Facebook v době tragédie

Martin Uhlíř

14. 11. 2015Názory

Tento článek není o reklamě. Tento článek je o užitečném nástroji zvaném Safety Check, jenž byl Facebookem uveden v činnost v říjnu loňského roku, ale který se do povědomí velké části Evropanů dostává až v těchto hodinách a dnech.

Na včerejší večer jsem měl původně v plánu si pustit pár nových dílů svého oblíbeného seriálu Homeland, ale to jen do doby, než jsem zapnul ČT24. Zpravodajství právě informovalo o skutečných teroristických útocích v hlavním městě Francie a já na filmové islámské fundamentalisty a Nicholase Brodyho okamžitě zapomněl. Vyděsil jsem se, když jsem si uvědomil, že v Paříži právě pobývají naši rodinní přátelé…

Newsfeed_Safetycheck_Uhlir_2

Novinky týkající se Facebooku sleduji pravidelně od roku 2008, kdy jsem si založil svůj profil. Před rokem jsem sice spuštění služby Safety Check zaznamenal, ale až do včerejšího dne o ni více neslyšel. Jak vznikla? Zakladatel a CEO Facebooku Mark Zuckerberg ve svém příspěvku popsal, že u jejího zrodu stáli japonští vývojáři Facebooku, když o tři roky dříve viděli, jak významnou roli v jejich zemi během zemětřesení a tsunami sehrály nové technologie a sociální média. To vedlo k vytvoření produktu, který ve chvílích katastrof a krizí s využitím mobilů a počítačů usnadňuje rychlé vyhledání informací o tom, zda konkrétní osoba je v pořádku. Vzpomínám si, že jsem si tehdy řekl, že jde zřejmě o velmi užitečnou funkci, která však v Evropě (naštěstí!) mnoho příležitostí k využití nenajde. Zřejmě jsem se mýlil.

V současnosti je na největší sociální síti světa každý čtvrtý obyvatel Země a každý druhý Evropan starší 13 let.  V České republice se Facebook nedávno pokořením hranice 3 milionů lidí denně stal největším online médiem (a přeskočil tak dosavadní jedničku Seznam.cz). Z pohledu byznysu nelze Facebook označit jinak než za továrnu na peníze. Jen za třetí čtvrtletí letošního roku (tedy přes léto!) Facebook síť utržil 4,5 miliardy dolarů, přičemž čistý zisk činil 891 milionů dolarů. Facebook opravdu není obyčejné médium. Jeho síla je ohromující a je skvělé vidět, že taková firma myslí ve velkém i na společenskou zodpovědnost.

… pustil jsem si notebook a nemusel nic hledat. V notifikacích Facebooku na mne automaticky vyskočilo, že naši přátelé jsou v pořádku. Zřejmě žijeme v éře dějinného zvratu, svět se mění. Připravme se na to, že nástroj Facebook Safety Check budeme i my, Evropané, zřejmě využívat patrně častěji, než bychom si kdy přáli.

Zkontrolujte, zda jsou Vaši přátelé, nacházející se v Paříži, v pořádku:
fb.com/safetycheck/paris_terror_attacks

Martin Uhlíř
Pracuji v pražské kanceláři Business Factory, baví mě práce na win-win projektech - a jsem rád, když mohu představy klienta nejen plnit, ale překonávat. Vyrovnal jsem se s novou rolí „jeden z nejstarších lidí ve firmě… globálně“, vždyť vše je jen stav mysli :-). Kromě své práce se snažím angažovat i v nekomerčních veřejných aktivitách, které mi dávají smysl.

Komentáře