„Dobrý den, jsem chatbotka Petra a pomůžu vám najít novou práci.“

8. 6. 2020Návody

Je to už mnoho let, kdy jsme se začali v Messengeru setkávat s česky mluvícími chatboty. Dokázali poradit s otevírací dobou, denní nabídkou jídla nebo si vyžádat váš kontakt. A pokud byl dotaz uživatele sofistikovanější, robot zahlásil něco ve stylu: „Omlouvám se, s touto otázkou se prosím obraťte na mého člověčího kolegu Honzu, nebo počkejte, až se Honza připojí.“. Jednoduše řečeno, chatboti pomáhali správcům Facebook stránky odbavovat rutinní dotazy uživatelů, ale ne vždy se jim to 100% podařilo.

Konverzace s chatbotem vyvolává pocit přímého kontaktu s člověkem, takže když po několikaminutovém dialogu zjistíte, že vám druhá strana nerozumí, dokáže to pěkně naštvat. Doba naštěstí postupuje rychle a s ní i úroveň chatbotů, kteří dnes dokážou zastat třeba fulltime práci profesionálního headhuntera. A takového pomocníka si dnes můžete pořídit jednorázově už za nižší desítky tisíc korun. A život si bez nich už nedokáže představit nejedna personální agentura.

Přemýšlíte i ve vaší firmě o tom, že do konverzací se zákazníky zapojíte tohoto pomocníka? Pak mrkněte na naše rady a tipy – ozkoušené a odžité v každodenní praxi.  

Určete, na co se bude chatbot ptát a jakým tónem

Před samotným vývojem je potřeba jasně definovat cíl. Podle toho vyberete otázky, texty a klíčová slova, která musí bot znát. Nepodceňujte ani cílovou skupinu uživatelů, které přizpůsobte tón a styl konverzace, aby pro ni byl příjemný a srozumitelný.  

TIP: Pokud je to možné, volte uzavřené otázky s možností výběru vhodné odpovědi. Usnadní to samotnou konverzaci i následné zpracování výsledků.

Čím víc je chatbot konkrétní a určený menší homogenní skupině uživatelů, tím dosahuje vyššího konverzního poměru a kvality shromážděných dat. Lze ale vytvářet i obecné chatboty, kteří mají více hlavních větví, tedy více cest a cílů, do kterých po nich může uživatel. Byť je průchod obecným botem pro uživatele delší, jeho výsledky jsou oproti jiným komunikačním kanálům také fantastické.

Chatbot jako personalista, který je stále na příjmu

Uveďme si konkrétní příklad: Personální agentura před letní sezonou zaznamenává zvýšenou poptávku svých klientů (zaměstnavatelů) po sezonních brigádnících v dělnických profesích po celé České republice. Během pár týdnů musí agentura umístit tisíce brigádníků na pozice, které odpovídají jejich preferencím, schopnostem, časovým možnostem či místu pobytu.

Agentura by mohla na každou pozici vytvořit separátní inzerát a vyčlenit člověka, který se bude téměř nonstop věnovat uživatelským dotazům, zjišťování informací o zájemcích a filtrování těch vhodných. Musí ale počítat s tím, že vytvoření a nastavení nových kampaní zabere pravidelně několik hodin a žádný živý Community Manager se rychlostí reakce chatbotovi nikdy nevyrovná.

Pokud se taková agentura vytvoří chatbota na míru a připojí ho k jedné obecné facebookové reklamě, ušetří čas i peníze. Chatbot reaguje okamžitě i v půl páté ráno a zahájí konverzaci se všemi potenciálními zájemci o novou práci, kteří zareagují na reklamu ve feedu.

Chatbot informace zjistí a roztřídí za vás

Každý personalista potvrdí, že při pročítání životopisů se často ztrácí v množství nerelevantních informací, které na jeho rozhodování nemají žádný vliv. Díky chatbotovi už ale životopisy procházet nemusíte. Zjistí jejich osobní údaje, vzdělání a pracovní zkušenosti.

Kromě kompetencí se chatbot zeptá i na to, v jaké lokalitě zájemce hledá práci a zda je ochotný dojíždět nebo pracovat na směny. Nakonec bot poprosí o kontakt a odešle strukturovaná data přímo do CRM systému personální agentury. Odtud je lze dle kritérií libovolně filtrovat. Personalista díky chatbotovi získá okamžitě všechny informace, které potřebuje. Vhodným zájemcům se může ozvat zpět s nabídkou konkrétní pozice a pozvat je na pohovor – bez marnění času s nevhodnými zájemci.

Synergie Facebooku, Messengeru a chatbotu může přinést 50% konverzní poměr

Facebookové reklamy vedoucí do Messengeru, kde na uživatele čeká chytrý chatbot, jsme si u nás #domavh1 zamilovali hlavně proto, že mají nadstandardně kvalitní výsledky. Chatbot v Messengeru dosahuje 50% konverzního poměru (poměr zahájených a dokončených konverzací). Totožný chatbot umístěný na webu agentury měl konverzní poměr poloviční.

Lidé jsou zvyklí komunikovat přes Messenger a dokončení konverze je pro ně v tomto prostředí pohodlnější. Samozřejmě jsme testovali i jiné potenciálně vhodné typy HR reklam na Facebooku, jako jsou Lead Generation Ad nebo Job Post. Bohužel kvalita dodaných leadů byla velmi nízká. Odeslání leadu tímto způsobem je totiž velmi jednoduché, a tak leady přichází i od nerelevantních uživatelů, kteří nemají vážný zájem o zaměstnání.

TIP: Velkou výhodou chatbotové konverzace je i fakt, že uživatele, kteří zahájili a nedokončili konverzaci, lze pomocí remarketingu znovu oslovit a vrátit je zpět na místo, kde původní konverzaci opustili.

HR není jediné odvětví, ve kterém boti zastanou kus práce. Chatbota využívá třeba i AXA Assistance u svého cestovního pojištění, letenkomat Kiwi.com nebo online supermarket Rohlík.cz, s jehož Kájou vyřídíte zpožděné doručení nákupu.

Jestli jste právě přišli na to, jak si díky chatbotovi ušetřit desítky hodin ruční práce, dejte nám vědět.

Vítek působí v agentuře H1 od roku 2019, v onlinemarketingových vodách ale plave výrazně déle. Široký rozhled uplatňuje při práci pro Aquapalace nebo E.ON. V rámci agentury také školí reklamu na Facebooku. Anetu to k online marketingu táhlo už při studiích na VŠE. Společně se spolužáky také stihla vyhrát Sklik studentskou kampaň 2017. Od práce PPC specialisty se posunula do role Account Managera, kde uplatňuje svoji kreativitu a víru v to, že každý problém má řešení.

Komentáře