Myslete při tvorbě obsahu „sociálně“

30. 7. 2015Návody

Nejste jako Apple, nejste jako Steve Jobs, lidem jste úplně fuk a některým dokonce vyloženě vadíte, aniž byste cokoliv udělali. Vítejte na internetu! Přesně tak, základním stavebním kamenem při začátcích na sociálních sítích je přiznat si, že (zatím) nikoho nezajímáte.

Proč by měl někdo sledovat dobrovolně nějakou značku? Proč se nechat oslovovat obsahem, jehož jediným cílem je očividně to, aby nakoupil kdejakou blbost? K čemu uživateli vlastně jste? Najděte odpověď na tyhle otázky a máte základ vaší obsahové strategie.

Řekněte si, KDO jste

Pro ty, kteří si již teď do diskuse sumírují argumentační střelivo, je nutné napsat, že  úvodní odstavec je samozřejmě myšlen nadneseně. Pokud děláte svou práci dobře, máte zajímavý produkt, který miluje široká veřejnost (třeba alkohol), tak pravděpodobně své první fanoušky nalákáte poměrně snadno. Ale co dělat, když takové štěstí nemáte?

První věc je říct si, kdo vlastně jste. Lidé jsou zejména na Facebooku zvyklí přijímat obsah od svých přátel a vaším úkolem je stát se jedním z nich, proto musíte svou značku co nejvíce personalizovat. Kdybyste byli člověk, jak byste vypadali? Jaké jsou vaše dobré vlastnosti a jaké špatné? Kdo by s vámi kamarádil? Snažte se být co nejvíc upřímní a popsat se co nejkonkrétněji, cílem totiž není vytvořit si nějakou nádhernou bezchybnou PR postavičku, ale uvěřitelný obraz značky samotné. Vyprofilujte se a nebuďte bezpohlavní. Toho, kdo se chce zavděčit všem, většinou nikdo nemá rád.

Řešte problém a bavte

cat_fish

Zdroj: Flickr

Když jste přišli na to, kým se vaše značka stane, je čas zamyslet se, proč by vás měli lidé sledovat. Řešíte nějaký problém? Poskytujete radu? Bavíte? Ukazujete lidem něco zajímavého? A pokud ano, máte dost zdrojů, abyste tenhle obsah udrželi dlouhodobě? To jsou první věci, které je nutné si ujasnit.

Obsah musí vycházet z vaší osobnosti a být spjatý se značkou. Video s koťátkem sice získá spousty likes, ale na Facebook stránce e-shopu se sportovními potřebami nemá co dělat. Když nemáte co říct, mlčte, pořád je to lepší, než na zeď „něco dát, protože už tam dlouho nic nebylo.“

 

Hrajte si se svým produktem, prohlížejte si ho ze všech stran a zaměřte se na to, jak jej vaši zákazníci používají a co přitom řeší. O tom mluvte. Když prodáváte motorky, můžete poradit s jednoduchým servisem, představit doplňky, sledovat, jak si vede vaše značka na mezinárodních závodech. Když máte rybářství, můžete doporučit revíry, ukazovat nové uzly a sdílet „tajné“ triky. Pokud máte hračkářství, můžete na videu demonstrativně sníst pastelky, abyste dokázali jejich nezávadnost. Mezi takovýhle obsah pak vsouvejte prodejní příspěvky.

Že jste na takové „hlouposti“ moc stabilní, silní, dynamicky se rozvíjející, důvěryhodní a podobně? Ale no tak. Korporátní styl komunikace na sociální sítě nepatří a i ta největší firma si může dovolit mluvit tak nějak „lidsky.“ Pamatujte, že nepíšete dopis prezidentovi, ale naopak mluvíte k lidem, které oslovení „Vážení…“ fakt moc nebere. V prostředí sociálních sítí na něj prostě nejsou zvyklí.

color_pencils

Zdroj: Flickr

Co když se netrefíte?

Co na to říct? Stane se. Proces poznávání svých fanoušků je dlouhodobý maraton plný experimentů a vyhodnocování. To, že si řeknete, jací byste chtěli být, ještě neznamená, že se to u vašich fans potká s pochopením, proto se nebojte svou strategii měnit a přizpůsobovat aktuálním potřebám. Pro jeden status slunce nesvítí, proto prostě zkoušejte co nejvíc různých způsobů, textací, obrázků, ilustrací a vše vyhodnocujte. Ono to časem půjde :-)

Kreativní žolík, textař, pasivní muzikant a umělec bez umění. Prošel několika agenturami, pro které pracoval jako freelance copywriter a má zkušenosti s malými i velkými značkami (E.ON, Teekanne, TV Nova,...) U Fairy Tailors je od roku 2013 a zodpovídá za kreativní výstupy, obsahové strategie a tak celkově za kde co.

Komentáře