Boti v Messengeru: Kdo jsou, co všechno umí a jak je používat

2. 5. 2016Novinky

Facebook na nedávné  vývojářské konferenci F8  představil mimo jiné i novinku v podobě Botů v Messengeru. Po dlouhé době testování je služba přístupná i široké veřejnosti. Boti jsou automatizované zprávy cílené konkrétním uživatelům, kteří o danou službu projevili zájem. Přes tyto zprávy si uživatel dokáže zařídit i zjistit už téměř cokoliv. Od aktuálního počasí po objednávku květin.

Jedná se o perfektně cílenou službu, kdy si jako uživatel můžete nastavit pravidelnou dávku informací z vašich oblíbených magazínů, obchodů i například stavu dopravy v čase, kdy vyrážíte do práce. A to aniž byste museli instalovat aplikaci, otevírat web dané firmy nebo cokoliv složitě vyhledávat.

Pro použití musíte jen rozkliknout link daného zprostředkovatele služby (nebo odkazu na webu), který se otevře rovnou v Messengeru. Většinou pak stačí kliknout na Get started nebo odeslat „Hello“ a aplikace se rozjede. Hezký přehled botů nalezete třeba na Bootlist.co.

Jaké je využití pro firmy?

Messenger využívá celosvětově přes 900 milionů uživatelů měsíčně a u spousty z nich nahradil samotný Facebook. Tím pádem se z něj stává nástroj, jak se ke svým zákazníkům dostat i bez pomoci klasických reklam na Facebooku.

Tohle všechno Boti zvládnou:

  • Roboti automaticky rozesílají obsah, aktualizace, informace, pozvánky, rezervace – dle nastavení uživatele.
  • Jedná se o náhradu zákaznické podpory, uživatel bude například schopný v Messengeru monitorovat stav své objednávky.
  • Rozesílaný obsah (například magazínů) může být perfektně optimalizován podle toho, jaké články uživatel čte nejčastěji.
  • Uživatel mimo jiné může zjišťovat aktuální počasí či dopravní situaci, je schopen provádět různé objednávky, nákupy, objednat si taxi a podobně.
  • Roboti nahrazují aplikace (bude možné nakupovat přes Messenger, odpadne potřeba mít aplikaci).
  • Reklamu v News Feedu bude možné otevřít rovnou v Messengeru.

Kdo už je používá?

Všechny magazíny, restaurace, e-shopy i poskytovatelé různorodých služeb mohou těžit z Botů v Messengeru. Zatím se do něj pustily následující firmy:

  • Uber  – pro objednání jízdy
  • KLM – pro informace například o zpoždění letu
  • CNN – pro personalizované zpravodajství
  • Burger King – pro objednávku jídla
  • Ebay – pro zasílání informací o změně ceny sledovaného zboží
  • Shopify – pro zákaznickou podporu
  • PullString (dříve ToyTalk) – pro hraní her přímo v Messengeru
  • Poncho – pro aktuální stav počasí

Magazín TechCrunch už spustil automatizované rozesílání článků dle preferencí uživatele. Na základě jeho nejčtenějších příspěvků mu zobrazuje podobné. Jak službu spouštěli, si můžete přečíst zde.

dfggghg

Obchod s módou ShopSpring už začal využívat Boty jako osobní nákupní asistenty. Pokud se vám nechce prohledávat celý obchod, zadáte asistentovi svoje požadavky na cenu, velikost a styl oblečení, které sháníte, a Bot vám začne posílat kousky odpovídající vašim požadavkům. Nákup můžete v Messengeru rovnou dokončit. Celou „konverzaci“ s nákupním asistentem naleznete zde.

bo3

Jak Boty implementovat?

Každý vytvořený Bot prochází kontrolou od Facebooku. Výhodou je, že vytvoříte jednoho Bota, který bude fungovat na všech zařízeních iOS, Android i webu.

boty

Kód na Bot do Messengeru můžete umístit kdekoli na webu a umožnit tak uživatelům se s vámi ihned spojit.

Facebook vám dá na výběr ze dvou pluginů. Varianta Send to Messenger vám umožní začít konverzaci s uživatelem v Messengeru a varianta Message Us dává možnost vás kontaktovat uživatelem samotným.

messssenge222rK dispozici je i funkce Customer Matching (zpoplatněno a dostupné zatím jen v USA), kdy budete moci uživatele kontaktovat přes Messenger, pokud znáte jeho telefonní číslo.

K vytvoření vlastního Bota budete potřebovat Facebook stránku, nastavit Facebook aplikaci a Webhook. Nejdůležitějším a nejnáročnějším krokem je však nastavení samotných automatických konverzací. Bohužel vám nezbývá než předvídat, na co se zákazník bude ptát, a podle toho tvořit předem připravené odpovědi. Nejvhodnější je tak zpracovávat reálné konverzace a ty postupně automatizovat. To může být v kombinaci s češtinou poměrně nelehké. 

Není potřeba trávit čas vymýšlením designu, Messenger totiž umožňuje několik formátů odpovědí, ze kterých si můžete vybrat. S tvorbou bota začněte nejlépe zde.

Ve chvíli, kdy se uživatel proklikne z vašeho webu nebo linku, započne konverzace přímo v Messengeru. Sami si nastavíte vzhled i úvodní zprávu (oslovení, zaslání obrázku či personalizované „bubliny“), nebo můžete využít nabízených šablon. V těch si nastavíte, zda se po prokliku na jednu z možností uživatel dostane na nabídku na webu nebo obdrží (vámi předem připravenou) odpověď do Messengeru. Šablona může obsahovat i obrázky (například produktu).

Tady vidíte příklad připravených reakcí Bota pro zpravodajský server CNN:

CNN-Chatbot

Veškeré informace ohledně technické implementace včetně detailního návodu najdete v nápovědě Facebooku. Pokud se do Botů pustíte, nezapomeňte si přečíst i podmínky o užívání služby, mezi které patří například zákaz kontaktování uživatele bez vyzvání. Pak už jen stačí počkat, až Facebook vše schválí, a můžete začít.

Už jste se s Boty setkali? Máte nějaké tipy na využití českých Botů v Messengeru? Já jsem si zatím nastavila automatické zasílání novinek z TechCrunch a fungují skvěle.

Pro Newsfeed.cz pracuji jako redaktorka. Píšu především o tom, jak se na
Facebooku vyznat z pozice marketéra a zadavatele reklamy. Do svých
návodů často aplikuji své zkušenosti, které jsem jako PPC specialista
nasbírala v ROI Hunter. Svůj zájem o marketing na Facebooku se snažím co nejlépe předat i vám.

Komentáře