Facebook se v roce 2018 velmi intenzivně věnoval problematice zabezpečení dat. Upravil mnohá nastavení soukromí a zaměřil se také na vzdělávání běžných uživatelů. Pew Research v této souvislosti provedl studii, která zkoumá, jaké jsou znalosti uživatelů v oblasti ochrany osobních dat.
Průzkum probíhal v USA v období 1. – 4. 10. 2018 a zahrnoval vzorek tisíce uživatelů Facebooku starších 18 let. Pew Research se ve studii zabýval otázkami:
- Jaké znalosti mají uživatelé o ochraně svého soukromí na Facebooku?
- Které typy dat shromažďuje Facebook v souvislosti s aktivitou uživatelů na platformě, a to i z pohledu reklamy a jejího cílení?
Každý účastník studie dostal za úkol zkontrolovat „Předvolby pro reklamu“ a měl se zamyslet nad daty, která o nich Facebook shromažďuje.
Výsledky studie ukazují, že i přes zvýraznění ovládacích prvků ochrany osobních údajů a přes osvětu, kterou Facebook v této problematice celý rok prováděl, většina uživatelů neví, jaké informace o nich platforma sbírá a jak je využívá.
Až 74 % uživatelů nemělo ponětí o kategorích reklam na Facebooku. Jedná se o seznam deskriptorů založených na aktivitě uživatelů, který umožňuje firmám cílit reklamy na konkrétní skupiny lidí.
Jakmile o problematice zjistili více, celých 51 % lidí ze zkoumaného vzorku na kategorizaci Facebooku reagovalo negativně. Bezmála 59 % respondentů uvedlo, že Facebook do kategorií zařadil správně jejich skutečné zájmy.
Pew Research zkoumal také otázky politického postoje uživatelů a jejich rasové/etnické/kulturní detaily. Celkem 51 % dotazovaných mělo na profilu označenou politickou příslušnost a 21 % bližší kulturní specifikace, které Facebook zkoumá i dle aktivity uživatele.
Kompletní zprávu si můžete prostudovat tady.