Instagram svolal briefing pro několik vybraných novinářů, kde přiblížil, jak funguje jeho algoritmus. Cílem bylo přinést více transparentnosti do procesů a lepší integraci s komunitou. Hlavním faktorem, který bere algoritmus v potaz, je chování uživatele v aplikaci.
Instagram už loni nastínil, jak algoritmus pracuje, ovšem kolem jeho fungování bylo v očích uživatelů stále mnoho nejasností. Podle sociální sítě se ve starém algoritmu, který pracoval na chronologické bázi, uživatelům zobrazovalo jen 50 % příspěvků od přátel a 30 % celkových příspěvků. Oproti tomu nyní na základě nového algoritmu uvidí až 90 % obsahu.
Návštěvnost Instagramu se po zavedení algoritmu do facebookového News Feedu zvýšila a uživatelé provádí i více interakcí.
Algoritmus bere přitom v potaz tři základní faktory:
- Zájem – Instagram generuje obsah na základě vašeho chování v minulosti. Podle toho vám vybírá příspěvky, které by vás mohly zaujmout. Pokud se zajímáte o sportovní tematiku, algoritmus vám bude upřednostňovat příspěvky s podobným tématem.
- Aktuálnost příspěvku – Instagram posuzuje, kdy byl příspěvek zveřejněný. Upřednostňuje zobrazení nových příspěvků. Uživatelé tak mají možnost vidět aktuální obsah.
- Vztah – Instagram vám zobrazuje příspěvky účtů, se kterými jste často v kontaktu. Vztah hodnotí na základě liků, komentářů, sdílení, taggů ve fotografiích, zpráv a dalších společných interakcí.
Tyto faktory jsou již dobře známé a podobají se kritériím a algoritmu Facebooku.
Mezi další faktory ovlivňující hodnocení patří:
- Frekvence – Algoritmus hodnotí, jak často navštěvujete Instagram a podle toho vám vybírá příspěvky, které jste od poslední návštěvy ještě neviděli.
- Užívání aplikace – Další faktor vyhodnocuje, kolik času na Instagramu trávíte. Podle toho vám vybírá počet příspěvků, které uvidíte. Pokud aplikaci navštěvujete jen na kratší dobu, algoritmus vám zobrazí nejdůležitější příspěvky, jelikož bude vědět, že aplikaci brzy opustíte.
- Sledování – Pokud sledujete na Instagramu více lidí, algoritmus vybírá z více příspěvků.
Instagram dále uvedl na pravou míru několik mýtů:
- Neuvažuje o návratu k chronologickému feedu.
- Neskrývá příspěvky ve feedu. Vidíte obsah od všech uživatelů, které sledujete.
- Neupřednostňuje fotografie nad videi, oba typy obsahu mají stejnou důležitost.
- Neupřednostňuje uživatele, kteří používají Live Stream, Stories nebo jiné funkce.
- Nehodnotí uživatele podle četnosti příspěvků. Jen pokud publikujete moc často, algoritmus rozptýlí vaše příspěvky mezi obsah ostatních uživatelů, aby nepůsobily jako spam.
- Neskrývá uživatele s nadměrným počtem hashtagů.
- Neupřednostňuje firemní nebo osobní účty. Všechny jsou seřazeny stejně.
Tyto skutečnosti jsou pro uživatele i firmy pozitivní a napomohou k budování věrného publika. Společným problémem všech oblíbených sociálních sítí je vysoká konkurence a velký počet firem i uživatelů, kteří se připojují k Instagramu.
V obrovském množství obsahu však bohužel dochází k tomu, že se váš příspěvek ztratí. Proto nastává nevyhnutelný vývoj a pokud chtějí mít firmy větší angažovanost, musí přistupovat k placené reklamě i na Instagramu.