Instagram využívá více než 800 milionů uživatelů za měsíc a může se pyšnit velmi vysokou úrovní jejich angažovanosti. Po nedávné změně algortimu je však pro firmy čím dál tím obtížnější získat nové sledující. Nic ale není ztraceno a na každou změnu je důležité reagovat novým přístupem. Kromě úprav v algoritmu přichází Instagram s řadou novinek, proto je nutné jim přizpůsobit i nové strategie, které povedou k lepší angažovanosti uživatelů.
Než si představíme konkrétní tipy, jak vylepšit vaše působení na Instagramu, je důležité neopomenout první základní pravidlo: klíčový je kvalitní obsah. Musíte si být jisti kvalitou obsahu, který publikujete. Pokud příspěvky nemají pro vaše cílové publikum přínos, úspěchu nedosáhnete.
Dalším častým omylem je neustálá honba firem za vysokým počtem followerů. Ten ale není tak důležitý jako jejich angažovanost (počet interakcí, které váš obsah získá). Statistiky uvádějí, že doba účinnosti příspěvku je asi 3 hodiny, čili reakce, jež vyvolá krátce po zveřejnění, mají zásadní význam.
Pokud ještě nemáte s firemním Instagramem zkušenosti, přečtěte si, jak začít.
1. Základní zásady pro práci s firemním Instagramem
Pro práci s Instagramem platí základní pravidla, která by měla být samozřejmostí každé aktivity s business profilem:
- Výběr nejlepšího času pro publikování. Stačí si prostudovat statistiky vašeho účtu, kde se vám zobrazí údaje, kdy je váš profil nejnavštěvovanější.
- Udržování aktivního profilu je klíčovým pravidlem. Publikovat byste měli pravidelně alespoň jednou denně.
- Interakce s ostatními uživateli je důležitá z hlediska instagramového algoritmu, ale i z hlediska komunikace s vašimi followery.
- Spolupracujte s partnery. Vzájemná podpora na sociálních sítích vám pomůže získat nové followery. Stačí v příspěvcích označit profil vašeho partnera @jménopartnera. Obchodní partner pak může váš příspěvek sdílet a dostanete se i do povědomí jeho followerů.
- Využití live streamů je velmi populární. K vašim příznivcům můžete napřímo promlouvat, představit novinky, služby, produkty či případně udělat živé vysílání z nějaké akce.
- Práce s videi by měla být součástí i vaší instagramové aktivity. Instagram je sice sociální sítí zaměřenou na fotografii, ale videa se stala za poslední dobu velmi populární a převyšují v zaujetí příspěvky fotografií. Nesmíte ale zapomenout, že videa na Instagramu mají specifické požadavky na délku. Klasické video nesmí přesáhnout 60 sekund a u Instagram Stories 15 sekund. Důležitý je i formát videa, kde se například u Stories pracuje s vertikálním videem. Vhodné je kombinovat obsah videí i fotografií.
- Využití analytických nástrojů. Nemůžete vytvářet strategie, aniž byste znali měřitelné výsledky vaší činnosti na Instagramu. Sledovat můžete statistiky interakcí, návštěv profilu, prokliků na web, dosah příspěvků, počet zobrazení, nejoblíbenější příspěvky, údaje o vašich uživatelích jako pohlaví, věk, lokalita či v jaké dny a hodiny je váš profil nejnavštěvovanější.
- Využití cross postingu je velmi efektivním nástrojem, který vás nestojí žádné investice. Stačí křížově sdílet váš příspěvek v rámci ostatních účtů sociálních sítí, například na Facebooku, a dojde k organické podpoře návštěvnosti.
- Sdílení příspěvků ostatních s hashtagem vaší firmy/značky. Pokud používáte pro vaši značku speciální hashtag, můžete sdílet příspěvek uživatelů, kteří použili váš hashtag nebo označili přímo váš profil, a to pomocí aplikace „repost“.
- Pořádejte soutěže. Velmi populární je pracovat s nástrojem soutěží. Buď můžete nějakou soutěž na vašem profilu vyhlásit přímo vy, nebo spolupracovat s bloggery či influencery, kteří vyhlašují soutěže na svým instagramových účtech. Pro vaši firmu to může být velká reklama, obzvláště pokud má daný influencer velkou sledovanost a rozsáhlou fanouškovskou základnu.
- Úspěch vašeho příspěvku podpoří i označení polohy, kde se právě nacházíte, nebo polohy, ke které se váš příspěvek vztahuje.
Tyto první zásady nelze ignorovat v žádné instagramové strategii. Instagram je sociální síť, proto je nutné mít na paměti, jak důležitá je interakce a komunikace s publikem.
2. Využívejte Instagram Stories
Instagram Stories, které používá více než 250 miliónů uživatelů každý den, jsou právem řazeny mezi jeden z nejmocnějších nástrojů pro rok 2018. Organický dosah klasických příspěvků na Instagramu klesá a u Instagram Stories naopak roste.
Instagram Stories vám napomohou udržet komunikaci s followery a zachovat zájem o vaši značku. Stories se staly opravdovou interaktivní vizitkou instagramových profilů. Jsou efektivním způsobem, který prezentuje vaši značku potenciálním followerům vyprávěním vašich zajímavých příběhů.
