Každý rok se v Kalifornii koná developerská konference F8, na které Facebook prezentuje vize a plány na další rok. Úvodní keynote odstartoval Mark Zuckerberg, po něm se na pódiu představili produktoví manažeři Facebooku, Instagramu, WhatsAppu, Messengeru a manažeři pro AR/VR. Přečtěte si, kam bude směřovat vývoj jejich produktů a co můžete od Facebooku v blízké době očekávat.
Na konferenci se sešlo více než 5 000 vývojářů, tvůrců a podnikatelů z celého světa. Newsfeed.cz měl na dvoudenní události své zástupce a tento report obsahuje to nejzajímavější, co se dozvěděli.
1. Facebook
První den konference přinesl informace o novinkách v produktech, které se velmi často týkaly ochrany soukromí uživatelů.
Bezpečnost
Hlavní vizí Facebooku je vybudovat bezpečnou platformu, při jejímž používání se nikdo nebude muset obávat toho, že se jeho osobní data dostanou tam, kam nemají. Facebook v návaznosti na svou vizi buduje novou infrastrukturu, kde budou platit přísnější pravidla pro přístup k datům a jejich využívání. Facebook také před spuštěním novinek v produktu konzultuje změny s širokou řadou expertů na bezpečnost a právo.
Nový design aplikace
Facebook představil nový vzhled aplikace s názvem FB5, který v ten samý den začal zavádět pro smartphony v USA. Na desktopu se tato změna projeví v následujících měsících a přibude možnost přepnutí na tmavou verzi. Logo změnilo design, uživatelské rozhraní obsahuje více bílé barvy a světlejší odstíny modré, než na které jste byli dosud zvyklí.
Důležitost skupin
V nové mobilní aplikaci bude prioritou Facebooku propojování lidí, hlavně skrz skupiny. Komunity pro Facebook hrají klíčovou roli, stejně jako utužovaní vztahů a komunikace mezi přáteli. Ve feedu proto najdete nejrelevantnější příspěvky z komunit, ve kterých jste připojeni.
Vzniknou i nové druhy skupin:
- skupiny pro zdravotní účely – kde si budete moci při různých dotazech skrýt jméno
- pracovní skupiny s novou šablonou pro zaměstnavatele
- herní skupiny s novou funkcí chatu
Upravená karta skupin usnadní vyhledávání nových komunit, které by vás mohly zajímat. Návrhy nových skupin uvidíte nejen v News Feedu Facebooku, ale i v jiných částech aplikace, jako je Marketplace nebo Facebook Watch.
Poznávání nových přátel
Nové funkce budou integrované i ve facebookových skupinách a díky nim budou mít uživatelé nové možnosti, jak vyhledávat a poznávat nové přátele. Budete se tak moci spojit s vašimi bývalými spolužáky nebo s lidmi žijícími ve vašem okolí.
Seznamování přes Facebook
Seznamovací nástroj, o kterém se mluví už dlouho, se konečně rozšíří do dalších zemí. Aktuálně se lidé mohou seznamovat přes Facebook v Kolumbii, Thajsku, Mexiku, Argentině, Kanadě a nově i v dalších 14 zemích. Česká republika mezi nimi zatím není, takže si ještě pár měsíců budete muset vystačit s Tinderem :)
Součástí bude i nová funkce Secret Crush, pomocí níž si označíte uživatele z vašich okruhů, se kterými se chcete blíže seznámit, a pokud i vybraný člověk označí vás, Facebook vám odešle notifikaci, že jste získali match. Profil, který budete používat v seznamovací aplikaci, bude oddělený od vašeho osobního Facebook profilu.
Objednávky přímo v Marketplace
V USA bude možné platit za nákup v Marketplace přímo na Facebooku. Prodejci se tak snáze dostanou k prodejnímu kanálu, aniž by měli založený e-shop, i k bezpečné možnosti platby.
Události
Součástí nové verze aplikace bude i záložka událostí, pomocí které se dozvíte, co se aktuálně děje ve vašem okolí. Doporučení na zajímavé akce budete moct získávat i od vašich přátel. Novou kartu události Facebook plánuje představit letos v létě.
2. Messenger
Facebook už několikrát zmínil, že bude podporovat vývoj aplikací pro zasílání zpráv. Chce, aby spolu uživatelé více komunikovali a utužovali tak své vazby.
Rychlost
Facebook má ambici udělat z Messengeru nejrychlejší aplikaci na posílání zpráv na světě. To znamená, že dojde ke kompletnímu přeprogramování celé architektury Messengeru, aby se zmenšila náročnost na úložiště a baterii smartphonů.
Zabezpečená komunikace
Ve všech přednáškách se hovořilo o soukromí, ale u Messengeru to bylo téma číslo jedna. Messenger aktuálně na rozdíl od WhatsAppu nepoužívá šifrované přenosy zpráv, což chce Facebook změnit a zajistit šifrování veškeré komunikace.
Desktop aplikace
Během tohoto roku by měl Facebook spustit novou desktopovou aplikaci Messengeru, která bude dostupná pro Windows a iOS. Aplikaci si budete moci stáhnout na plochu počítače a plnohodnotně využívat veškerou funkcionalitu Messengeru, včetně skupinových video hovorů. Cílem je rozšířit užívání Messengeru i do business prostředí.
