Facebook opět zakročil proti takzvaným fake news a chystá nová opatření. Největší novinkou je metrika Click-Gap, díky které News Feed algoritmus ohodnotí odkazy vedoucí na Facebook i z Facebooku ven a určí, do jaké míry jsou závadné.
S nenávistnými zprávami, lživým obsahem a skupinám, které tyto dezinformace šíří, bojuje Facebook už dlouhou dobu. Podobně dlouho naopak upřednostňuje informace a zdroje, které jsou důvěryhodné. K rozklíčování toho všeho by mu měla pomoci metrika Click-Gap, kterou nyní Facebook zavádí globálně.
Cílem je limitovat šíření webových stránek, které jsou ve srovnání se zbytkem webů nepoměrně a až podezřele populární. Pokud Facebook zjistí, že se na jeho platformě objevuje velmi mnoho odkazů na určitou webovou stránku, ale jinde na internetu na tuto stránku neodkazuje skoro žádná třetí strana, je to pro něj signál pro omezení dosahu.
Znamená to totiž, že úspěšnost dané domény na News Feedu není úplně poctivě zasloužený. Pravděpodobně totiž nerespektuje pravidla marketingového „fair-play“ a ruku v ruce s tím nabízí obsah nízké kvality.
Click-Gap je tak špatnou zprávou pro stránky, které optimalizují obsah proto, aby se na Facebooku šířil virálně. To se ovšem netýká „mainstreamových“ webů, které zároveň vykazují velkou návštěvnost z vyhledávačů nebo přímých návštěv. Jde spíš o malé domény, které jsou specificky navržené tak, aby oslovily algoritmy Facebooku. Tyto stránky by jinak získaly jen zlomek online pozornosti.
Facebook teď v souvislosti se zavedením metriky Click-Gap čeká spousta práce. Musí totiž zmapovat internet a všechny odkazy, které vedou na Facebook i z něj (takzvané inbound a outbound links), přiřadit jim určitý stupeň závadnosti a na základě toho vyhodnotit, do jaké míry jim omezí dosah na platformě.