Politické reklamy na sociálních sítích se za poslední dobu staly hodně diskutovaným tématem. Facebook teď zavádí změny, které zvýší jejich transparentnost, a představuje novou knihovnu politické reklamy. Funkce je aktivní na území USA, Velké Británie a Brazílie, ale brzy bude zavedena i do dalších zemí.
Nástroj nese název Ad Archive Report (report knihovny reklamy) a je přístupný všem bez ohledu na to, jestli jste uživatelem Facebooku, nebo nejste.
Jedná se o databázi politických reklam, ve které můžete libovolně vyhledávat v rámci reklam na Facebooku a Instagramu. Report se aktualizuje na týdenní bázi a je možné si ho vygenerovat i stáhnout do počítače.
Knihovna politické reklamy obsahuje:
- celkový počet reklamy všech politických stran v archivu
- celkové vynaložené výdaje všech politických stran v archivu
- jméno facebookové stránky politické strany
- název politické skupiny
- částku vynaloženou do reklamy
- počet reklam v archivu
V databázi můžete vyhledávat i podle filtru období nebo klíčových slov, na základě kterých se vám zobrazí konkrétní inzerenti. Následně uvidíte přehled aktivních i neaktivních kampaní daného kandidáta nebo politické strany.
Můžete si zobrazit i detailní přehledy efektivity vybrané reklamy včetně demografických údajů zasažených uživatelů, jako je pohlaví, věk nebo stát. Dále uvidíte, kdo reklamu financoval, jaký byl rozpočet, o jaký typ reklamy se jednalo, a pokud má reklama více verzí, můžete si všechny prohlédnout.
Reklama se do knihovny může dostat dvěma způsoby. Inzerent buď označí sám, že reklama obsahuje politické sdělení, nebo ji může nahlásit běžný uživatel. Facebook poté oznámení verifikuje, a pokud se opravdu jedná o politickou reklamu, zařadí ji do knihovny reklam.
Taková reklama zkraje nemusí mít uveřejněné údaje o identitě financujícího. Facebook inzerenta upozorní, že reklama musí obsahovat prohlášení o identitě osoby nebo instituce, která reklamu financuje.
Chcete knihovnu politických reklam vyzkoušet a dozvědět se více? Prozkoumejte podrobnosti.