Jaké bylo WebExpo 2016

27. 9. 2016Názory

Od pátku do sobotního večera jste mohli pozorovat, jak se kolem paláce Lucerna v Praze hemží davy vývojářů, designerů, UXáků a businessmanů se zájmem o web. Všichni měli jedno společné – přijeli se podívat, vzdělat, inspirovat a možná i seznámit na WebExpo 2016. Zhruba 2 000 účastníků přilákala plejáda speakerů zvučných jmen z těch nejlepších firem v oboru. Podívejte se, které přednášky nás nejvíce zaujaly.

Konference se konala ve třech sálech a to byl asi jediný problém, neboť program byl tak nabitý, že by se nejeden účastník rád roztrojil, aby si mohl poslechnout všechno a ještě stihl bohatý doprovodný program. Ve výsledku to dopadalo tak, že se davy účastníků s bagetou nebo gulášem v ruce přesouvaly z jednoho sálu do druhého vychytat alespoň to nejzajímavější z bohaté nabídky.

Pro marketéry zde byla řada zajímavých přednášek, které se zaměřovaly na práci s uživateli, jako například přednáška o RFM analýze Honzy Tichého nebo prezentace ukazující, na co se zákazníci zaměřují na webu a jak v nich vyvolat ty správné emoce, jak nám ukázal Nik Page.

Pátek začal velkolepě s Peterem Morville a jeho přednáškou The Architecture of Understanding. Představil nám, jak je nejenom na webu a v databázích všechno propojeno, ale také jak pracovat se systémem uvnitř společnosti a jak společnost připravit na nutné změny, které přinášejí optimalizaci celého ekosystému. Organizační systém společností, ale i webů je v podstatě ekosystém, který je ovlivňován řadou externalit, a změnit směr je velmi komplikované. Je proto nutné soustředit se na detaily, které i při malé změně budou mít obrovský dopad.

Podstatné je nenahlížet na úpravu webu jako na pouhý redesign, ale jako na změnu ekosystému. Ekosystém v sobě totiž neskrývá pouze „přírodu“, ale také vazby, hlavní stavební kameny, kulturu a limity, které je potřeba zmapovat a teprve poté se pustit do změn. Nejdůležitější je však komunikace, a to nejenom s kolegy, ale se všemi odděleními a především uživateli, jinak se nedá efektivně postupovat kupředu.

2016-09-23-10-02-21
Spolupráce uvnitř společnosti a příprava kolegů na změny byla jednou z linek, která se táhla většinou přednášek.

Po této přednášce se v přeplněném Music baru konalo vystoupení Andreje Kisky z Credo, který prezentoval hlavní rozdíl mezi start-upovou scénou v Čechách a na Slovensku a vysvětloval, co je to vlastně start-up, tedy společnost, která má potenciál a ambice mít v pěti letech zisk alespoň 10 milionů dolarů. Ostatní začínající společnosti jsou pouze small businesses. Řešením pro nastartování start-upů v Čechách i na Slovensku je přivádění lidí, kteří s tímto mají zkušenosti. Jejich přísun má zajistit projekt starlift.org, který umožňuje studentům nasbírat zkušenosti přímo v Silicon Valley.

V kino sále se následně konala velmi inspirativní přednáška Honzy Kvasničky, který atraktivním způsobem představil nešvary českých mobilních webů. Hlavním poselstvím je „Nenuťte uživatele přemýšlet!“. Není totiž už pravdou, že lidé na mobilních webech nenakupují, a proto je důležité soustředit se na to, aby vše bylo jasné a přehledné.

Nespoléhejte na to, že všichni vědí, že hamburger je menu, vyhledávání může být někde schované, šedé prvky mohou být aktivní a uživatel na první pohled pochopí, čím nakoupit a jak přidat další kusy do košíku. Nezapomínejte také na zpřístupnění klasické verze webu a neořezávejte obsah klasického webu pro mobilní zobrazení. Pokud to nemá být na mobilu, musí to být na desktopu? A jak jsem zmínil již dříve, nezapomínejte na komunikaci s uživateli. To, že chápete vy, jak funguje váš web, neznamená, že to pochopí i jeho návštěvníci.

