WebExpo 2018 je za námi a byla to skvělá jízda. Řada velmi zajímavých řečníků, skvělá organizace i zázemí. Z přednášek jsme odcházeli inspirovaní, ale je otázkou, kolik si toho účastníci už vyzkoušeli. Je proto na snadě si zopakovat to nejdůležitější, co jsme slyšeli, i s podklady, které pomohou k uvedení do praxe.
Přednášku, která nás zaujala nejvíce, měla Kinneret Yifrah s názvem Microcopy your users will fall in love. Z této přednášky jsme odcházeli nejenom s otevřenou pusou, ale také s tím, že to musíme hned aplikovat. Při psaní UX textů a dalších krátkých textů je důležité dodržovat čtyři základní pravidla:
- Be human – před počítači bylo velmi snadné rozlišit psaný a mluvený projev. Psaný byl vždy ten formálnější, zatímco v mluveném se používají obyčejnější slova a vše je přímější. Od strojů však nyní chceme, aby s námi mluvily jako lidé. Je tedy důležité psát texty tak, jako bychom je říkali.
- Make everything clear – při psaní textů si často neuvědomujeme, že uživatel nemá o problému veškeré informace, kterými disponujeme my. Proto musíme vše vysvětlit tak, aby to pochopil každý.
- Motivate user – nikdy nepište uživateli, že něco nejde, aniž byste mu poradili, co má udělat, aby to šlo, a jaký to pro něj bude mít benefit.
- Create an enjoyable journey – nemusíte být vždy a za každou cenu vtipní, ale pokud bude zpráva zajímavá a zábavná, lidé podle ní spíše budou jednat.
Spoustu příkladů a kompletní definici toho, co je microcopy, naleznete v této přednášce, kterou můžeme jen doporučit.
Přednášejícího, kterého si musel zamilovat snad každý, byl bezesporu Jon Burkhart s jeho přednáškou Constant Curiosity: How brands earn trust by asking firecracker questions. Ten na podium vlétl s nebývalou energií a spoustou ukázek, jak by měla komunikace brandů vypadat, a s několika body, jak toho docílit.
Celou performance (nejednalo se pouze o přednášku) nelze vysvětlit v několika větách. Rozhodně doporučujeme zhlédnout na webu WebExpa.
A v neposlední řadě není možné zapomenout na dámu, která celou tuto dvoudenní show odstartovala. Byla jí PR guru a antropoložka Susan Lindner se svou přednáškou Impactful storytelling for innovators and disruptors. Velmi barvitě nám ukázala důležitost dobrého storytellingu. Marketing mnoha společností začíná vyvoláváním strachu. Nemusí se jednat hned o čerta, který varuje před HIV, ale i podvědomé tvoření reklam ve smyslu “Když nepoužiješ náš produkt, přijdeš o hodně peněz.” Tento marketing sice krátkodobě funguje, ale velmi rychle vůči němu začnou lidé být imunní. Vyprávění příběhu, s kterým se uživatel dokáže zosobnit, nejen že působí déle, ale také mnohem pozitivněji.
Společně jsme se podívali také na tuto báječnou reklamu a probrali, co stojí za jejím úspěchem a jaký vliv měla na publikum.
Na WebExpu se toho stalo spousta, takže nebylo možné stihnout všechno. Naštěstí záznamy ze všech přednášek naleznete zde. Neváhejte, připravte si popcorn, zkoukněte všechno a těšte se s námi na další ročník.