Odpolední program sliboval další zajímavé speakery a gradaci celého setkání při večerním předávání cen. Podívejte se, jak probíhal odpolední blok včerejší konference Engage Prague 2016.
PSG
Blok začal velmi zábavnou prezentací zástupce fotbalového klubu Paris Saint-Germain. Často vlastně nemluvil ani o fotbalu – ale používal nejrůznější témata okolo. Prakticky šlo o tvorbu super zábavného obsahu (a tak trochu o fotbal). Ukázal, že je klíčové umět si udělat ze sebe i ostatních legraci. V publiku se ovšem leckdo divil, že zatímco SocialBakers se pyšní více než 2 000 FB metrikami, v PSG se pořád jede na počet fanoušků a shlédnutí ;)
@jjalouzet and @PSG_inside knows how to lose… I mean win at least on #social #engage2016 pic.twitter.com/gS7u3jkYnL
— Julia Szymanska (@Dzulaya) May 12, 2016
Ale nezůstalo jen u slavných zápasů a přímých přenosů . Zajímavá byla i část věnovaná vytváření celosvětové komunity – mezi fanoušky je dnes drtivá většina těch, která nikdy žádný zápis naživo neviděla (a neuvidí). PSG proto dělá akce pro fanoušky v USA, Brazílii, Indonésii nebo Švédsku (tzv. „Treasure hunt“), například na Twitteru.
V případě Instagramu se rozhodli zvát slavné Instagramery, kteří fotí „jinak“, pokrývají teď každý zápas a dodávají jiný pohled na věc.
Australian Open
Příjemná prezentace, která ukazovala, že „ďábel je často v detailu“. Takže skvělý obsah je podmínkou, ale nikoliv zárukou úspěchu. Shrnutí bylo následující:
- Content – musíte mít zajímavý obsah
- Timing – musíte ho umět přinést pokud možno jako první
- Thumbnail – dobrý (a nebo špatný) náhled může vašemu obsahu extrémně pomoci (nebo ublížit)
- Title and describe it – umění tvorby titulku je na sociálních sítích podstatnější než kdy dřív
- Network of influencers – a když u vás hrají ty největší hvězdy, je potřeba s nimi pracovat :)
The Onion
- Reklama vlastním jazykem – a ten svůj si musíte uvědomit a držet se ho (a nehnat se nutně za tím komentovat všechno jen proto, že to teď trenduje)
- OnionLabs – aneb jak vytvářet reklamy, které budou lidi bavit
Pánové z The Onion měli jednu z nejzábavnějších prezentací a nebáli se ukázat kromě úspěšných příkladů i ty, které se naopak moc nepovedly, a kde reklama příliš „čouhala“ z textu. K The Onion se ovšem ještě vrátíme ve speciálním článku :)
GleamFutures
Dom Smales vede agenturu GleamFutures, která se stará o ty nejlepší z nejlepších – top hvězdy světového YouTube:
- 27 největších YouTube hvězd
- Už to není cheap
- Už to není z ložnice
- Už to není nízkonákladové
- Už to nejsou teenageři (myšleno publikum, 70 % už nejsou pod 18 let)
- Profesionálové, kteří budují mediální impéria a mají za sebou už i reálné obchodní úspěchy srovnatelné s největšími „klasickými“ celebritami (nejúspěšnější make-up značka posledních let)
- Tanya Burr, Zoella, high profile coverage6 mýtů a jejich vyvrácení:
Následně se přidal Alfie Deyes:
- Začal v roce 2009 a neměl na začátku vůbec žádné ambice a ani netušili, že by se něco takového mohlo stát.
- Nevěděl, jestli dokáže svoje online publikum přivést na offline akci a ke své knize – a jako první potvrdil, že je to naopak obrovská příležitost a udal směr: YouTubeři jako superúspěšní autoři knih, které lámou rekordy (platí i u nás: Gogoman, Cup of Style, Já, Jůtůber nebo překlad Zoelly).
- Dnes se musí smířit s tím, že na něho číhají fanoušci po celém světě a pořád se s ním chce někdo fotit, potkávat, vyptávat se – jeho život je prakticky „otevřená kniha“ (a jeho videa a ostatní kanály totální product placement stream). Vytváří různý obsah – kdo chce „teď a tady“, sleduje Snapchat (kde má víc aktivních fanoušků než na YouTube), ale zase na YouTube má videa většinou pěkně dlouhá (10 až 40 minut), protože jak říkal:
Neoslovuji „kohokoli“, nedělám virální videa, abych zaujal do deseti sekund. Já mám své publikum, ke kterému mluvím a které se o mě zajímá a nevadí jim, že to video trvá půl hodiny, protože o ni o mě chtějí vědět všechno.
Jedna rychlá ukázka: Dom poprosil Alfieho, aby pozval lidi na Domův Periscope, a i když k tomu použil jen svůj Twitter, za tři minuty tam bylo přes pět tisíc lidí.
