Facebook se poslední roky velmi intenzivně soustředí na vývoj nových nástrojů v oblasti umělé inteligence i rozšířené a virtuální reality a vynakládá do ní velkou část svých investic. Věnoval jí také samostatnou sekci na letošní konferenci F8, protože v ní vidí velký trend budoucnosti.
Facebook chce využít nástrojů AR, VR a AI tak, aby vytvořil lákavé prostředí nejen pro vývojáře, ale i pro běžné uživatele a značky. Postupně uvádí mnoho novinek, funkcí a nástrojů, které tyto technologie umožňují. Pojďme si ujasnit základní pojmy a ukázat si, jak jich Facebook využívá.
AR – Rozšířená realita
Rozšířená realita je schopná díky speciálním efektům a trikům kombinovat virtuální a skutečný svět dohromady. Historie AR na Facebooku sahá do roku 2017, kdy vznikl předchůdce dnešního Spark AR Studia, díky kterému mají uživatelé nyní možnost vytvářet filtry, animované snímky a další efekty nebo je používat u fotografií, videí, skupinových hovorů a živých vysílání. S AR prvky se můžete setkat také v herních aplikacích.
Vývojáři z Facebooku chtějí pomocí AR poskytnout uživatelům větší zábavu při tvorbě obsahu a propojovat uživatele. Facebook by ale rád na svých platformách zavedl prvky AR i do reklamy. První testy prováděl už v roce 2018, kde si mohli uživatelé u vybraných značek jako Michael Kors vyzkoušet sluneční brýle na obličej skrze obrazovku – a to vše díky technologii AR.
Pokud bude Facebook rozvíjet AR i nadále směrem k firemním účtům, marketéři získají velmi atraktivní nástroje. První vlaštovkou jsou AR nákupy na Instagramu.
Pro více informací o AR můžete navštívit sekci Facebook Developers – Augmented Reality nebo Spark AR Studio.
VR – Virtuální realita
Virtuální realita, na rozdíl od rozšířené reality, ponoří uživatele plně do 3D virtuálního prostředí. Díky technologiím umožňuje prozkoumávat nové světy, místa, vesmír, vstoupit do historie, zažívat nové situace nebo se spojit s přáteli. Facebook vidí ve VR velký potenciál, který může změnit způsob práce, učení, hraní a komunikace. Proto také velmi intenzivně spolupracuje s různými výzkumnými institucemi, školami a knihovnami, aby lépe porozuměl tomu, jak může VR pozitivně ovlivnit způsob učení.
Do VR patří například i všem uživatelům známý Facebook 360, pod který patří možnost tvorby 360° fotografií a videí. Facebook má také několik dalších vlastních produktů VR technologií. Propojení VR a komerčního světa může být neobyčejnou kombinací a může přinést uživatelům i firmám nové možnosti.
Pro více informací navštivte Facebook Developers – Virtual Reality.
AI – Umělá inteligence
Umělá inteligence se specializuje na vývoj systémů a strojů, které napodobují lidskou inteligenci a umí samy řešit různé úkoly namísto lidí. Facebook se této oblasti intenzivně věnuje od roku 2013 a využívá ji dvěma směry.
Prvním je bezpečnost a kontrola obsahu, kde se snaží chránit uživatele a díky botům AI může rozpoznat nebezpečný obsah.
Pomocí druhého způsobu přináší uživatelům komfort a přidanou hodnotu. Díky umělé inteligenci budou moci využívat Facebook i nevidomí uživatelé, a být tak ve spojení s přáteli. AI technologie a jejich čtečky obrazovky přidají k fotografii text v podobě popisku, který si budou moci nevidomí uživatelé poslechnout jako audio.
Pro více informací navštivte sekci Facebook Developer – Artificial Intelligence.