Ti, co někdy vytvářeli jinou než Facebookovou reklamu, si možná nedokážou představit, že by PPC kampaně šly dělat opravdu kreativně. Facebook Ads se ale liší. Nabízí totiž něco jedinečného – možnost popustit uzdu své fantazii. Dnes si ukážeme, jak vytvořit reklamu, která přiláká uživatele na váš web.
- Užijete si hru s písmenky, symboly a znaky,
- pokud vám něco říká Photoshop, vyblbnete se i na poli grafiky,
- a teprve to pravé nadšení vás potká v okamžiku, kdy zjistíte, jak jde ve Facebook Ads cílit.
Uvědomte si, že Facebook Ads je něco úplně jiného. Uživatelé nevyhledávají váš ani konkurenční produkt a nepročítají produktové či PR články. Prostě jen zabíjejí čas, odpočívají a mnozí i prokrastinují, a co víc – tohle vše dělají ve svém facebookovém světě. Co to znamená? Odebírají obsah od lidí, organizací a společností, které je nějakým způsobem zajímají. Zapomeňte tedy na reklamu – začněte vytvářet obsah, který zaujme!
Jak na text, který nenudí?
I Facebook Ads mají omezení v počtu znaků – ne ale u všech formátů (pokud použijete pro vytváření kampaní Power Editor). Jedním z nich je právě cílení na web, Facebook tomu říká „Nasměrování lidí na váš web“. U textu se můžete skutečně vyřádit. Co zrovna frčí? Pokud se to hodí, určitě vyzkoušejte emotikony, nejrůznější symboly a také hashtagy.
U emotikonů a symbolů si dejte pozor, zda se jedná o takové, které Facebook zobrazí.
U hashtagů doporučuji nevymýšlet dlouhá souvětí (viz #hashtagkterynemasmyslalevysimyslitezejetohroznesuper), a když už do toho půjdete, udělejte z něj klidně celou reklamu – z něčeho úplně blbého uděláte originalitu. Raději ale vsaďte na klasiku – výstižný, jednoslovný a hlavně již existující hashtag.
Nezapomínejte na to, že i rozšiřující tlačítko je stále text a je škoda ho nevyužít!
Co dalšího? Můžete vyzkoušet i odkaz v příspěvku. Jak možná víte, zvolením tohoto formátu reklamy se uživatel po prokliku na banner dostane na cílovou stránku – nejčastěji váš web. Vy ale můžete vyzkoušet ještě něco dalšího, a to odkaz v příspěvku. URL je ale dlouhá a nepříliš atraktivní, co s tím? Projeďte ji zkracovačem a máte hotovo. Naše statistiky říkají, že uživatelé, kteří se prokliknou přes tento odkaz v příspěvku, zůstávají na webu déle, než je průměrná doba trvání návštěvy z tradičního prokliku přes banner.
Filtry vládnou světu!
Chcete dělat dobré reklamy? Sledujte trendy! Zkuste si otevřít Facebook a prohlédnout vlastní News Feed, co vidíte? Každý druhý příspěvek je projetý filtrem, tak proč děláte bannery, které na první pohled vypadají jako reklama? Přizpůsobte se kanálu i uživatelům. Samozřejmě ne každý banner tak musí vypadat. Jsou navíc produkty, ke kterým se filtry vůbec nehodí – např. bankovnictví. U designovek to ale vyzkoušejte.
Je rozdíl, zda prodáváte produkt, anebo službu. Službu málokdy ukážete na bílém pozadí, bez hlavy a nohou, jak to jde například u oblečení. Chce to trochu přemýšlet a zachytit okamžik, který vaši službu charakterizuje.
Na Facebooku jsou důležité kvalitní fotografie a grafika. Bez dobré fotky do Facebooku neinvestujte! Netvrdím, že vám reklamy nepřinesou tržby, ale dlouhodobě se nejedná o dobrý krok – může to totiž posunout vaši značku někam, kam úplně nechcete. Dobrá fotka je půl úspěchu, proto investujte do fotografa a nechte si znovu vše přefotit tak, aby byly produkty na oko lákavé.
Jak to můžete ještě vylepšit? Kromě hlavního poselství (tedy produktu či služby) nezapomeňte na logo. Jsme v Česku a zpravidla čteme a píšeme zleva doprava, shora dolů. Držte se tohoto pravidla při umisťování loga. Nejlepší místo je vlevo nahoře – otázkou je, co chcete vyzdvihnout (značku, akční cenu apod.). Další dobrý nápad je umístit na banner tzv. call-to-action tlačítko, vlastně jen prvek, který vypadá jako proklikávací tlačítko. Uživatelé mají totiž tendenci klikat na to, co znají, a tlačítka je pronásledují v celém online světě.
Nejdřív zaměř, pak teprve střílej
Jaký je problém mnoha inzerentů na Facebooku? Neumí zacílit. Přestože je Facebook skutečně dokonalým zdrojem informací, pouští inzerenti zpravidla reklamy na 18+ v celé ČR. Škoda…
Pokud jste kreativní a nebojíte se pustit do specifického cílení, můžou dobře vypadat nejen bannery, ale i texty. Místo obecné reklamy poskytnete uživateli skutečně relevantní argument k tomu, aby se proklikl.
Cílení nikdy nenechávejte až na poslední chvíli. Cílení je to první, na co byste měli myslet. Teprve od něho se odvíjí texty a grafika. Využijte možností, které vám Facebook nabízí. Kromě věku můžete cílit na města, zájmy, chování, rodinný status nebo pracovní pozici – anebo na všechno dohromady.
Na co nezapomenout?
Jak to tedy s Facebook Ads je? Ptejte se lidí, co si o produktech myslí. Mrkejte na ně, usmívejte se a používejte další emotikony. Nebojte se hashtagů ani odkazů v příspěvku. Vyzkoušejte si filtry a CTA prvek na banneru. Definujte cílovou skupinu sdělení. A hlavně – nepouštějte jen další reklamu, ale vytvářejte obsah.