Jak využít statistiky Instagram Insights pro lepší marketingovou strategii

13. 11. 2018Návody

Součástí úspěšné strategie na Instagramu je umět vyhodnotit výsledky marketingových aktivit. Každá firma by měla pravidelně analyzovat statistiky, aby mohla posoudit, jaký efekt měla její reklama, které příspěvky vyvolaly nejvíce reakcí a jaké akce přivedly nové followery. Jedině tak získáte kvalitní zpětnou vazbu a můžete výsledkům přizpůsobit obsah, styl komunikace a celou instagramovou strategii.

V těchto krocích vám velmi pomohou Instagram Insights, statistiky firemního instagramového účtu a nativní nástroj pro analýzu dat. Přehledy poskytují údaje o uživatelích z hlediska demografie a analyzují jejich chování. Díky těmto informacím je snadné porovnávat obsah, měřit kampaně a sledovat výkonnost jednotlivých příspěvků.

Instagram Insights nejsou tak detailním nástrojem jako Facebook Insights, ale dají vám základní odpovědi na důležité marketingové otázky.

Kde je najdete

Instagram Insights jsou k dispozici pouze firemním účtům. Pokud je tedy nemůžete najít, musíte si nejdřív váš osobní profil převést na účet firemní.

 

Na Instagramu si můžete zobrazit tři druhy statistik:

  • Instagram Insights najdete v pravém horním rohu vašeho firemního profilu pod ikonkou „Přehledy“.
  • Možné je zobrazit i statistiky jednotlivých příspěvků, které naleznete pod příspěvkem pod ikonou „Zobrazit přehledy“.
  • I Instagram Stories nabízí své vlastní statistiky. Přímo pod Stories klinete na ikonku „Vidělo to … lidí“ a dostanete se do menu Stories reportů.

Přehled

1. Aktivita

Sekce Aktivita ukazuje celkový přehled vašeho účtu. Jaký úspěch má váš profil na Instagramu z pohledu interakcí na profilu, dosahu příspěvků a počtu zobrazení.

První podkategorií jsou přehledy Interakce“, které vám poskytnou informace:

  • jak moc byl váš profil za období jednoho týdne navštěvovaný
  • kolikrát byl zobrazený váš profil a příspěvky za období jednoho týdne
  • kolikrát uživatelé klikli na call-to-action tlačítka odkazující na webové stránky, zobrazení trasy, zavolání nebo posílání SMS.

Dalším přehledem je kategorie „Objevování“, která zobrazuje účinnost vašeho obsahu. A to konkrétně:

  • počet účtů, které viděly váš obsah
  • dosah příspěvků
  • celkový počet zobrazení v příspěvcích

Všechny tyto ukazatele vidíte i v porovnání s předchozím týdnem a pomůžou vám pochopit, jaký obsah je populární a v jaký čas/den je nejlepší publikovat.

Jakmile si všimnete, že některý z vašich příspěvků vykazuje větší popularitu u publika, důkladně se zamyslete, proč tomu tak je – jaké je jeho ztvárnění, obsah, hashtagy, jací influenceři ho podpořili. Je to první krok v analýze, která vám pomůže při plánování dalších strategií.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Obsah

Obsah je druhou kategorií statistik Instagramu, která se specializuje na analýzu příspěvků. Můžete se podívat na hromadné přehledy nebo se zaměřit na výkon jednotlivých příspěvků.

Ukáže vám přehledy o tom:

  • které příspěvky mají největší počet zobrazení za poslední dva roky – jedná se o report, kde jsou příspěvky seřazeny od nejpopulárnějších; přes tuto funkci můžete vytvořit rovnou nový příspěvek
  • které Stories byly za poslední dva týdny nejoblíbenější – přehled je opět seřazený podle popularity; z této sekce statistik je možné vytvořit nový příběh Stories
  • třetí přehled se zabývá propagací – uvidíte v něm aktivní reklamy i reklamy, které již skončily; součástí jsou statistiky pro jednotlivé kampaně ukazující počet prokliků, výdaje a informace o zacílení; i zde možné vytvořit novou propagaci na jakýkoliv z existujících příspěvků


U každého ze zmíněných přehledů lze nastavit filtr. Ten zobrazuje statistiky podle různých parametrů. Finální výsledky si můžete tedy upravit na základě vašich požadavků.

Statistiky je možné nastavit podle:

  • časového úseku – u příspěvků od 7 dnů až po 2 roky; u Stories za 24 hodin až 14 dnů
  • typu příspěvku – fotka, video, rotující příspěvky, nákupní příspěvky
  • podle různých parametrů měření – prokliků na web, zaslaných SMS, odpovědí, dosahu, zobrazení, uložení, to se mi líbí a podobně

Pokud publikujete pravidelně, u daných statistik se vám vždy zobrazí nejnovější příspěvky. Pro celkové přehledy musíte kliknout na možnost „Další“.

Cíle, které byste měli pravidelně měřit, jsou dosah příspěvků, komentáře, poměr angažovanosti, dosah, nejlepší a nejhorší obsah příspěvků. Na základě těchto statistik můžete zjistit, že uživatelé budou upřednostňovat tematické fotografie s lidmi než fotografie krabičky s produktem. Dále mohou preferovat videa nad fotografiemi nebo Stories nad klasickými příspěvky.

