Facebook představil knihovnu reklam – Facebook Ad Library na podzim roku 2018 v souvislosti s politickou reklamou. Nyní se funkce rozšiřuje na všechny stránky a jejich reklamy, které bude Facebook archivovat. Tímto krokem chce zvýšit transparentnost v reklamách, které na jeho platformě kolují.
Knihovna bude ukládat veškeré reklamy a v archivu může vyhledávat každý, i lidé, kteří nemají na Facebooku účet.
Jak postupovat:
- Otevřete si knihovnu reklamy.
- Do vyhledávacího pole zadejte jméno stránky, organizace nebo název tématu.
- Poté se vám zobrazí konkrétní stránka, kde uvidíte její aktivní reklamy a další regionální pobočky dané firmy.
- U stránky se vám ukáží informace o transparentnosti (datum vytvoření, změny v názvu stránky i primární země lidí, kteří ji spravují) a údaje týkající se výdajů stránky v případě politické reklamy.
- Reklamy lze filtrovat podle zemí i podle toho, jestli je reklama aktivní nebo neaktivní. Zobrazit si můžete všechny reklamy nebo jen ty politické.
- Dále můžete kliknout na „Podrobnosti o reklamě“, kde se ukáže sekce „Podrobnosti o této stránce“ a zobrazí se plné znění reklamy.
- V případě, že reklama bude nevhodná, můžete kliknout na symbol tří teček … a nahlásit ji Facebooku ke kontrole.
- Jen pozor, při přílišném vyhledávání v knihovně reklam vám může Facebook funkci dočasně zablokovat.
Další část knihovny obsahuje kategorii, kterou Facebook zaměřuje na vzdělávání uživatelů. Nese název „Informace o facebookových reklamách“ a je rozdělená do následujících sekcí:
- Jak Facebook využívá vašich údajů na základě, kterých zobrazuje reklamu.
- Jak můžete ovlivnit, které reklamy se vám ukazují.
- Proč se vám na Facebooku zobrazuje určitá reklama.
- Jak reklama funguje.
- Nejčastější otázky.