejlepší řešení budou představena na konferenci.
  • Partnerem soutěže je Newsfeed.cz.
  • Nominace: do 30. 4. 2019.
  • Galavečer s vyhlášením: 27. 6. 2019.
Více než čtyři roky jsem působila jako Facebook Ads Specialist v agentuře Business Factory. Nyní své zkušenosti a zájem o facebookový a instagramový svět uplatňuji pod hlavičkou Newsfeed.cz.
Nepotkali jsme se na konferenci Newsfeed DAY? :-)

Komentáře