Facebook je král všech sociálních sítí. Lidé tam komunikují, vstřebávají informace, sdílejí, lajkují, komentují a baví se. Chcete, aby tohle všechno dělali právě na vaší stránce? Tak vyzkoušejte těchto deset tipů a nešlápnete vedle.
1. Vyšperkujte vzhled
Proč? Protože chcete zaujmout na první pohled. Sdělte svůj příběh hned úvodní fotkou. Nejste fotograf nebo designér? Tak si nějakého najměte. Chcete být přece profesionální. Rozmazanou fotkou nebo obrázkem z Malování nikoho neohromíte. A hlavně počítejte s tím, že vlevo bude vaše profilová fotka. Zkuste zapnout svůj kreativní talent a připojte se k poslednímu trendu – propojte profilovku s úvodní fotkou.
2. Neodbuďte ani profilovku
Je totiž mnohem důležitější než úvodní fotka. Můžete použít třeba logo firmy. Jestli vystupujete jako osoba, použijte portrét. Mějte na paměti, že s profilovou fotkou se uživatelé setkávají pokaždé, když:
- scrollují News Feedem
- se dívají na vaši stránku
- vy odpovídáte na komentáře
- komentujete nebo přidáváte příspěvky na jiných stránkách jménem své stránky
Vyvarujte se neurčitých fotek, např. fotky budovy firmy. Uživateli něco takového nic neřekne.
Uvědomte si, že fotka musí mít alespoň 180 x 180 px. Bude se ale objevovat i na smartphonech (140 x 140 px), na News Feedu (100 x 100 px), u postů na vaší Timeline (86 x 86 px) a vedle komentářů (43 x 43 px). Musíte mít proto fotku optimalizovanou pro všechny rozměry. Vyvarujte se detailů a vkládejte jenom čtvercový formát.
Změňte profilovku jenom, když musíte. Nebo ji měňte často, ale zvolte si spojovací prvek, například maskota. Potřebujete zajistit, aby vás uživatelé pokaždé na první pohled poznali.
3. Vyplňte informace o stránce
Tohle je obzvlášť důležité. Vyplňte vše, co můžete. Když se s někým seznamujete, také hned neřeknete: „Jsem Adam. Včera jsem měl k obědu plněný knedlíky.“ Ne. Řeknete, kde pracujete, kde studujete, co máte rádi. A tak by to mělo být i na Facebooku.
Vyberte kategorie, které co nejpřesněji popisují, co děláte, vyplňte adresu, URL, telefonní číslo atd. Všechny tyto informace vám nejen pomůžou získat důvěryhodnost, ale také si polepšíte na Facebook i Google vyhledávání.
4. Vytvořte stránce historii
Lidé mají rádi příběhy. A vaše firma určitě také nějaký má. Facebook umožňuje zpětně datovat příspěvky, tak toho využijte! Kdy byla společnost založená? Dosáhli jste před několika lety něčeho významného? Inovovali jste své služby? Nebo pro vás začal pracovat někdo významný? O tom všem můžete napsat příběh a vložit ho do jakého roku se vám zachce. Jsou firmy, které datují své příspěvky třeba až do začátku 20. století, například Bang & Olufsen.
5. Vytvořte si publikační plán
Tak se vám totiž nestane, že by se týden na stránce žádný příspěvek neobjevil, a vy tak nepřijdete o zaujetí, dosah a milované fanoušky. Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout, naplánujte posty minimálně na měsíc dopředu a máte vystaráno. Sledujte ovšem, co se ve vašem oboru chystá nebo rozjíždí – na aktuality reagujte pružně. Zamyslete se, jaké jsou hodnoty vaší stránky. Kdo je vaše cílová skupina. Rozdělte své příspěvky do několika kategorií. Zábavné, prodejní, ze života firmy. To už je na vás.
Když budete plánovat, získejte z toho rovnou i nějaká data. Nastavte si publikování příspěvků na různý čas. Pak zjistíte, kdy se zrovna vám nejvíce vyplatí publikovat. To stejné platí o počtu příspěvků. Tady platí „ani málo, ani moc“. Uvidíte, jaká frekvence příspěvků je pro vás nejoptimálnější.
6. Komunikujte
Komunikace je základ v jakémkoli vztahu mezi lidmi. Tak proč by to mělo být jiné mezi stránkou a uživatelem? Ptejte se v příspěvcích, odpovídejte v komentářích. Když je na vás někdo naštvaný, problém řešte. A když vás pochválí, poděkujte. Je to slušné a ještě jednodušší, než se zdá.
Když budete úspěšní, Facebook si toho všimne. Neustále totiž updatuje svůj EdgeRank algoritmus a příspěvky, které mají vyšší zaujetí (lajky, komentáře, sdílení), odmění zvýšeným dosahem.
Nově také Facebook ukazuje příspěvky podle toho, na jak dlouho se na nich uživatelé zastavili.
7. Buďte kreativní a testujte
Jen textové příspěvky už dávno nefrčí. Vyzkoušejte, který typ obsahu zaujme právě vaše fanoušky. Fotky, videa, odkazy na články a nově i gify. Nebuďte nudní a strozí, protože s tím na Facebooku neuspějete. Zeptejte se sami sebe, co by vás zaujalo víc: dlouhý odstavec textu, nebo krátké, ale úderné video?
Učte se od ostatních, sledujte případové studie, inspirujte se. Ale vždy testujte. Měla vaše konkurenční společnost skvělý úspěch se svou strategií? To je super. U vás to fungovat může, ale nemusí.
8. Analyzujte
Podívejte se na lištu nad úvodní fotkou. Přehledy jsou tam od toho, aby vám pomáhaly, ne komplikovaly správu. Právě tam můžete zjistit, které příspěvky měly největší úspěch, kolika lidem a kterým se líbily natolik, aby s nimi provedli interakci nebo lajkovali stránku, a jaké bylo zaujetí a dosah. Poučte se ze svých úspěchů i chyb.
Pokud se nespokojíte jenom s přehledy (a já vím, že ne), sáhněte po nějakém analytickém nástroji pro sociální média. Zkuste třeba Audience Insights od Facebooku, Buffer, Cyfe, Quintly, Social Bakers… Je jich bezpočet. Určitě si vyberete ten, který vám bude vyhovovat.
9. Nebojte se jiných stránek
Budování vztahů s dalšími stránkami je skvělá možnost, jak rozšířit svůj vliv i za hranice vlastních fanoušků. Našli jste skvělý článek z oboru, ale napsal ho někdo jiný? Sdílejte ho a nezapomeňte označit stránku napsáním @[jméno stránky]. Jestli Facebook stránku automaticky nenajde, lajkněte ji. Facebook nově nabízí přehled příspěvků stránek, které si vyberete. Tuhle možnost najdete vlevo na stránce hned pod profilovou fotkou.
Sdílejte příspěvky stránek relevantní k obsahu té vaší. Nejen že se nezpomalí vaše příspěvkové „flow“, navíc ze své stránky uděláte zdroj zajímavých informací z oboru. A to fanoušci rádi. Zvýší se vám zaujetí, dosah i důvěryhodnost.
Existuje výborná metoda, kterou můžete zkusit: Give, Give, Give, Ask.
- Give – obsah ostatních. Může to být článek ze známého blogu, případová studie, příspěvek z jiné facebookové stránky atd.
- Give – váš obsah. Článek z vašeho blogu, úspěch firmy, fotka, infografika. Prostě cokoli, za čím stojíte právě vy.
- Give – obsah ostatních.
- Ask – teď vyvolejte u uživatelů akci, kterou potřebujete.
10. A hlavně
Nezapomeňte, že vy i vaši fanoušci jste lidi. Nejen že spravujete stránku, ale udržujete i vztah. Mluvte s nimi přirozeně, zábavně a lidsky.