2016-09-23-12-26-32
Další Honza, tentokrát Honza Tichý z Medio Interactive, představil, jak pomocí RFM analýzy rozsegmentovat vaše zákazníky a dále s nimi pracovat. Tato segmentační metoda pracuje se třemi proměnnými:

  • Recency – před jakou dobou zákazníci nakoupili naposledy
  • Frequency – jak často před posledním nákupem zákazníci nakupovali
  • Monetary – jak hodně zákazníci utrácí

Z toho nám vznikne krásná kostka, kde každá osa představuje jeden parametr a každá kostička jeden segment od nejlepších zákazníků, kteří jsou loajální a nakupují za hodně peněz, až po zákazníky, kteří nakoupili jen jednou. Takto získáte segmenty zákazníků, z kterých můžete udělat ambasadory, které pozvete do zákaznického programu, ale také ty, na které nebudete plýtvat energii.

2016-09-23-13-35-01

V nabitém pátečním sprintu pokračoval Lukáš Linhart z Apiary a představil nám, co vše se naučili při cestě na vrchol mezi českým start-upy. Jak těžké je mít oddělená pracoviště a zároveň zůstat spojencem při změnách směru, které se u start-upů často dějí a jsou nezbytné. Také nám ukázal, jak se liší firemní kultura u nás a v Silicon Valley a jak důležitá je firemní kultura.

2016-09-23-15-49-12
Překvapením pátečního dne pro mě byl jednoznačně Nik Page s přednáškou „The Business Side of Experience Strategy – What and How“. Při budování strategie je nutné mít na paměti, že zážitek je souhrn emocí, které prožíváme při interakci s produktem, a právě tyto emoce musíme tedy prodat.

Opět se tu opakuje, že hlavní je komunikace, tentokrát se zaměstnanci, z kterých se mají stát ambasadoři. Musíme totiž zákazníky nadchnout tak, aby o produktu sami mluvili. Experience Strategy tedy je: „Design with purpose, milestones and metrics“. Není však potřeba dát zaměstnancům pouze nástroje, ale právě namotivovat je a vzbudit v nich entusiasmus. Musí vědět, za čím jdou, jaká je jejich role a jak změříme výsledek.

2016-09-23-16-11-31

Pátek jsme poté zakončili s Robertem Kerrem a přednáškou „Telling Tales: Using Narrative Techniques to Bring UX Presentation to Life“. Rozborem scénáře a příběhem Yoshiho jsme prošli tvůrčí proces UX a jeho prezentaci. Psaní scénáře je totiž podobné psaní kódu. Musíte si dávat pozor, zda každá přidaná věc dává smysl v celku.

2016-09-23-17-07-43

Sobotní den jsme začali s Benjaminem Keyserem z Intercomu. Dozvěděli jsme se, jak funguje a jak snad bude v budoucnu fungovat interakce uživatele se značkou. V současné době jsou už počítače velmi chytré, je však stále dost hloupé jejich používání, neboť je stále vzdáleno komunikaci mezi normálními lidmi.

Počítač by neměl být pouze nástrojem, ale měl by aktivně pomáhat. V případě nákupů to mohou být právě boti v Messengeru, kteří zlidští celý proces nákupu. Komunikace s botem však musí být vždy strukturovaná, aby bot pochopil, například na základě klíčových slov nebo jiné akce, jaký krok má následovat. Pro využití botů pro nákup je tedy nutné maximálně dekomponovat nákupní proces na jednotlivé kroky a soustředit se na kontext. Jen tímto způsobem lze usnadnit nákupní proces a z velmi dlouhého procesu tak může vzniknout jeden příjemný rozhovor.