Chování publika se liší od odvětví a cílových trhů. Výsledkem všech analýz této kategorie Instagram Insights by měla být představa o tom, jaký obsah vaši followeři preferují.

 3. Okruh uživatelů

Další kategorie statistik přináší informace o vašem publiku, kde uvidíte:

  • kolik máte celkem sledujících a jaký byl jejich nárůst/pokles za předešlý týden
  • ze kterých TOP 5 zemí a měst pochází vaše fanouškovská základna
  • jaký je věk vašich uživatelů a jaké je jejich procentuální a věkové složení podle pohlaví žena/muž
  • které dny a hodiny je váš profil navštěvovanější uživateli, kteří vás sledují

Na základě analýzy okruhu uživatelů získáte základní přehled o tom, kdy je nevhodnější den a čas publikovat vaše příspěvky.

Samozřejmě i složení pohlaví ovlivní vaši strategii. Pokud váš profil budou sledovat převážně ženy, nebude vhodné publikovat obsah zaměřený na zájmy mužů a naopak.

Také demografické údaje vám napoví, jaký jazyk je nejvhodnější pro komunikaci na vašem instagramovém profilu. Pokud budou 90 % vašeho publika tvořit uživatelé z Itálie, Portugalska nebo Německa, určitě nebude vhodné komunikovat v češtině.

 

 4. Statistiky jednotlivých příspěvků

Nástroj pro zobrazení rychlých statistik u jednotlivých příspěvků se nachází přímo pod příspěvkem na vašem firemním Instagramu.

Pod příspěvkem stačí kliknout na možnost „Zobrazit přehledy“ a prstem popotáhnout směrem nahoru. Následně uvidíte počet liků, komentářů a uložení příspěvku a naleznete tu informace o počtu interakcí na profilu, jako jsou návštěva webu nebo návštěva profilu.


Sekce „Objevování“ ukazuje:

  • kolik uživatelů příspěvek oslovil
  • kolik účtů příspěvek oslovil
  • kolik procent uživatelů z řad těch, co vás nesledují, příspěvek viděli
  • kolik lidí se stalo vaším followerem díky danému příspěvku
  • kolik zobrazení vyšlo z propagace
  • jaký byl celkový dosah a počet zobrazení příspěvku – z hlavní stránky, z hashtagů a profilu

Pokud jste příspěvek promovali, zobrazí se navíc statistiky o výsledcích reklamy:

  • jaká je uplynulá doba od propagace
  • jaké byly vynaložené výdaje
  • kolik z oslovených lidí pocházelo z propagace
  • kolik nových followerů propagace profilu přinesla
  • jaký okruh uživatelů propagace oslovila z hlediska pohlaví, věku a 5 lokalit

Tyto statistiky můžete u každého příspěvku sledovat průběžně a udělat si tak přehled o jeho úspěšnosti. Velmi zajímavé jsou údaje, které ukazují, kolik zobrazení u příspěvku přinesly hashtagy. To vám pomůže se zamyslet nad jejich zněním a můžete si porovnat, jaké hashtagy mají nebo nemají u vašich příspěvků úspěch.

 5. Statistiky pro Instagram Stories

Reporty, které Instagram nabízí, se věnují v neposlední řadě také populárním Instagram Stories. Přehled si můžete zobrazit pro jednotlivé Stories, jako tomu bylo u příspěvků v předchozím bodě. Ve spodní části Stories uvidíte počet lidí, kteří je viděli, a po kliknutí se vám ukáží jednotlivá jména profilů.

Další ikonka statistik zahrnuje základní přehledy pro daný příběh, kde se dozvíte:

  • kolik interakcí vyvolal
  • kolik účtů oslovil
  • jaký má celkový počet zobrazení
  • kolik nových sledujících přinesl
  • kolikrát si ho uživatelé vrátili zpět, kolikrát si ho posunuli dopředu a kolik lidí z něj odešlo

Pokud chcete vidět úspěšnost všech Stories za posledních 14 dnů, musíte se vrátit k bodu č. 2 o statistikách obsahu, kde najdete komplexnější přehledy.

Statistiky na Instagramu jsou mnohem jednodušší než na Facebooku. Pro firmy jsou tak velmi snadným a přehledným nástrojem, který poskytuje základní data pro analýzu aktivity firemního instagramového účtu. Pokud budete pečlivě sledovat výsledky Instagram Insights a získané poznatky přenesete do vašich strategií, budete na správné cestě za úspěšnějším účtem firemního Instagramu.

Doporučujeme seznámit se i s 9 tipy, jak na úspěšné Instagram Stories. A během několika měsíců se navíc dočkáme novinky – Facebook totiž plánuje rozšířit Facebook Analytics o komplexnější instagramové přehledy.

Svět technologií a online marketingu je pro mě velkou vášní. V minulosti jsem působila po dobu několika let na akademické půdě jako vyučující na katedrách marketingu a hotelového managementu. V současné době spolupracuji s různými experty jako konzultant v oblasti online marketingu na mezinárodní úrovni mezi Švýcarskem, Itálií a Českou republikou. Specializuji se na e-commerce, sociální média a tvorbu webových stránek. Ve volném čase mě potkáte v přírodě ponořenou do krás tří disciplín triatlonu. Na Newsfeed.cz se s Vámi budu dělit o aktuální novinky z rozmanitého světa sociálních médií.

Komentáře