Jde-li o konkurenci, základem úspěchu je být vždy o krok napřed. A to platí i v případě reklam na Facebooku. Každý chce znát strategii svého konkurenta – kreativu reklam, cílení a podobně. Aby tomu tak bylo, je potřeba mít na své straně nějaké informace navíc. Samozřejmě tu není řeč o nelegálních praktikách, ale o podrobnější analýze, se kterou nám pomůže Facebook a další nástroje. Rádi byste uměli získat extra informace o svých rivalech? Tento článek vám ukáže, jak na to.
Kdo jsou vaši konkurenti?
Žádná špionáž se neobejde bez toho, aniž byste věděli, koho vlastně máte v zájmu sledovat. Proto první fáze zahrnuje sestavení seznamu konkurentů, které chcete mít v hledáčku. S tím přichází otázka – kolik konkurentů vlastně sledovat? To nelze přesně určit, sestavení seznamu je velmi individuální činnost. Ale mějte na paměti, že takový list se tvoří velmi lehce, ale těžší je udržovat informace o všech konkurentech neustále aktuální.
Porovnejte stránky
Ještě před tím, než se dostanete k samotnému špehování reklam „v terénu“, využijte vlastní dostupné zdroje. Vhodný je nástroj „Stránky pro srovnání“, který porovnává výkonnost vaší Facebook Page a příspěvků s vámi navolenými konkurenty a ukáže vám, na jaké pozici se v daném seznamu nacházíte. Dozvíte se informace o celkovém počtu fanoušků, příspěvků a interakcí za týden.
Pokud v záložce „Přehledy“ rozkliknete „Příspěvky“, můžete analyzovat „Nejlepší příspěvky ze Stránek pro porovnání“, kde se dozvíte, kdy byl který příspěvek publikován a projevený zájem o něj.
Staňte se jejich největším fanouškem
A to doslova. Jako správný špión použijte tajnou identitu a staňte se jejich potenciálním zákazníkem. Uvidíte, že zanedlouho vám váš protivník o sobě poví více informací, aniž by si toho byl vědom. Ale jak na to?
Začněte tím, že se stanete fanouškem jejich facebookové stránky, a to z jediného prostého důvodu – chcete přece znát, jakou strategii u reklam na Facebooku konkurenti používají. Dále dejte „To se mi líbí“ některým z jejich nejnovějších příspěvků na stránce. Brzy se vám jejich reklamy začnou zobrazovat ve vybraných příspěvcích.
Pokud chcete o své konkurenci získat co nejvíce informací, snažte se stát součástí co nejvíce okruhů uživatelů, na které pravděpodobně cílí. Staňte se pravidelnými návštěvníky webu, prohlížejte si produkty, přidejte si je občas do košíku. Pokud máte možnost, buďte odběratelem jejich newsletteru. Je velice pravděpodobné, že se díky tomu dostanete do některých seznamů CA (vlastní seznam zákazníků vytvořený například z e-mailových adres) nebo WCA (lidé, kteří navštívili váš web, bez ohledu na to, odkud přišli).
Zapněte si Turbo Ad Finder
V tento okamžik nastává to pravé špehování v „terénu“. Už jste pravděpodobně v hledáčku konkurence jako jejich potenciální zákazník, nyní stačí jen počkat na reklamu ve vašich vybraných příspěvcích. Abyste nemuseli hledat reklamy dlouho a vaše špehování bylo co nejefektivnější, stáhněte si do vašeho vyhledávače Google Chrome rozšíření nazvané Turbo Ad Finder, jehož princip je jednoduchý – pokud ho zapnete, vyfiltruje vám ve vašich vybraných příspěvcích pouze reklamy, ve kterých pak lehce naleznete ty od vašich konkurentů. A co dál?
Hledejte reklamy vaší konkurence a špehujte
Ze všeho nejdříve doporučujeme vytvořit si dokument, do kterého si budete zapisovat informace, které chcete svým špehováním získat. Měly by se tam objevit kolonky, jako například, o jakého konkurenta se jedná, čeho se reklama týká (třeba speciální akce), screenshot reklamy a podobně. Určitě byste neměli vynechat kolonku, do které budete zapisovat své vlastní poznatky (jestli se vám reklama líbí, či nikoliv a tak dále).
Poté si ve vybraných příspěvcích vyhledáte reklamu svého konkurenta umístěného na vašem seznamu. Věděli jste, že Facebook poskytuje cenné informace o strategii cílení vaší konkurence? Ve svůj prospěch totiž můžete využít nástroj pro zpětnou vazbu uživatelů k reklamě. Ano, jedná se o nabídku, která se otevře po kliknutí na tři tečky v pravém horním rohu, konkrétně o tlačítko „Proč se mi to zobrazuje?“.
Po rozkliknutí tlačítka se dozvíte, jak a na koho cílí vaše konkurence. Krátký popisek může obsahovat informace o věku, zájmech a lokalitě, jako je tomu na níže uvedeném příkladu.
Na závěr nezapomeňte kliknout na možnost „Tato reklama je užitečná“. Díky tomu vám Facebook začne nabízet takových reklam více.
Tím to nekončí…
Nezapomínejte na to, že stejně jako se vyvíjí vaše strategie, tak se vyvíjí strategie vaší konkurence. Tento postup je potřeba pravidelně opakovat. Pokračujte v označování „To se mi líbí“, sledování jejich reklam, komentování, sledování pozic a podobně.
A bonus?
Spravujte své předvolby pro reklamy. Promažte některé své zájmy s cílem vidět více svoji konkurenci. Mimo to si můžete jednotlivé zájmy otevřít a podívat se, kdo vytvořil reklamu s cílením na konkrétní zájem.