Reporting představuje nedílnou (a zpravidla ne moc oblíbenou) součást života online marketéra. Přestože kreativní práce bývá zábavnější, právě reportované výsledky jsou tím, co rozhoduje o vašem úspěchu v očích klienta. Dnes proto přinášíme několik rad, jak v této oblasti zazářit!
1. Zaměřte se na klientovy cíle
První krok na cestě k reportu snů je důležité udělat ještě před tím, než se do své práce pro klienta vůbec pustíte. Jde o společné vytyčení marketingových/komunikačních cílů.
Poptávající jistě má (nebo by mít měl) představu o tom, čeho chce komunikací na sociálních sítích vlastně dosáhnout. Zásadní je abstraktní cíle operacionalizovat (například s využitím metodiky SMART) tak, aby byly snáze uchopitelné a měřitelné. Protože jak jinak později klientovi ukážete, že jeho cíle plníte?
Zvolte si své metriky chytře tak, aby skutečně měřily váš postup k vytouženému cíli. Tohle může být ošemetné – řada dopadů social media marketingu, jako je vyšší povědomí o značce nebo vylepšení její image, se totiž převádí na SMART cíle poměrně těžko. Nezapomeňte si rovněž ověřit, zda jsou vaše softwarové nástroje opravdu schopny dané veličiny spolehlivě změřit.
Nebojte se vytyčit si na své pomyslné cestě k danému cíli dílčí milníky, které vám pomohou průběžně kontrolovat, zda se ubíráte správným směrem.
2. Nechte mluvit čísla
Relevantní „tvrdá“ data by měla tvořit středobod vašeho reportu. V prvních krocích jsme si vytvořili komunikační cíle i příslušné metriky k monitoringu našeho postupu. Nyní nadchází čas „naostro“ otestovat, zda se naše úsilí vyplatilo.
Sběr dat je mnohdy časově náročný, neváhejte proto využít některé ze softwarových nástrojů, které vám úmornou práci usnadní. Kromě Facebook Analytics (které již podporují také Instagram) nebo reportů v Ads Manageru vás jistě potěší také funkcionality Facebook Journeys a Facebook Atribution. Zatímco Facebook Atribution umožňuje propojit data o konverzích z několika platforem (více jsme psali zde), funkcionalita Journeys vám přiblíží chování vašich zákazníků napříč konverzní cestou (více zde).
Tip: Pokud váš klient provozuje e-shop a má na svém webu implementovaný Facebook pixel, skrze analytiku Business Manageru můžete vysledovat počet nákupů i velikost útraty, kterou na webu klienta provedli zákazníci v reakci na vaši reklamu na Facebooku/Instagramu.
Data máme. Stačí je teď jen přehledně shrnout do několika slidů prezentace či infografiky. Vyplatí se vybírat jen ta data, která jsou pro daného klienta a náš cíl relevantní, abychom klienta zbytečně nezahltili. Případné komentáře nezapomeňte opřít o reálná data, abyste nepoškodili svou profesionální image „věštěním z ruky“.
3. Poskytněte klientovi přidanou hodnotu
Jak uděláte z běžného reportu skvělý report? Odpověď zní: Dejte klientovi „něco navíc“. Můžete například klientovi pomoci udělat si lepší představu o výkonu jeho marketingu porovnáním aktuálních výsledků s daty z minulých měsíců či let. Vděčným pomocníkem jsou v tomto ohledu také grafy, které informace podají přehlednou a atraktivní formou.
Odvážnější si troufnou zajít ještě dále – díky analytice Business Manageru dokážete například zjistit, které dny jsou vaše reklamy úspěšnější či kteří uživatelé reagují příznivěji na jednotlivé typy vašich kampaní. Jak na to, zjistíte v našem článku. Získáte tak cenná data pro nastavení budoucích kampaní (a od klienta body navíc).
Coby marketéři jistě víte, že je důležité mít neustále přehled o krocích vaší konkurence – proč tedy neobohatit své reporty také o stručnou analýzu činnosti konkurentů? Dostanete tak nejen zajímavý benchmark pro zhodnocení výkonu, ale také inspiraci pro další tvorbu.
4. Vizualizujte
Businessmani data milují – to ovšem neznamená, že své klienty musíte zahltit přívalem všech dat, která vám vaše analytika poskytne. Vyberte místo toho jen ta nejzajímavější, která následně odprezentujete atraktivní formou – stručné tabulky, názorné grafy či infografiky jsou pro tyto účely ideální. Mějte na paměti, že profesionálně vypadající, líbivá prezentace bude mít u klienta lepší odezvu, nežli obrovská změť přesných, ovšem nepřehledných dat.
5. Doplňte komentáře
Dodejte vašemu reportu „šťávu” okomentováním zjištěných dat. Vysvětlete, čím byly vaše výsledky zapříčiněny a co to pro klienta znamená. Můžete dodat rovněž krátký komentář k vaší budoucí strategii (například „V nadcházejícím měsíci budeme usilovat o navýšení počtu interakcí u firemních postů, proto se zaměříme na tvorbu engagementových příspěvků…“), čímž ukážete, že se učíte z předchozích výsledků a svou strategii neustále vylepšujete.
Věřím, že alespoň některé z tipů vám pomohou vyšperkovat vaše reporty. Dlužno však poznamenat, že ani v online marketingu neexistují univerzálně úspěšné postupy – co zabírá u jednoho, jinde fungovat nemusí. Nejlepší cestou je tedy experimentovat na vlastní pěst a své reporty průběžně upravovat na základě zpětné vazby do klienta.
Zaujalo vás téma reportingu a analýzy dat? Přečtěte si také, jak otestovat skutečný dopad reklam na příjmy firmy.