NASA
NASA při odpoledním bloku prozradila řadu zajímavých věcí. Tady je výtah těch nejlepších:
- Obrovské publikum
- Asteroidwatch – aneb nutnost uvědomit si, že je potřeba mluvit jiným tónem se širokou veřejností a jinak s „nerdy“ (protože lidé se báli, že každý tweet o asteroidu znamená blížící se apokalypsu)
- S konkurencí se nebojuje, jsou to kámoši (SpaceX)
- Jak se bavit s publikem: Q&A – třeba na Redditu, ale samozřejmě i na Facebooku
- Těšte se na 360° videa z Marsu a VR přenosy
- Offline meet-ups – zvou i lidi, kteří mají publika, která se o vesmír normálně nezajímají (teenagery) – a tohle vede občas k neuvěřitelným příběhům a přátelstvím (a baví se s nimi i Charlie Bolden, šéf NASA)
- Empowered Advocates – už ne jen fanoušci
- „Kampaň“ #ThingsNASAMightTweet – 15 tisíc postů a 4 400 uživatelů – když NASA nemohla fungovat kvůli problémům s rozpočtem, lidi to „vzali za ně“
- Nemají rozpočet na reklamu, nesmí si platit promotion – a přece se jim daří díky komunitě (samotný tým je vlastně dost malý)
@NASA doesn't have any budget for promotions. 100% organic!! #Engage2016 pic.twitter.com/zYQsK3q3iL
— Dušan Murčo (@DusanMurco) May 12, 2016
Anouseh Ansari
Neuvěřitelně pozitivní příběh o tom, že všechno je možné, který by byl asi i dobrý TED talk. Nicméně i když se tato iránsko-americká astronautka (první ženská „vesmírná turistka“ – ale toto označení nemá moc ráda) stala první osobou blogující z vesmíru, k tématu social media to upřímně moc nebylo.
Super excited! With @Redbullairrace @pavelturek and @NASAJPL @VeronicaMcG https://t.co/gwTYYHcGiP
— Anousheh Ansari (@AnoushehAnsari) May 12, 2016
A nakonec něco vykládání na téma Red Bull AirRace, která, přiznejme si, není něco tak snadno překlopitelného do vaší vlastní praxe :)
Vítězové
Po vynikající večeři byl čas na závěrečnou sváteční ceremonii, kterou moderoval @maresleos – poprvé v angličtině. Na výslovnosti a přízvuku bude muset zapracovat, ale popral se s tím nad očekávání dobře (včetně tanečního čísla – a bohužel také trochu slabého sexistického vtipu). A tady máte vítěze:
Tohle se nepovedlo napoprvé odeslat – Social Devoted na FB byl @Telkomsel #Engage2016 pic.twitter.com/3jYJwZ6su9
— Newsfeed.cz (@NewsfeedCz) May 12, 2016
Na Twitteru vyhráli jako Social Devoted @STC_KSA #Engage2016 pic.twitter.com/WIlsrNeAuT
— Newsfeed.cz (@NewsfeedCz) May 12, 2016
Smart Storyteller Award – Rolls-Royce :) #Engage2016 pic.twitter.com/6MqVHJuTJr
— Newsfeed.cz (@NewsfeedCz) May 12, 2016
Best Paid Strategy #Engage2016 – Lipton Ice Tea Russia omg… :)) ale celkově vyhrál tým Magnum Indonésie :) pic.twitter.com/WqSm6DTVvh
— Newsfeed.cz (@NewsfeedCz) May 12, 2016
Engaged Campaign Award předává @AnoushehAnsari a vítězem jsou @emirates #Engage2016 pic.twitter.com/oTLJ86CdYW
— Newsfeed.cz (@NewsfeedCz) May 12, 2016
A hlavní cenu #Engage2016 – Engage Award získal … @desigual pic.twitter.com/w8uCcCMhex
— Newsfeed.cz (@NewsfeedCz) May 12, 2016
Jak hodnotit celý Engage?
Většina účastníků rozhodně odchází spokojená. Velmi příjemné setkání plné inspirativních řečníků v kolegiální atmosféře (na Twitteru jste prakticky nezaznamenali v České republice tak běžné nadávání na cokoliv – od jednotlivých přednášek až po málo nabíječek; nutno ovšem říct, že organizaci skutečně nebylo co vytknout). Osobně ale cítím jako velký handicap to, že na podobné akci zůstane téma výkonnostní reklamy na sociálních sítích prakticky ladem, přestože na rozdíl od trendy tématu Botů a Messengerů je to něco, co reálně dobře a osvědčeně funguje pro tolik značek, zdaleka nejen v e-commerce branži.
Díky patří Socialbakers i za vynikající promo České republiky a Prahy. My děkujeme za možnost zúčastnit se a v komentářích rádi doplníme nebo budeme reagovat na vaše dotazy.
A těšíme se na vás na další mezinárodní akci na poli sociálních sítí v Praze: 10. září se bude konat čtvrtý ročník BabelCampu.