Nativní video formát na Facebooku dnes kraluje veškerému obsahu. Zkrotit ho ale není jako práce s buzolou. Abyste to dokázali, nesmíte zapomenout na několik důležitých věcí.
Facebookové video už ušlo dlouhý kus cesty. Na začátku tratilo díky síle Youtube a jeho neomezeným možnostem vkládání obsahu na jiné weby. S tímhle se však Facebook nesmířil a zatnul většímu videokonkurentovi tipec.
Dnes je nativní video na Facebooku králem – dostává největší porci organického koláče, na uživatele největší sociální sítě pomrkává díky možnosti automatického přehrání a v pár vteřinách je schopno odvyprávět to, na co by vám nestačilo ani několik statických postů. Zlaté rouno každého specialisty na sociální sítě, které už nemusí hledat.
Při vytváření takového videa je ale nutné myslet na několik důležitých věcí, které vás mohou postrčit o kus dopředu:
1. První vteřiny jsou nejdůležitější
Stejně jako při záchraně života i u videa na Facebooku platí, že první vteřiny jsou ty nejdůležitější. Díky nim můžete získat nebo ztratit pozornost cílového publika. Jestli jsou vaší vyvolenou dobou 3 vteřiny nebo 10 vteřin, pak už záleží na tom, která ze dvou video views statistik je pro vás cennější.
V rámci hokejové kampaně pro Pilsner Urquell jsme testovali minutové video se dvěma různými začátky – ve verzi A video začalo pozvolnější tempem se záběry na město a voiceoverem, ve verzi B pak akčnějším záběrem na bruslící hokejisty doprovázeným údernější hudbou. A zatímco průměrná doba shlédnutí u verze A byla 15%, u verze B narostla skoro dvojnásobně na 28%.
2. Video musí fungovat i bez zvuku
Zvuk je sice obecně důležitou součástí videa, na Facebooku s ním ale pro přilákání potenciálního diváka velkou parádu neuděláte. A to z jednoduchého důvodu – video se spustí automaticky, ale bez zvuku.
Soustřeďte se proto primátně na obraz a dejte si pozor, aby vaše video fungovalo i bez zvukového doprovodu nebo voiceoveru. Anebo bylo tak zajímavé, že si diváci zvuk zapnou.
3. Čím kratší, tím lepší
Pokud jste nikdy neslyšeli větu „na velikosti nezáleží“, pak vám gratulujeme. U facebookového videa je ale jeho délka nejzásadnějším parametrem.
Obecně platí „čím kratší, tím lepší“. Pokud dokážete svoje sdělení nacpat do maximálně dvaceti vteřin, máte v podstatě vyhráno. Facebook se totiž od Youtube liší tím, že lidé na něm nehledají primárně videa, ale jakoukoliv zábavu. Pokud je video nezaujme, přeskočí na další obsah.
Díky zmíněné hokejové kampani jsme mohli otestovat několik videí o různé délce. Zatímco průměrná délka shlédnutí minutového videa je okolo 30 %, u 45s a 30s je to už okolo 40 %, u 11s pak 80-90 %. A zatímco video v délce mezi 1 minutou a 45 vteřinami dokončí kolem 15-20 % uživatelů, od 30 vteřin dolů je to pak už kolem 40 – 50 %. To už je sakramentský rozdíl.
Řekněte to stručně a nespoléhejte na zvuk
Video na Facebooku je dnes důležitou pákou směrem k uživatelům a je velká škoda jej nevyužít správně. Z našich zkušeností vychází, že nejdůležitější je diváky zaujmout už v prvních vteřinách, soustředit se na obraz místo zvuku a být co nejstručnější. Je ovšem možné, že s videem úspěšně pracujete jinak. Jaký postup se nejvíce osvědčil vám?