Nedávno jsme vám přinesli inspiraci, jak se připravit na vánoční sezónu na Instagramu. A nyní se podíváme na Facebook. Magazín Social Media Today připravil 5 tipů, jak na to, abyste maximalizovali zájem zákazníků o vaše produkty či služby.
1. Správné nastavení
První rada zní poměrně triviálně, a přesto je zcela stěžejní – mějte správně nastavenou vaši Facebook stránku. Je to logické vzhledem k tomu, že se Meta stále více přiklání k doporučování obsahu na základě umělé inteligence, čímž vzniká ještě více příležitostí, jak dostat vaši značku před zainteresované spotřebitele.
V souvislosti s tím doporučuje Meta následující:
- Zkontrolujte, zda jste nastavili všechny prvky vaší firemní stránky. To je do určité míry samozřejmé, ale také je to klíčový výchozí bod pro budování vaší přítomnosti na Facebooku.
- Ujistěte se, že jste vyplnili všechna pole, která můžete, protože Facebook pak tyto informace využívá při kategorizaci a doporučování vaší stránky relevantnímu publiku.
- Důležité jsou také relevantní obrázky se správnými rozměry, a výzva k akci, která návštěvníky stránky nasměruje na váš web, k telefonátu do obchodu a podobně.
2. Zjistěte, kdo jsou vaši konkurenti
Aby vaše marketingové úsilí na Facebooku přineslo výsledky, je třeba pochopit, co ve vašem oboru funguje a jaká jsou realistická měřítka pro úspěch vaší stránky, a to na základě vašeho odvětví, regionu a podobně.
Jak na to?
Můžete proniknout do dat a najít stránky, které mají nejlepší výsledky (na základě tématu, produktů, názvu značky a dalších). Například ve Správci reklam k tomu využijete Audience Insights, konkrétně část pro porovnávání metrik, která vás upozorní na související stránky ve vašem oboru.
Tyto informace nebudou vždy přesné, zejména pokud teprve začínáte. Proto je třeba tento průzkum doplnit vyhledáváním stránek pomocí základního vyhledávání na Facebooku (vyhledávání podle tématu a následné filtrování výsledků podle stránek).
Také Knihovna reklam vám zobrazí seznam inzerentů podle tématu. Ukáže vám i související témata, která vám mohou pomoci rozšířit záběr, abyste našli všechny konkurenční stránky.
3. Prozkoumejte stránky konkurence
Jakmile máte seznam klíčových konkurentů, podívejte se do jejich statistik a zjistěte, jakých výsledků dosahují.
Audience Insights vám ukáže celkové měřítko toho, jak si stránka vede a jaké jsou její nejúspěšnější příspěvky. V Knihovně reklam zase získáte přehled o reklamách, které daná stránka spustila.
Pro tyto účely si vytvořte tabulku, kam si zaznamenáte statistiky konkurenčních stránek. Díky tomu můžete vyhodnotit průměrnou míru zapojení, nárůst počtu sledujících, druhy obsahu, které zveřejňují (obrázky, videa), a jejich průměrný počet lajků, komentářů a sdílení.
Jakmile budete mít tento přehled vytvořený, získáte reálné měřítko toho, o jaký výkon byste měli usilovat ve vašem konkrétním oboru a regionu. To vám dá mnohem jasnější očekávání, co je pro vaši strategii reálné a proveditelné.
4. Vymyslete strategii postování
Pokud jde o příspěvky na Facebooku, je třeba při tvorbě obsahu dodržovat několik obecných zásad.
- Video příspěvky si vedou lépe než textové příspěvky (i když to neplatí vždy).
- Kratší posty mají tendenci vyvolávat větší zapojení a odezvu než delší texty.
Výzkumy naznačují, že optimální délka příspěvku na Facebooku je 25 až 55 znaků. Ani to není definitivní, ale část logiky je v tom, že příspěvky delší než 80 znaků se v mobilní aplikaci automaticky zkracují – na konci úvodního textu se objeví výzva Zobrazit více, což může následně snížit angažovanost.
Klíčovým tématem pro Facebook jsou v současnosti také videa Reels. Podle Mety vzrostl engagement v Reels meziročně o 30 %, a to jak na Facebooku, tak na Instagramu. A protože se Meta snaží udržet více lidí v aplikaci déle, snaží se zobrazit větší množství Reels více lidem, kdekoliv to jen jde.