Instagram Stories nepomáhají jen udržet interakci se stávajícími followery, ale pomáhají oslovit i nové potenciální zákazníky. Ty můžete přilákat přidáním vaší geolokace nebo vhodným hashtagem.
Pokud jste dosáhli 10 000 followerů nebo máte ověřený profil, můžete do Instagram Stories přidávat i odkazy na weby, které se stanou proklikatelnými.
3. Zaměřte se na kvalitní storytelling
Zaměřit se na péči o obsah a kvalitní vyprávění příběhů je jedním z nejdůležitějších bodů úspěšné instagramové strategie. Toto pravidlo zní triviálně, ale péče o váš profil z hlediska stylistiky a tematiky je více než důležitá. Instagramu roste popularita a s tím souvisí i větší výskyt firem a konkurentů. Celkově se úroveň firemních profilů zlepšuje a je čím dál tím těžší s rostoucím množstvím informací zaujmout pozornost uživatelů. V tento moment je opravdu nezbytné nepodcenit péči o váš profil.
To, že první dojem je klíčový, je známá skutečnost. Nestačí ale pořídit jen hezké fotografie a udělat z nich poutavou kompozici. Vaše fotografie a videa musí něco sdělovat. Storytelling a hodnota sdělení jsou elementy, které v uživateli vyvolají akci ke sledování profilu. Jsou to ty stěžejní motivační prvky vybízející uživatele k akci, které rozhodnou, jestli vás bude uživatel sledovat, nebo ne.
Proto je velmi důležité vytvořit konzistentní historii vaší značky prostřednictvím profilu, jenž je esteticky zajímavý a má tu sílu přeměnit náhodné návštěvníky na oddané followery.
Instagramové profily se stávají vašimi domovskými stránkami, protože stále více lidí preferuje ve vyhledávání konkrétní značky Instagram nad Googlem. Váš profil je odrazem vaší značky. Vaši budoucí followeři chtějí přesně vědět, co mohou očekávat, když vás budou sledovat.
4. Vyberte správné hashtagy
Hashtagy byly v loňském roce velmi diskutovaným tématem. Kvůli příliš opakovanému používání je systém považoval za spam, jehož vlivem klesala angažovanost. V současné době se situace neutralizovala, ale přesto je dobré se řídit základními pravidly pro práci s hashtagy.
Nejprve si musíte uvědomit smysl hashtagů. Vybírejte kategorie za nějakým účelem. Dále si musíte položit otázku, kde chcete, aby se váš instagramový obsah zobrazoval a proč by se měl pod danými hashtagy objevit.
Příliš obecné hashtagy jako #sport nebo #sobota nepřinesou vašim stránkám velkou hodnotu, neboť nepopisují účel vašeho účtu a jeho cílový trh. Mezi hashtagy, které používají milióny lidí, je mnohem obtížnější se prosadit a dostat se na první pozice. Obecně platí, že specifické hashtagy fungují lépe, protože podporují uživatele, kteří jsou spojení nějakým tématem nebo stavem. Hashtagy by se měly odvíjet od obsahu příspěvku.
Instagram dává v poslední době hashtagům velkou váhu. Již to, že je možné hashtagy sledovat, přidávat do Stories nebo dle hashtagů příspěvky vyhledávat, jen ukazuje sílu tohoto nástroje. Všechny poslední inovace podporují viditelnost hashtagů.
Nedávnou novinkou je i přidávání hashtagů do informací ve vašem biu. Kromě výběru správných hashtagů, by měly být ve vašem biu/životopise kvalitní a poutavé informace, aby bylo zřejmé to, co děláte a proč by vás lidé měli následovat. Popis v biu by měl vyzývat k akci.
Velmi důležitý je i počet hashtagů. Až příliš velké množství příspěvkům uškodí. Nedávná aktualizace algoritmu podpoří vizuálnost příspěvků do 10 hashtagů.
5. Propagujte účet i mimo Instagram
Jedná se o staré, ale velmi účinné pravidlo. Váš instagramový účet byste měli propagovat i mimo Instagram, pomocí dalších kanálů sociálních sítí, na webu, v newsletteru, na blogu a obzvláště v rozhovorech nebo reklamách v různých médiích.
6. Využívejte placenou reklamu
Na Instagramu dochází změnou algoritmu k poklesu organického dosahu příspěvků. Pokud chcete dosáhnout na Instagramu úspěchů, měli byste začít využívat i placené reklamy. Důležité je si stanovit cíl v souladu s publikovaným obsahem a ujistit se, že je dostatečně atraktivní. Když se porozhlédnete po prostředí Instagramu, sponzorovaný obsah používá stále více firem.
Reklamu na Instagramu můžete ovládát i skrze váš facebookový účet. Obě dvě platformy jsou propojitelné.
Instagram se stává sociální sítí, která díky své popularitě přilákala do svého prostředí mnoho firem, od malých podniků až po velké světové hráče. S rostoucí konkurencí je stále obtížnější se prosadit. Z toho vyplývá, jak je nezbytné sledovat aktualizace. Jen tak můžete držet krok s konkurencí a na Instagramu uspět. Instagram bude i nadále představovat nové funkce. Sledujte pečlivě všechny novinky a ty, které budou aplikovatelné na vaše podnikání, zařaďte do strategie.