Engage Prague 2016 – highlighty a zhodnocení dopoledního programu

12. 5. 2016NázoryNovinky

Co přinesl dopolední program na Engage Prague 2016? Jako opakující se téma se nám objevuje několik podstatných zjištění: Je potřeba být tam, kde jsou vaši zákazníci, a je potřeba tam být teď hned. Proto se zdá, že hlavním letošním trendem jsou Messengery a jejich využití, což se opakovalo v řadě prezentací.

Engage Prague 2016 je již pátým ročníkem v řadě akcí a konferencí, které organizují Socialbakers. Letos přilákali do Prahy celou řadu velkých jmen ve smyslu značek, jejichž zástupci prezentují svoje best practices. Celá akce je možná víc o networkingu a o tom „být viděn“, než nutně o tom, že se dozvíte nějaké převratné novinky, speciálně pokud jste v branži a spoustu toho znáte.

Zaznělo tu v kuloárech, že je to takový „Social media ples v Opeře“. Ale i pokud nejste na místě, stojí za to si zrekapitulovat trendy, zvlášť pokud vám je potvrdí některé z největších značek na světě vůbec. A to vše na světové úrovni, i co se týče designu, organizace i jídla.

Socialbakers

Jan Řežáb, zakladatel Socialbakers, začal s rekapitulací témat uběhlých let:

  • 2012 – Return to engagement
  • 2013 – Socially devoted (social customer care)
  • 2014 – Socially native (social in every part of the business)
  • 2015 – Data Driven (Making business decisions based on data)

A přiblížil social media trendy pro rok 2016:

  • Media are paid channels
  • Facebook Instant Articles
  • Facebook Canvas
  • Google reinvents – Google Posts
  • Live Video
  • Private messaging pro firmy
  • Využití botů (Messenger, Kik, Skype, Line a další)

https://twitter.com/gbrugnone/status/730664588593770496

Firmy pochopily, že je sice potřeba obsah promovat, ale velmi často promují takový obsah, který je organicky neúspěšný, a tím výrazně ztrácí efektivitu.

Na Honzu navázal nový CEO Socialbakers Robert Lang (ex-Criteo): Jaká je otázka za milion dolarů pro naši branži? Tato: Jste spokojení s tím, jak jsou social media vnímána ve vaší firmě?

A jak se ukázalo i na zvednutých rukou v sále, většina řekne, že ne.

Socialbakers se nově snaží dát svým zákazníkům možnost sledovat výkonnost social media kampaní a ROI v jednom dashboardu (kde se propojují s dalšími druhy dat z jiných platforem). Dalším krokem pak mají být Predictive Analytics. Ty ukazují, co byste měli dělat a jaký obsah na dané téma funguje nejlépe (což bylo ukázáno na příkladu Hillary Clinton, kde se ukazuje, že nejúspěšnější v psaní na téma Hillary je… Donald Trump).

Oracle a Lenovo

Jako další na scénu nastoupili zástupci velkých korporátů – Oracle a Lenovo.

Reggie Bradford – Oracle: Evolution of Social and Revolution of Messaging

  • Messaging je něco jako social v roce 2008
  • Není jasný vítěz
  • Boti na všech platformách
  • Komunikace jeden na jednoho
  • Primárně soukromé (dark social)
  • Personalized effect (messaging) vs. networking effect (social)

Ve finále se pak social a messaging spojují. Oracle chce se svou platformou přivést právě tyto dva – nyní ještě nespojité – světy dohromady.

Lawrence Yu – Lenovo

V Lenovu začali social media využívat v roce 2011, ale naplno až v roce 2014. A jen díky nim se dostali do TOP 100 světových značek.

  • Jak prosadit značku v rámci korporace:
    • Tech World 2015 – 235M reach, 6,4M engagement
    • CES2016 – Lenovo třetí nejúspěšnější značkou (po Samsung a LG)
    • MWC2016 – opět třetí nejúspěšnější značkou, v obou případech velmi silné kampaně, dosah mnohem dál než kdy dřív

Místo klasických médií a tradičních marketingových kanálů se vydali směrem do social media. To znamenalo velký obrat, protože se například mění i to, že zaměstnanci mají větší šanci prosadit si svoje. Proto je potřeba cílit stále více na ony koncové zákazníky, nejen na decision makery. Spolu s tím změnili také přístup v komunikaci ve smyslu „Ať lidé chtějí koupit Lenovo a řeknou to dál (výš)“.

Social at heart:

Otázkou ale zůstává, jak dokázat šéfovi, že naše social media úspěchy se promítají do prodeje.

Panel

Diskutovalo se o tom, že zatím nikdo v západním světě nemá ikonické příklady firem, které prodávají přes Messengery. Zato čínské firmy už prodávají přes WeChat a čísla rostou, aniž by se (zatím) počítaly asistované konverze. WeChat pro prodeje tak začíná nahrazovat platební karty.

KLM

Gert Wim Ter Haar – KLM

Social media service je téma, které je KLM blízké již od začátku jejich fungování na sociálních sítích. Pokud se neumíte vcítit do zákazníka, ani kompenzace nepomůže (a naopak – pokud cítíte účast, nemusíte jim platit).

Během prvního měsíce zaznamenaly aerolinky 115 tisíc použití Facebook Messengeru. Od “reakce do 1 hodiny” se přesunuli k “odpovědi, pokud ji potřebujete”, to znamená různou prioritu pro různé dotazy (něco je nutné vyřídit okamžitě, něco může počkat). Ze social conversations získali 150k revenue týdně (při investici 3 500 €). Všimli si také, že lidé nejsou spokojení, pokud jim někdo neodpoví do 20 minut.

Cílem tedy je: Komunikační kanál musí být jednoduchý pro zákazníky, osobní, musí umět všechno (co umí web nebo jiný kanál). Místo soustředění na vlastní aplikace je potřeba soustředit se na integraci aplikací, které lidé používají každý den.

Reebok

Jejich heslem je „Hledejte skvělé příběhy, zjistěte, jestli “sedí” do vaší komunikace a pak je okamžitě zapojte a použijte.“

Desigual

Desigual preferuje Live video ve všech jeho podobách, cílem je dostat fanouška “na stage”. Podle mého názoru trošku slabší prezentace opakující věci z loňského roku.

Coca-Cola

Hlavní message firmy: Moments and Feelings. Velikost firmy může být komplikací – jak nechat trhům volnost a zároveň dobře agregovat, sdílet best practice a propojit všechny zdroje? Není to top-down approach, protože Coca-Cola funguje na jednotlivých trzích samostatně.

Vizí Coca-Coly je „Most responsive and connected society in the world.“

Za Coca-Colu nemluvil jen globální stratég Simon Cowart, ale na stage se dostali i zástupci České republiky. Kampaň #tastethefeeling v podání týmu Evy Libé, která zapojila hvězdy českých teenagerů (Johny Machette a Teri Blitzen), byla totiž celosvětově nejúspěšnější v zaujetí, které se jí povedlo v cílové skupině vyvolat.

Závěr dopoledne

Dvě prezentace (Shangri-La a Business Insider) mi unikly, protože jsem v tu chvíli byl o několik pater výš a dělal pro Newsfeed.cz rozhovor se zástupci nejslavnějšího parodického zpravodajského média na světě: The Onion.

Dle mého hodnocení byla nejlepší dopolední prezentací ta od KLM, naopak nejslabší od Desigual. Jinak sledujte #engage2016 na Twitteru a live tweeting i na našem účtu @newsfeedcz :)

Spolumajitel Influencer.cz, brand ambassador ROIHunter.com - dělník internetu, organizátor setkání BabelTalk.

Komentáře