Proto se vyplatí zapřemýšlet, jestli by vám Reels ve vašich aktivitách také mohly pomoci.
Pokud jde o frekvenci zveřejňování, Facebook již dříve naznačil, že nadměrné zveřejňování příspěvků nemusí nutně vést k lepším výsledkům, protože algoritmus News Feedu omezí expozici stránek. Tehdy se však jednalo o zpravodajské stránky.
U ostatních stránek se doporučuje řídit tím, co vám v praxi funguje, případně experimentovat a vyhodnocovat. Hodně také záleží na tom, kolik máte prostoru pro publikování a co chcete sdělit. Jeden příspěvek denně je pro většinu stránek dobrým začátkem.
Nejdůležitějším „hybatelem“ je stejně ale algoritmus News Feedu. Ten totiž nakonec určí, kolik lidí váš obsah skutečně uvidí. Činí tak na základě faktorů, jejichž cílem je, aby lidé zůstali v aplikaci déle.
Klíčové prvky, které momentálně algoritmus feedu na Facebooku zohledňuje, jsou:
- Jaký obsah byl zveřejněn? Jaké příspěvky jsou k dispozici od přátel, jiných tvůrců a stránek, které může zobrazit?
- Komu by se tento obsah mohl líbit? Algoritmus zohledňuje množství signálů, jako je například to, kdo obsah zveřejnil, kdy byl zveřejněn, jaké bylo jeho téma a chování uživatelů v minulosti.
- Jaká je pravděpodobnost, že se lidé do příspěvku zapojí? Facebook se snaží předpovědět, jaká je pravděpodobnost, že daný člověk zareaguje na váš příspěvek a bude ho považovat za smysluplný. Těchto předpovědí provádí pro každý obsah celou řadu.
- Jak velký zájem bude mít publikum o tento příspěvek? Na základě všech údajů, které Facebook o příspěvku shromáždil, které části obsahu by měly dostat přednost?
Tyto parametry vám pomohou definovat váš přístup k obsahu. Hlavním cílem je přilákat zájemce, ať už prostřednictvím komentářů, nebo sdílení.
Jak to udělat?
Klíčem k tomu, aby lidé na příspěvek reagovali, je vyvolání emocionální odezvy. Studie ukazují, že nejsnáze se na sociálních sítích šíří emoce hněvu, na druhém místě je pak radost. Zřejmě nebudete chtít svým obsahem vyvolávat hněv, proto je lepší se zaměřit na emoci radosti. Tu podpoříte například krátkými zábavnými příspěvky, které v lidech vzbudí touhu reagovat, příspěvky s otázkami, kvízy a podobně.
Stojí také za zmínku, že s tím, jak Facebook do vašeho feedu stále více tlačí obsah ze stránek, které nesledujete, je sdílení příspěvků stále důležitější. Protože čím větší je pravděpodobnost, že lidé budou příspěvek sdílet, tím více spadá do kategorie obsahu, který mohou ostatní chtít vidět.
Takže sečteno podtrženo – krátké zábavné posty, které budou uživatelé chtít sdílet s ostatními, jsou dobrým obecným vodítkem pro zvýšení engagementu.
5. Měřte výkonnost
Stěžejní aktivitou je také pravidelné měření. Jenom díky tomu zjistíte, co vám funguje a co ne. Zároveň průběžně sledujte konkurenci, abyste se mohli poučit i z jejích aktivit.
Každý měsíc kontrolujte a měřte nejúspěšnější příspěvky. Tyto vítězné příspěvky pak zdvojnásobte. Naopak ty, které propadly, přehodnoťte. Díky tomu všemu nakonec získáte jasnou strategii, které příspěvky servírovat vašemu publiku.
A ještě jedna důležitá informace – pokud vaše příspěvky získávají Líbí se mi, ale nezaznamenáváte větší návštěvnost vašich webových stránek a/nebo prodeje na jejich základě, zpozorněte.
Statistiky zapojení na platformě jsou pouze ukazatelem úspěchu konkrétní sociální sítě. Pokud vám ale nepomáhají propagovat produkty či služby, pak ne všechny lajky a komentáře budou relevantní. Přispívají sice k většímu dosahu, ale nakonec musí být v souladu i s vašimi obchodními cíli. To je důležité mít na paměti, až budete pronikat hlouběji do analytiky.