Změní Facebook pravidlo 20 % textu?

28. 4. 2016Novinky

Informace, že Facebook ruší pravidlo 20 % textu v reklamách, rozbouřila marketingové vody u nás i v zahraničí. Nikdo si ovšem nebyl úplně jistý, zda je to pravda, anebo jen fáma. My vám přinášíme vysvětlení, jak to s touto novinkou doopravdy je. A brzy se můžete těšit i na výsledky testů, které právě společně s Business Factory provádíme.

Od prosince roku 2012 jsou všichni social media marketéři posedlí hlídáním množství textu v obrázcích, neboť tehdy Facebook zavedl pravidlo, že obrázek nesmí obsahovat více než 20 % textu. Facebook si stále zakládá na tom, že je sociálním médiem pro lidi a pravidlo má tak náš News Feed ochránit před zaspamováním reklamou.

Reklamní příspěvky bez textu totiž stále připomínají organický obsah od našich přátel a reklama tak není vnímána příliš negativně ani rušivě. Toto pravidlo sice chrání uživatele, ale stalo se noční můrou pro marketéry, kteří neustále řeší, zda jim nebude reklama nebo v horším případě podpora příspěvku zakázána. Odkaz na kontrolu 20 % textu se tak stal klasickou součástí zadání pro grafiky.

Screenshot (4) copy

Screenshot (5) copy

Svítání na lepší časy?

Facebook si tento fakt uvědomil, a proto nyní ve Velké Británii a Irsku testuje nový přístup k tomuto pravidlu. Zpráva o něm vyvolala v sociálně mediálních kruzích velké pozdvižení a velkou řadu protichůdných reakcí. Počkali jsme proto, až budeme mít dostatek informací a mohli vás o testu informovat s chladnou hlavou a odstupem od úvodní hysterie. Nově tedy nebude větší množství textu v obrázku znamenat okamžité zamítnutí reklamy. Facebook reklamu spustí, bude vás však varovat, že nemusíte docílit takového dosahu jako u reklamy s menším množstvím textu. Reklamy budou zařazovány do 4 kategorií dle množství textu:

  • reklama neobsahuje žádný nebo minimum textu = bude se zobrazovat standardně
  • reklama obsahuje málo textu = dosah reklamy může být lehce omezen
  • reklama obsahuje středně textu = dosah reklamy může být omezen
  • reklama obsahuje hodně textu = nemusíte zasáhnout vaše publikum

text1

text2

Zdroj: Facebook

Kategorie i postihy jsou zatím charakterizovány velmi vágně a doufejme, že po skončení testu toto Facebook upřesní. Zatím z toho vyplývá, že pokud budete chtít využívat text v reklamě, budete si muset za stejný dosah připlatit.

Analýza textu v reklamě nefunguje vždy správně, proto je otázkou, zda nebyla lepší varianta, kdy reklama byla zamítnuta, než že bude špatně zanalyzovaná reklama spuštěna a v důsledku toho poběží neefektivně.

Pravidla neplatí pro všechny

Sluší se také připomenout, že nová pravidla budou mít určité výjimky. Některé platí už nyní pro pravidlo 20 % textu, jako například výjimka pro filmové plakáty, některé jsou však nové.

Pravidla neplatí pro:

  • filmové plakáty
  • knižní přebaly
  • obaly hudebních nosičů
  • obaly produktů – obrázky, kde jde vidět celý produkt
  • plakáty na hudební festivaly, komediální představení či sportovní události
  • služby založené na textu – kaligrafie, komiksy
  • screenshoty z her a aplikací
  • právní texty
  • infografiky

Pravidlo však stále platí pro vodoznaky, čísla a bohužel i loga, která jsou založena na textu. Otázkou je, jak bude Facebook vyhodnocovat, zda se jedná o plakát na festival či nikoliv. Pravděpodobně bude vždy nutné u dané reklamy odeslat odvolání, aby byla reklama zhodnocena manuálně.

Své několikaleté zkušenosti s online marketingovou komunikací a realizováním několika desítek kampaní pro různorodé klienty nyní zúročuji v agentuře Business Factory, kde působím jako Facebook Ads Specialist, vytvářím a spravuji kampaně na Facebooku pomocí platformy ROI Hunter.

Komentáře