Zdá se, že Facebook už skutečně vážně konkuruje platformě YouTube. Začátkem podzimu totiž začne sociální síť nabízet tvůrcům videí podíl ze zisku z reklam, které doprovázejí jejich videa. To je přitom poprvé, co se Facebook rozhodl dělit příjmy z videí. A jeho záměr je celkem transparentní: Sdílejte s námi váš obsah a my se s vámi podělíme o část peněz, které vyděláme.
Tímto krokem může značně ohrozit YouTube, který zatím digitálnímu videotrhu dominoval více než půl dekády. Facebook má totiž na to, aby díky masivnímu dosahu přilákal pozornost tvůrců video obsahu, kterým navíc nabídne takřka jedinou věc, s níž měl YouTube dosud nad Facebookem navrch: peníze.
Obě platformy sice dělí zisk podle modelu „55 % jde autorovi videa a zbylých 45 % do kapsy síti“, Facebook má ovšem ještě jeden a mnohem silnější argument: Dokáže totiž k vašemu videu přivést více očí. Uživatelé se tak nemusí honit a pátrat po vašem videu – Facebook jim ho naservíruje sám. A to ani nemusejí sledovat či „lajkovat“ vaši stránku.
„Podle mnohých našich partnerů to bude velká motivace, aby začali na Facebooku publikovat více video obsahu. A to je přesně to, v co doufáme.“ – Dan Rose, Facebook’s VP of partnership
Přesto to ale není tak jednoduché. Podíl ze zisku se na Facebooku netýká všech videí v News Feedu. Namísto toho společnost chystá nový formát Suggested Videos, který bude přinášet výhradě video obsah. Pokud například ve vašem News Feedu kliknete na video o snowboardingu, budete přesměrování do feedu, kde můžete toto video sledovat a na závěr pak scrolovat k dalším podobným videím.
Jen relevantní obsah
Tento feed bude používat algoritmus pro vyhledávání relevantního obsahu. Pro srovnání: Když kliknete na video vašeho spolužáka z vysoké školy, pravděpodobně uvidíte více videí této osoby. Ale pokud kliknete na video větších značek nebo vydavatelů, uvidíte primárně videa větších content partnerů.
Na tomto streamu budou mít prostor také reklamy – samostatné, automaticky přehrávané reklamy jako v News Feedu. A právě tady přichází na řadu dělení zisku.
Nebude to opět ale tak snadné. Protože se v podstatě jedná o video verzi News Feedu, můžete zhlédnout tři videa a vidět jen jednu video reklamu. V takovém případě Facebook rozdělí 55 % mezi tři tvůrce videí na základě toho, kolik času strávíte sledováním každého z nich. A Facebook stále dostane svých 45 %.
Z videí se stala priorita
Nový formát ale potvrzuje, že Facebook se snaží z vytváření videí udělat top prioritu. Dosvědčuje to i fakt, že za poslední rok a půl věnoval této oblasti velký prostor a došlo ke značným změnám. Mimo jiné nastavil algoritmy, díky nimž se zobrazuje více videí, a začal automaticky přehrávat videa v News Feedu, aby upoutal pozornost uživatelů. A výsledek? Počet videí zhlédnutých za den poskočil z jedné miliardy, kterou se Facebook pyšnil na podzim, až na hranici 4 miliard.
Suggested videos tak dávají Facebooku další šanci ukázat, jak je byznys s video ads lukrativní, a zdůraznit reklamy automaticky přehráváné se zvukem. Jako bonus umožní nový formát tvůrcům špičkového obsahu sdílet na Facebooku více videí ve stejnou chvíli.
Imprese nebo zhlédnutí
I přese všechno má Facebook v této oblasti stále ještě větší potenciál, než jaký zatím plánuje zúročit. Limituje totiž například počet video ads v News Feedu, aby reklamy uživatele příliš neodrazovaly, a nenabízí ani formát pre-roll reklam, na nichž je tento byznys z velké části založen.
Facebook se také ještě nerozhodl, jak bude video reklamy inzerentům účtovat. Zatím jsou ve hře dvě možnosti – pay by impression (dokud se video nezačne přehrávat) a pay for views (od 10 přehraných vteřin videa). Proto teď bude novinku pár měsíců testovat na malé skupině několika video tvůrců a postupně bude přidávat další. Důležité také je, aby všichni tvůrci videí, kteří chtějí výplatu, byli oficiálními partnery Facebooku.