Facebook zavádí zásadní aktualizaci, která se týká procesu automatických alternativních textů (AAT). Čtečky obrazovky teď budou schopné identifikovat více zveřejněných obrázků, a předají tak lepší informace zrakově postiženým uživatelům. Novinka má přesah i do marketingu.
Proces AAT spustil Facebook v roce 2016. Funguje tak, že pokud u zveřejněného obrázku či fotky není k dispozici manuálně zadaný alternativní popisek, dokáže čtečka obrazovky pomocí strojového učení automaticky identifikovat zobrazené objekty.
Proces byl ale zatím poněkud omezený a nevidomým či slabozrakým lidem neumožňoval takový uživatelský zážitek, jaký by mohl. Proto Facebook proces zdokonaluje (zahrnul přitom foto i video obsah) a nyní přichází se zásadním posunem kupředu.
V první řadě rozšířil více než desetkrát počet konceptů, které AAT dokáže spolehlivě detekovat a identifikovat na fotografiích. Popisy jsou také podrobnější a mají schopnost rozpoznat objekty do větší míry – vykonávané aktivity, prostředí, druhy zvířat a podobně. Díky tomu uživatelé získají konkrétnější popis obrázků včetně informace, kde jsou dané objekty v rámci fotky umístěny.
K mapování obsahu pro tento update využil Facebook obrázky a hashtagy z Instagramu, což dál podtrhuje potenciál sběru dat. Novinka přináší příležitosti i inzerentům, protože by jim Facebook mohl pomoci rozšířit publika, na která mohou zacílit reklamy.
Podrobnosti se dočtete na blogu Facebooku.