Kam se odchází z Facebooku?

15. 1. 2016Názory

Odešel jsem z Facebooku. Celkem jednoduchá věta, že? Přitom jedna z nejtěžších, které jsem kdy napsal. A bylo to asi to nejtěžší profesní rozhodnutí v životě. Facebook pokládám za jednu z nejlepších firem na světě, ne-li nejlepší vůbec. Tu práci jsem miloval. A dělal ji, jak jsem nejlépe uměl. Tak proč jsem odešel? Ale nepředbíhejme.

Abych vám mohl odpovědět na otázku z titulku, musím zabrousit trochu do historie. Když jsem v červnu 2013 začal pracovat ve Facebooku, zaregistroval jsem Business Factory, digitální agenturu, která už v té době jako jedna z mála z Česka spolupracovala s Facebookem a navíc měla interní nástroj na správu Facebook ads. Hm, řekl jsem si, to vypadá zajímavě. A pak jsem potkal Karla. S kolegyní Martinou se nám líbil jeho přístup, vize, přemýšlení. Sami jsme o Facebooku věděli málo, byli jsme „noobs“. Postupně jsme začali spolupracovat na těch českých klientech, které jsme v té době získali a vzájemně se učili, jak a především co jim na Facebooku funguje.

Velká šance v podobě Ads API a DPA

Důležitým člověkem uvnitř Facebooku, se kterým jsem hned od začátku konzultoval, co by s interním nástrojem Business Factory šlo udělat a jak by to šlo posunout, byl Chris. Úžasný člověk ve Facebooku v Dublinu, téměř dvoumetrový Novozélanďan, s příjmením Small. Měl v té době na starost Preferred Marketing Developers ekosystém (PMD, dnes již přejmenovaní na Facebook Marketing Partners).

Facebook Dublin. Tady jsem strávil dva a půl roku.

Facebook Dublin. Tady jsem strávil dva a půl roku.

Povídali jsme si s Chrisem o Business Factory i o dalších kandidátech na Ads API a nakonec se shodli na tom, že zkusíme vzít do programu Facebook Accelerate, který Chris v té době rozjížděl, vedle dalších kandidátů právě Business Factory. V tomto programu bylo celkem asi šest firem a Business Factory byla jedna z nich, jediná z České republiky. Po šesti měsících konzultací developerů Facebooku s developery Business Factory, několika kolech updatů a prezentací vývoje nástroje Business Factory v Dublinu a našeho feedbacku, to vše za plného běhu obou firem, zatímco jsme obsluhovali klienty a zatímco Facebook neustále inovoval, byla na světě první verze ROI Hunter, SaaS Ad Tech platforma. Business Factory získali jako první v Česku tzv. Ads Badge (dnes Facebook Marketing Partner s expertízou Ad Technology).

Sídlo Facebooku v irském Dublinu.

Sídlo Facebooku v irském Dublinu.

Spolupráce pokračovala i po skončení programu Accelerate a pomocí nástroje jsme s ROI Hunter pravidelně zaznamenávali dramaticky lepší výkon kampaní u těch klientů, kteří platformu využívali, ve srovnání s těmi, kteří ji nevyužívali. Zlomovým okamžikem pro ROI Hunter bylo uvedení Dynamic Product Ads Facebookem. Tento produkt zvládli developeři ROI Hunter naimplementovat neskutečně rychle po launchi, v platformě ho měli k dispozici několik dní po uvedení na trh a jako první na světě. Tím si interně ve Facebooku vybudovali skvělou pověst.

Líbilo se mi, jak nám spolupráce Facebooku s ROI Hunter funguje na českém trhu, navíc Karel najal skvělého Zdenka pro nově otevřený office v Dubaji a kolega Mansour z Facebooku v Dubaji mi rovněž potvrdil, že spolupráce v MENA (Middle East North Africa) se skvěle rozjíždí. Povedlo se získat a rozjet několik velkých e-commerce klientů v tomto regionu, např. Wadi.com nebo MarkaVIP. ROI Hunter rozšířil zastoupení později i o Varšavu a Berlín.

Posouvat celý trh i sebe sama

Postupem času a v rámci blízké spolupráce jsme si s Karlem u našich pravidelných hovorů začali povídat o dalších plánech expanze a road mapě produktu a zjistili jsme, že nad tím oba uvažujeme velmi podobně. Současně jsem ve Facebooku po více než dvou letech cítil, že se nechci omezovat pouze na region CEE, kde byl odveden kus poctivé práce, a rád bych s evropskou expanzí ROI Hunteru pomohl více. Rovněž jsem se chtěl vrátit domů, do Prahy.

Workshop na Engage 2015

Workshop na Engage 2015

Slovo dalo slovo, dohodli jsme se s Karlem, interně jsem oznámil svoje plány (a potkal se s obrovským pochopením a empatií mých kolegů i nadřízených ve Facebooku) a koncem roku 2015 jsem se rozloučil s přáteli ve Facebooku na již tradičně epické Facebook Christmas párty, sbalil si věci v Dublinu, předal svůj pronájem kolegovi Martinovi (další Čech ve Facebooku v Dublinu) a odletěl domů.

Často jsem v posledních měsících přemýšlel nad tím, co budu dělat v Praze po návratu z Dublinu. Flákat se nějakou dobu bych asi mohl, ale nechtěl jsem, věřím, že mám v businessu i v partnerském ekosystému Facebooku unikátní pozici i přidanou hodnotu a mohu zde být prospěšný. Vybrat si jinou práci jsem také nechtěl, strávil jsem dva a půl roku ve Facebooku vzděláváním se o všem kolem digitálního marketingu na této sociální síti a rád bych to, co jsem se naučil, předal dál kolegům i klientům. A hlavně, věřím produktu ROI Hunter, sdílíme s Karlem stejné hodnoty i vizi a mám tušení, že ještě spolu dokážeme velké věci. Těším se, že v ROI Hunter mám teď možnost dělat práci velmi podobnou té ve Facebooku, rozvíjet nové trhy z Prahy a pokračovat v rozvoji a posouvání celého trhu i sebe sama.

A to je i moje odpověď na otázku, kam a proč se odchází z Facebooku.

Od ledna 2016 jsem Sales Hunter v ROI Hunter. Ex-Facebooker: od června 2013 do prosince 2015 jsem pracoval ve Facebook Dublin jako Client Partner, Czech. Teď jsem v Praze. Chcete dělat Facebook Ads pořádně? Zde se dozvíte jak. Jo a pište nám feedback, tento server je pro vás.

Komentáře