Jak udělat nejlepší livestream na světě a dosáhnout 6 800 komentářů za půl hodiny

29. 8. 2017Case studies

Kampaň s názvem Bonpařím, kterou jsme v Brainz vytvořili, šířila myšlenku úniku od stresujícího shonu. Hlavním heslem bylo: Nepospíchám, bonpařím a nic mě nerozhází. Cílila na mladou generaci do 25 let. Mladí mohou díky cucání tvrdého bonbónu na chvíli zapomenout na stres kolem, protože cucání tvrdého bonbónu něco zabere, na rozdíl od rozkousání měkouše. Vytvořili jsme sérii facebookových videí a celá kampaň vyvrcholila livestreamem.

Klapka, kamera, akce!

Ano vážení, opravdu se nám to podařilo a získali jsme 6 800 komentářů za půl hodiny. Bez jakýchkoliv poznámek pod čarou, hvězdiček nebo ale. Rádi bychom se s vámi podělili o nasbírané zkušenosti. Prozradíme vám, co udělat lépe, nebo co například nedělat nikdy. Vezmeme to zvostra, ale pěkně od začátku.

Bylo, nebylo. V měsíci máji, léta páně dva tisíce sedmnáct, v patnáct hodin a dvě minuty středoevropského času, jsme dostali definitivní zelenou na uspořádání prvního oficiálního livestreamu.

Velké významné plus

Hned na začátku si řekneme jedno velké plus, proč dělat livestream. Facebook ho miluje. Jakmile vytvoříte livestream, Facebook vám ho sám začne zvýhodňovat, aby ho dostal mezi nejširší publikum. Pokud ho uživatelé komentují a likují, rozšíří se velmi rychle mezi všechny jejich online kamarády, kteří jsou v tu chvíli na FB. Engagement vám vyletí až do nebes a vás to nebude stát ani korunu. Kujte železo, dokud je žhavé a využijte tuhle skvělou možnost, kterou FB nabízí. Je to zadarmo!

Jednoduchý princip: pomocí komentářů ovládej dění v livestreamu

Stvořili jsme mimozemšťana

Nechtěli jsme se vydat cestou nudných hlasovaček, které dělá každý, ale rozhodli jsme se vytvořit interaktivní hru vysílanou prostřednictvím livestreamu na Facebooku, která se ovládala pomocí komentářů. V rámci kampaně vznikla čtyři videa a hrdinou v jednom z nich byl ufon. Vybrali jsme si ho jako hlavní postavu pro náš livestream, a tak vznikl příběh ufona ve vesmírné lodi, kterého jsme potřebovali dostat zpět na Mars, a záleželo jen a jen na divácích, jak rychle tam doletí.

Každý uživatel, který dal naší stránce like a byl v danou chvíli online, obdržel automatickou notifikaci o zahájení streamu.

Princip hry: Ve videu jste viděli ufona, který letí ve své vesmírné lodi a po každém připsaném komentáři „bonpařím” vyletěl ufon o kousek výš. Každý dvacátý komentář byl výherní a obstaral vám zásobu bonbónů Bon Pari a Cardboard (brýle na virtuální realitu).

A teď trochu technicky

Vytvořili jsme webovou stránku, která byla animovaná (html5) a měla rozměr reálného videa 720x720px. Stránka běžela na našem lokálním počítači a pomocí speciálního programu (OBS studio) jsme tuto stránku živě vysílali na FB. Díky FB API jsme byli schopni “poslouchat” komentáře a likes pod videem a pokaždé, když někdo napsal slovo “bonpařím”, vyvolal na webu reakci, která se pak zobrazila ve videu. V našem případě vyletěl ufonek o 1 km výše. Do videa se propsal každý komentář, který tam uživatelé napsali.

Finální obrazovka, která stream ukončila / Obrazovka, kdyby se něco pokazilo a my museli livestrem vypnout

A zde již zmíněné zkušenosti, co dělat a čemu se naopak vyhnout. Ty rady „prosimvás“ nepoplést, pak vám to nebude fungovat a přijdete nám dát facoš do Mánesovky. A to nikdo nechceme.

Co dělat:

  • udělejte video do čtverce (na výšku je to na prd na desktopu, na šířku je to na prd na telefonu)
  • počítejte s faktem, že livestream má 20 vteřin zpoždění. Tudíž není důvod plašit a věšet se, že nefunguje, stačí počkat a reakce se propíšou.
  • propisujte do videa jména uživatelů, kteří přidávají komentář. Dává to pocit reálnosti a diváci budou rádi, že se ve videu vidí.
  • připravte si livestream na 1 h – 1,5 h. V našem případě trval pouhých 30 minut, jelikož soutěžící byli hladoví a dostali našeho ufona na Mars během půl hodiny.
  • před začátkem si připravte komentář, který livestream ukončí, ať se stane cokoliv. Jednoduše ho napíšete mezi ostatní soutěžní komentáře. Můžete tam klidně napsat frantasmrdí, ale my doporučujeme konechry321 či podobné lehké výrazivo.

Co nedělat:

  • Nepromujte livestream. Je to zbytečné a drahé.
  • Nepoužívejte livestream na hlasovačky. Je to nuda.
  • Nedělejte stream delší než 4 hodiny, Facebook vám to stejně nedovolí.
  • To je vše. Odvažte se a zkuste cokoliv.

Díky těmto seznamům jsme získali 6800 komentářů za 30 minut streamu. Jelikož video na stránce i nadále zůstalo a lidé ho stále komentovali, počet vzrostl o dalších 500 komentářů. Běžný zásah na stránce byl okolo 2 000. My jsme zasáhli 16 418 lidí za nula korun.

Podpultovka

To, že si před spuštěním livestreamu uděláte průzkum, kdy jsou fanoušci vaší stránky nejčastěji online, je asi zbytečné zmiňovat. Nejsme tady v mlíčňáku.

Slovo závěrem

Najděte si klienta, který se nezalekne vašich vyvalených očí, když mu budete horlivě prezentovat návrh livestreamu. A vy se taky nelekněte. Livestream nabízí nekonečné možnosti využití a je ideální pro neotřelé nápady, které jste do teď schovávali v šuplíku. Buďte kreativní.

Kdo jinému jámu píše, sám do ní copywriter. V mém případě v digitální agentuře Brainz. Co se nevejde do postu, to se vejde na blog.

Komentáře