Meta umožní odmítnout algoritmické třídění obsahu

28. 8. 2023Novinky

Meta představila nová opatření, která přijme v souladu s novým aktem o digitálních službách (DSA). Tento zákon EU zavádí rozšířená opatření týkající se kontroly a transparentnosti sociálních sítí. Brzy tak bude možné odmítnout algoritmické třídění obsahu na Facebooku a Instagramu nebo zjistit více informací z Knihovny reklam.

Cílem DSA, který má být brzy přijat, je poskytnout uživatelům sociálních sítí větší možnosti správy jejich online zážitků a také toho, jak jsou jejich osobní údaje využívány. Zákon chce také ukotvit větší konkurenceschopnost v tomto odvětí tím, že poskytne větší přehled o provozních procesech velkých platforem.

V souladu s tím Meta zavádí několik podstatných novinek:

  • Jednak umožní svým uživatelům, aby používali její aplikace bez algoritmů.
  • Dále pak přidá více informací pro výzkumné pracovníky, a to jak do své Knihovny reklam, tak do svých akademických nástrojů.

Třídění obsahu

Hlavní aktualizací je jednoznačně odstranění algoritmů, což bude pro mnohé uživatele vítanou novinkou. Evropská komunita bude mít možnost zobrazovat a objevovat obsah v Reels, Stories, vyhledávání a dalších částech Facebooku a Instagramu, který není hodnocen pomocí algoritmických systémů.

  • Uživatelé tak budou například moci zobrazovat příběhy a Reels pouze od lidí, které sledují, seřazené chronologicky, od nejnovějšího po nejstarší.
  • Výsledky vyhledávání bude zase možné zobrazit pouze na základě zadaných slov, nikoliv personalizované speciálně pro ně na základě jejich předchozí aktivity a zájmů.

Přestože je tato možnost pro mnoho uživatelů lákavá, otázkou zůstává, do jaké míry skutečně povede ku prospěchu. Faktem totiž je, že Meta zavádí algoritmy, protože fungují a zlepšují uživatelský zážitek. Jinými slovy se může stát, že bez algoritmického filtru se vám Facebook či Instagram nebudou tolik líbit. Pokud se rozhodnete algoritmus opět využít, budete si ho moci podle nových nařízení EU znovu zapnout.

Knihovna reklam

Druhou novinkou je rozšíření Knihovny reklam, která bude brzy zobrazovat a archivovat všechny reklamy cílené na uživatele v EU. Bude také obsahovat informace o datech spuštění jednotlivých reklam, konkrétních parametrech použitých pro cílení (například věk, pohlaví, lokalita), komu byla reklama zobrazena a další.

  • Archiv reklam by tak mohl být cenným zdrojem pro výzkumné pracovníky, kteří chtějí získat více informací o tom, jak se reklamní kampaně snaží oslovit konkrétní publikum, což by mohlo pomoci upozornit na zneužití.
  • Využít by ho mohli také správci reklam, kteří chtějí zjistit, jak konkurenční značky oslovují konkrétní publikum v jednotlivých aplikacích, a na základě toho své reklamy optimalizovat.

Transparentnost

Meta rovněž přidává nové specializované nástroje, aby zajistila větší transparentnost. Ty usnadní sledování veřejně publikovaných informací na Facebooku a Instagramu. Díky tomu můžete zjistit, jak systémy Mety fungují a jaký relativní vliv mohou mít prostřednictvím veřejných příspěvků.

Za zmínku také stojí, že evropská legislativa je i důvodem, proč aplikace Threads zatím není dostupná uživatelům v EU.

Podrobnosti o novinkách se dozvíte na blogu Mety.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře