Facebook na nedávné vývojářské konferenci F8 představil mimo jiné i novinku v podobě Botů v Messengeru. Po dlouhé době testování je služba přístupná i široké veřejnosti. Boti jsou automatizované zprávy cílené konkrétním uživatelům, kteří o danou službu projevili zájem. Přes tyto zprávy si uživatel dokáže zařídit i zjistit už téměř cokoliv. Od aktuálního počasí po objednávku květin.
Jedná se o perfektně cílenou službu, kdy si jako uživatel můžete nastavit pravidelnou dávku informací z vašich oblíbených magazínů, obchodů i například stavu dopravy v čase, kdy vyrážíte do práce. A to aniž byste museli instalovat aplikaci, otevírat web dané firmy nebo cokoliv složitě vyhledávat.
Pro použití musíte jen rozkliknout link daného zprostředkovatele služby (nebo odkazu na webu), který se otevře rovnou v Messengeru. Většinou pak stačí kliknout na Get started nebo odeslat „Hello“ a aplikace se rozjede. Hezký přehled botů nalezete třeba na Bootlist.co.
Jaké je využití pro firmy?
Messenger využívá celosvětově přes 900 milionů uživatelů měsíčně a u spousty z nich nahradil samotný Facebook. Tím pádem se z něj stává nástroj, jak se ke svým zákazníkům dostat i bez pomoci klasických reklam na Facebooku.
Tohle všechno Boti zvládnou:
- Roboti automaticky rozesílají obsah, aktualizace, informace, pozvánky, rezervace – dle nastavení uživatele.
- Jedná se o náhradu zákaznické podpory, uživatel bude například schopný v Messengeru monitorovat stav své objednávky.
- Rozesílaný obsah (například magazínů) může být perfektně optimalizován podle toho, jaké články uživatel čte nejčastěji.
- Uživatel mimo jiné může zjišťovat aktuální počasí či dopravní situaci, je schopen provádět různé objednávky, nákupy, objednat si taxi a podobně.
- Roboti nahrazují aplikace (bude možné nakupovat přes Messenger, odpadne potřeba mít aplikaci).
- Reklamu v News Feedu bude možné otevřít rovnou v Messengeru.
Kdo už je používá?
Všechny magazíny, restaurace, e-shopy i poskytovatelé různorodých služeb mohou těžit z Botů v Messengeru. Zatím se do něj pustily následující firmy:
- Uber – pro objednání jízdy
- KLM – pro informace například o zpoždění letu
- CNN – pro personalizované zpravodajství
- Burger King – pro objednávku jídla
- Ebay – pro zasílání informací o změně ceny sledovaného zboží
- Shopify – pro zákaznickou podporu
- PullString (dříve ToyTalk) – pro hraní her přímo v Messengeru
- Poncho – pro aktuální stav počasí
Magazín TechCrunch už spustil automatizované rozesílání článků dle preferencí uživatele. Na základě jeho nejčtenějších příspěvků mu zobrazuje podobné. Jak službu spouštěli, si můžete přečíst zde.
Obchod s módou ShopSpring už začal využívat Boty jako osobní nákupní asistenty. Pokud se vám nechce prohledávat celý obchod, zadáte asistentovi svoje požadavky na cenu, velikost a styl oblečení, které sháníte, a Bot vám začne posílat kousky odpovídající vašim požadavkům. Nákup můžete v Messengeru rovnou dokončit. Celou „konverzaci“ s nákupním asistentem naleznete zde.
Jak Boty implementovat?
Každý vytvořený Bot prochází kontrolou od Facebooku. Výhodou je, že vytvoříte jednoho Bota, který bude fungovat na všech zařízeních iOS, Android i webu.
Kód na Bot do Messengeru můžete umístit kdekoli na webu a umožnit tak uživatelům se s vámi ihned spojit.
Facebook vám dá na výběr ze dvou pluginů. Varianta Send to Messenger vám umožní začít konverzaci s uživatelem v Messengeru a varianta Message Us dává možnost vás kontaktovat uživatelem samotným.
K dispozici je i funkce Customer Matching (zpoplatněno a dostupné zatím jen v USA), kdy budete moci uživatele kontaktovat přes Messenger, pokud znáte jeho telefonní číslo.
K vytvoření vlastního Bota budete potřebovat Facebook stránku, nastavit Facebook aplikaci a Webhook. Nejdůležitějším a nejnáročnějším krokem je však nastavení samotných automatických konverzací. Bohužel vám nezbývá než předvídat, na co se zákazník bude ptát, a podle toho tvořit předem připravené odpovědi. Nejvhodnější je tak zpracovávat reálné konverzace a ty postupně automatizovat. To může být v kombinaci s češtinou poměrně nelehké.
Není potřeba trávit čas vymýšlením designu, Messenger totiž umožňuje několik formátů odpovědí, ze kterých si můžete vybrat. S tvorbou bota začněte nejlépe zde.
Ve chvíli, kdy se uživatel proklikne z vašeho webu nebo linku, započne konverzace přímo v Messengeru. Sami si nastavíte vzhled i úvodní zprávu (oslovení, zaslání obrázku či personalizované „bubliny“), nebo můžete využít nabízených šablon. V těch si nastavíte, zda se po prokliku na jednu z možností uživatel dostane na nabídku na webu nebo obdrží (vámi předem připravenou) odpověď do Messengeru. Šablona může obsahovat i obrázky (například produktu).
Tady vidíte příklad připravených reakcí Bota pro zpravodajský server CNN:
Veškeré informace ohledně technické implementace včetně detailního návodu najdete v nápovědě Facebooku. Pokud se do Botů pustíte, nezapomeňte si přečíst i podmínky o užívání služby, mezi které patří například zákaz kontaktování uživatele bez vyzvání. Pak už jen stačí počkat, až Facebook vše schválí, a můžete začít.
Už jste se s Boty setkali? Máte nějaké tipy na využití českých Botů v Messengeru? Já jsem si zatím nastavila automatické zasílání novinek z TechCrunch a fungují skvěle.