Řada soukromých i firemních profilů na Instagramu, které mají na první pohled velký počet fanoušků, své followery nakoupila pomocí různých aplikací třetích stran. Pro budování opravdové komunity mají ale takto fiktivně získaní stoupenci nulový přínos. Instagram se rozhodl s tímto problémem bojovat a začíná podnikat kroky proti aplikacím třetích stran, které nabízejí rychlé získání fanoušků.
Instagram chce, aby prostředí jeho platformy bylo reálné. Má zájem o komunitu se skutečnými interakcemi mezi uživateli. Proto začal odstraňovat nereálné fanoušky, komentáře a likes z účtů, které získávají své stoupence pofidérním způsobem.
Podle interních studií Instagramu spolupracuje s aplikacemi třetích stran mnoho významných instagramových účtů. Vysoký počet followerů je často symbolem popularity, která je hlavním faktorem firmy při výběru influencera. Pokud má známá osobnost nebo influencer nereálné fanoušky, potenciální kupní síla jeho publika je klamavá. Firmu, která má cílový trh v České republice, nebudou zajímat fanoušci z Indie.
Instagram vytvořil nástroje, které umí identifikovat účty a jejich spolupráci s aplikacemi třetích stran pro nákup fanoušků. Takový uživatel obdrží výstrahu a následně sociální síť odstraní jeho falešné fanoušky, jejich komentáře a likes. Instagram doporučí i změnu hesla, která má uživatele odradit, aby neposkytovali své přihlašovací údaje pofiderním společnostem.
Facebook chce na svých platformách zvýšit transparentnost influencer marketingu. S tím souvisí i zavedení služby Brand Collabs Manager, což je databáze ověřených influencerů.