Pro ostřílené marketingové ředitele, manažery, social media specialisty nebo jen začínající copywritery proběhl 21. května 2019 již 5. ročník Content First. To, že je dobře řízený obsah něco jako mocný čaroděj, víme jistě všichni. Jak ale vykouzlit zájem veřejnosti, získat nové zákazníky a se vší grácií se poprat s nezájmem a nudou, jsme se nechali inspirovat na celodenní konferenci.
Jako první se mikrofonu ujal Ondřej Lasák, mladý internetový dramaturg z České televize. Představil nám kreativní case study k online kampani všemi milovaného seriálu Most! Popsal své zkušenosti s prací na projektu, který se během jedné noci stal fenoménem na sociální síti.
Tereza Hronová z organizace Člověk v tísni nám umožnila nahlédnout za oponu projektu, ve kterém na svou misi do Zambie vzali influencerku Shopaholic Nicol. Ta měla za úkol přinést svědectví o projektech této neziskové organizace. A proč si vybrali zrovna Nicol? Především kvůli jejímu velkému počtu sledujících na Instagramu – přes 700 tisíc. A také proto, že najít někoho, kdo by na cestu vyrazil bez honoráře, nebylo vůbec jednoduché.
Jak Nicol své putování prožívala, se její fanoušci dozvěděli na Instagramu a YouTube. Celkem 1 142 939 zobrazení a Nicol, která se po skončení projektu přihlásila do Klubu přátel, je potvrzením, že Nicol byla správnou osobou na správném místě.
Jak nastartovat podcasty a udělat z nich nový prodejní kanál? Podcastová vlna se loni v plné síle převalila i do Česka a jak sama Hana Němečková ukázala, Forbes patří na mediální scéně mezi nejpilnější producenty podcastů. A proč se do nich pouštět? Podle statistik podcasty poslouchá minimálně jednou měsíčně až 26 % všech Američanů a dokonce až 60 % lidí na jejich základě uskuteční nákup.
V podstatě není náročné podcast vytvořit, kvůli tomu je bohužel nekvalitních podcastů velké množství a najít ty, které za něco stojí, chvíli trvá. Tak zkuste třeba ty od Forbesu.
Jako správná copywriterka Lucie Hrdinová z H1 ví, jak posluchače a čtenáře zaujmout, a nenechala nic náhodě. Svou přednášku uvedla příběhem, stejně tak představila konkrétní tipy a hacky, jak vylepšit každý text. Ve zkratce vám je shrneme:
- Koncept MAYA neboli Most Acceptable, Yet Advanced znamená, že sice chceme nové věci, ale opravdu je přijmeme jen tehdy, pokud alespoň jejich část známe z dřívějška a máme s nimi zkušenost.
- Mluvte přímo k čtenáři a používejte 2. osobu. To znamená, ne „oni“, ale „vy“ – buďte autentičtí a uvěřitelní.
- Antimetabola znamená, že původní problém překlápíme v řešení. Z některých antimetabol se staly citáty, které používáme dodnes.
- Čeština má k dispozici prostředky, které umí znejasnit a zastřít původce chyby nebo problému. Jedním z nich je pasivum. Pasivizace se velmi často používá při krizové komunikaci. V praxi můžeme tedy slyšet věty jako: „Dálnice se nestihne dostavět,“ nebo „Vaše pohledávka nebyla doposud splacena.“ Na nikoho se přímo neukazuje, ovšem význam tohoto sdělení je jasný a pro příjemce přijatelný.
- O nás lidech je známo, že rádi získáváme, avšak velmi neradi ztrácíme. S tím úzce souvisí další způsob, který lze nazvat Averze ke ztrátě. V tomto případě je tedy důležité raději pozvednout výhody a elegantně zastřít nevýhody.
- Posledním hackem, jak pozvednout texty na vyšší level, byl Koncept opomenutí jmenovatele, který říká, že větší dopad na nás mají informace o jedincích než o kategoriích.
Je engagement zaklínadlem dnešní doby, anebo měřitelný cíl? Touto otázkou se zabývaly Michaela Brůhová z agentury TRIAD a Pavla Šedivá z IKEA. Vůbec poprvé se rozhodly mluvit o tom, co pro tým IKEA znamenají likes, shares a komentáře, a také o tom, jak se jim podařilo díky aktivnímu zapojení zákazníků ušetřit mediální investice.
Na sociálních sítích na uživatele cílí zhruba 6 milionů značek a vznikne zhruba 380 nových profilů za minutu. Jak tedy získat pozornost, když na to máte 1,7 sekundy? Klíčem je odlišnost, což IKEA zvládá s přehledem – jsou zlatým středem toho, proč lidé na sociální sítě chodí. Prostřednictvím svých postů vybízí fanoušky ke zpětné vazbě, vytváří jednoduché ankety a především reaguje na aktuální témata a na to, o čem se zrovna mluví. Když k tomu připojíte jednoduchost jejich provedení a špetku vtipnosti, není divu, že se IKEA stala lovebrandem, kterému se daří natolik, že jejich organický zásah je větší než ten placený.
Na závěr této akce na nás čekala přednáška s názvem Tudy cesta nevede od Filipa Rožánka z Internet Info. Ukázal nám zábavné i mrazivé ukázky nepovedeného firemního obsahu, nad kterými zůstal rozum stát. Bylo to pro nás velmi vtipné zakončení povedeného dne, ze kterého jsme si odnesli, že není dobré nechávat důležitou práci na stážistech, že nešťastné naplánování příspěvků na síti může během sekundy zmařit veškerou práci a kdy je lepší šéfovi zamknout klávesnici do stolu.
Na závěr děkujeme organizátorům, spíkrům i moderátorovi Filipu Rožánkovi a už se těšíme na příští rok!