2016-09-24-11-14-11
Mark Pollard se snažil procvičit naše myšlení s přednáškou „Strategy The Workout“. Představil nám řadu kroků, které nám pomohou najít a pojmenovat problém a využít veškeré informace k tomu, abychom vytvořili strategii k vyřešení problému.

2016-09-24-12-42-01
Následně se na pódiu objevila konečně žena, a to Dana Cohen Baron s přednáškou „Ready, Set, Sprint!“. Vysvětlila nám, jak důležité je testovat naše plány a domněnky se správnou cílovou skupinou, než se pustíme do časově a finančně náročného vývoje. Metoda Design Sprint dokáže pomocí workshopu trvajícího 2-5 dnů odhalit problémy produktu a navrhnout prototyp, který může pomoci s jejich odstraněním. Důležité je udržet momentum a celou skupinu udržet v pozoru po celou dobu workshopu, mít zastoupeny různé pozice, nejenom techniky z vývoje, a držet řád a strukturu tak, aby po skončení byl připraven prototyp na testování.

2016-09-24-13-34-23

Opravdu skvělou přednášku o animaci předvedl Tom Giannattasio, který vizuálně zajímavým stylem představil různá pojetí animace a jejich využití na vysvětlení cesty uživatele až po pouhé zaujetí a pobavení. Až bude k dispozici záznam přednášky, doporučuji ke zhlédnutí, budete uneseni.

2016-09-24-14-42-34
Na stejné téma navázal Adrian Zumbrunnen s přednáškou „Meaningful Motion in Design“. Animací dokážete velmi snadno znázornit flow celého procesu a význam produktu, ale nesmí být přehnaná. Musíte se soustředit na smysluplnou interakci, jinak bude váš web vypadat nedůvěryhodně. Animace je však velmi důležitá pro orientaci. Umožňuje uživateli pochopit interface a co se děje. Zároveň dodává dojem důvěryhodnosti, že se v pozadí dějí velmi složité operace, a v neposlední řadě dokáže dodat vaší službě potřebné emoce a zdůraznit zážitek, který využití služby přináší.

2016-09-24-15-19-29
Zlatým hřebem celého Webexpa byla přednáška Michaela Loopa, který aktuálně působí ve Slacku. Na jeho LinkedInu si můžete prohlédnout, jakými firmami prošel a kde všude nasbíral zkušenosti k přednášce „Stables and Volatiles – How to Get Different Types of Humans to Work Together“ o tom, jak poznat Volatiles a Stables kolegy a jak s nimi pracovat.

Volatiles jsou silně inovativní individua, kteří se dokáží nadchnout a vymyslet spoustu nových a inovativních řešení, ale zároveň jsou velmi špatní na následnou exekutivu a pořádek. Zatímco Stables jsou statičtí, analytičtí, rádi plánují a mají rádi pořádek. Ve fungující společnosti potřebujete oba typy, ale je nutné dodržet správný poměr, aby nezavládl chaos, ale zároveň abyste neustrnuli na místě. Důležité je také tyto dva druhy držet od sebe, aby se vzájemně nedostávali do konfliktu, a jednou za čas je nechat nahlédnout pod ruku toho druhého. Krásnou ukázkou Stables a Volatiles může být Tim Cook a Steve Jobs.

2016-09-24-16-36-22
Závěrem můžu říci, že to byly opravdu nabité dva dny plné inovativních a neuvěřitelně zajímavých přednášek. U řady z nich jsem si však říkal, že je to přece jasné a není nutné zmiňovat. Opak je však pravdou. Ukázalo se, že to není tak jednoduché a že je nutné si uvědomit, jak věci, společnost, systémy a firemní kultura ve skutečnosti fungují.

Své několikaleté zkušenosti s online marketingovou komunikací a realizováním několika desítek kampaní pro různorodé klienty nyní zúročuji v agentuře Business Factory, kde působím jako Facebook Ads Specialist, vytvářím a spravuji kampaně na Facebooku pomocí platformy ROI Hunter.

Komentáře