Společné sledování videí
V současné době můžete Watch Together používat na Facebooku, během tohoto roku bude ale nově aktivní i v prostředí Messengeru. V reálném čase budete moct s vašimi přáteli sledovat videa a během toho si psát a komentovat sdílený obsah.
Lead Ads
Další důležitou novinkou je zavedení Lead Ads do Messengeru. Poté, co uživatelé kliknou na reklamu, dostanou se do aplikace, kde bude možné vyplňovat formuláře v komunikačním okně. Jakmile získáme přístup k tomuto nástroji, přiblížíme vám podrobněji, jak bude fungovat.
Jednodušší spojení s přáteli
Poslední novinka věnovaná Messengeru se zaměřuje na lepší způsoby, jak se spojit s přáteli a rodinou. V Messengeru bude vyhrazený prostor, ve kterém uvidíte příběhy a zprávy od vašich nejbližších. Bude možné sdílet i ukázky toho, jak trávíte den, a nastavit si soukromí (kdo uvidí to, co zveřejníte).
3. Instagram
Hlavní prioritou novinek, které Instagram na konferenci představil, je propojování uživatelů a sdílení jejich společných zájmů.
Nový design fotoaparátu
Instagram potvrdil zavedení nového designu fotoaparátu, o jehož testování jsme vás před pár týdny informovali. Na výběr budete mít z voleb Live, Fotoaparát a Vytvořit. Cílem nového designu je usnadnit uživatelům sdílení fotografií i videí, vkládání kreativních nástrojů efektů a samolepek.
Zavedení přímého prodeje do profilů tvůrců a influencerů
Instagram začal zavádět novou funkci pro tvůrce a influencery. Uživatelé budou moci nakupovat produkty přímo z profilů influencerů, aniž by opustili prostředí Instagramu.
Influencer ve svém příspěvku označí produkt, který nosí nebo používá. Po kliknutí na produkt vás Instagram přesměruje do e-commerce prostředí, kde budete moci zboží napřímo koupit. Nový prodejní program bude Instagram testovat na úzké skupině tvůrců a influencerů, jako jsou účty Kim Kardashian West, Kris Jenner nebo Gigi Hadid. Cílem nového nástroje je posílit spolupráce mezi e-shopy a influencery.
Nové samolepky ve Stories
Instagram na konferenci představil novou samolepku Donation Stickers. Stories bude nově možné vytvořit bez obrázku či videa, za použití právě jenom Stickers
Skrytí liků u příspěvků
Instagram také v jednom z bodů oznámil, že testuje skrytí počtu likes (srdíček) u příspěvků. Cílem je rozvíjet komunitu, interakce a konverzace, nevyvíjet tlak na uživatele a omezit pasivní prohlížení příspěvků.
4. WhatsApp
WhatsApp patří stále mezi nejpoužívanější aplikace pro zasílání zpráv. V tomto roce se zaměří na rozvoj nástrojů pro firmy a na větší bezpečnost.
- Již v následujících měsících budete mít při komunikaci s firmou možnost vidět její obchodní katalog, ve kterém může společnost prezentovat své produkty. Součástí bude i nový platební nástroj, díky kterému dokončíte nákup přímo v aplikaci.
- WhatsApp bude šifrovat sdílení polohy uživatelů.
- Tento rok by měla být představena i aplikace WhatsApp Business pro iPhone (v současné době je k dispozici pouze pro Android).
AR/VR a umělá inteligence
Konec prvního dne konference a celý druhý den Facebook zaměřil na své investice a vývoj AR/VR a umělé inteligence.
Novinky v zařízení Portal
- Facebook bude rozšiřovat možnost video hovorů skrze své video komunikační zařízení Portal i na území Evropy.
- Na Portalu bude možné používat kromě Messengeru i aplikaci WhatsApp.
- Všechny hovory budou zabezpečené šifrováním typu end-to-end.
- Skrze Portal bude možné získat informace o narozeninách, akcích a dalších událostech.
- Na Portalu bude možné využívat také službu Facebook Live.
- Díky službě SuperFrame si budete moct na Portalu zobrazit vaše oblíbené fotografie. Do SuperFrame si můžete přidávat fotky z Facebooku, Instagramu a od léta i z fotoaparátu telefonu.
Spark AR expanduje
Více než miliarda lidí vyzkoušela od poslední konference F8 rozšířenou realitu. Technologii Spark AR můžete využívat v prostředí Facebooku, Messengeru, Instagramu nebo Portalu. Spark AR studio nově podporuje systémy Windows i Mac a otevře své prostředí Instagramu.
Oculus Quest a Rift S
Od 21. května si bude možné v předprodeji objednat za 399 dolarů sluchátka virtuální reality Oculus Rift S a Quest. Koncem roku pak Facebook spoustí nový Oculus Business, který bude zaměřený na propojení VR a podnikání.
AI – umělá inteligence
Facebook se poslední roky intenzivně zaměřuje na vývoj umělé inteligence. Využívá ji například pro rozpoznání obsahu, který porušuje zásady komunity. Nástroj Panoptic FPN, který Facebook neustále zlepšuje, pracuje na bázi rozpoznávání vizuálních a zvukových podnětů.
Facebook při vývoji produktů s AR a VR dbá na to, aby byly obě reality pro uživatele bezpečné. Z tohoto důvodu pro ně vytvořil i kodex chování.