Facebook oznámil, že v rámci Pages zavádí nákupní sekci, která by měla zlepšit organické vyhledávání produktů na stránkách a podpořit prodeje malých firem, pro jejichž potřeby je nová funkcionalita především určená.
Nová sekce poskytne lidem, kteří danou facebookovou stránku navštíví, účelové rozhraní věnované vyhledávání a nakupování zboží. Podobu administračních nástrojů pro vytváření této sekce Facebook přizpůsobil potřebám malých firem, které budou do dané sekce nahrávat své produkty postupně. Sociální síť totiž zatím nepodporuje upload většího množství zboží ani integraci produktových katalogů, což by si mohli dovolit spíše větší hráči.
Co získáte?
Sekci si na stránku přidáte podobně jako kteroukoliv jinou záložku. V levém menu kliknete na možnost „Přidat oddíl“, v seznamu karet najdete „Přidat oddíl pro obchod“, zadáte název firmy a e-mailovou adresu, připojíte se k účtu Stripe, který spravuje platby (pozor, není v ČR dostupný), a dokončíte nastavení. Nová sekce se pak na vaší stránce zobrazí spolu s ostatními záložkami v levém sloupečku pod profilovým obrázkem.
Jakmile si sekci pro nakupování na stránku přidáte, budete moci zákazníkům nabízet a prodávat zboží přímo z tohoto rozhraní. Nová sekce vám kromě toho umožní:
- Prodávat přímo z vaší stránky. Celý nákup bude možný provést rovnou na Facebooku, aniž by zákazníci museli přecházet na e-shop či jiné externí stránky.
- Nahrávat produkty. Kromě samotného přehledu zboží bude k dispozici také místo pro popisek a další důležité informace.
- Přizpůsobit si přehled produktů. Zboží si můžete uspořádat do různých kategorií a vytvořit i sekci 10 vybraných produktů.
- Spravovat objednávky. Objednávky můžete označit jako odeslané, zrušit je nebo vrátit zákazníkům peníze.
- Vytvořit reklamní kampaň. Zalistované produkty můžete propagovat pomocí facebookové reklamy. To půjde provést přímo ve výpisu konkrétního produktu.
- Sledovat přehledy. V analytickách uvidíte, kolik měl produkt zobrazení, kolik lidí na něj kliklo a kolik si jej nakonec zakoupilo včetně celkové ceny.
Jak to funguje?
Sekce pro nakupování prakticky neomezuje počet nahraných produktů, můžete do ní vložit, jaký objem zboží budete chtít. V každé kolekci (kromě vybraných produktů, kde jich je 10) ale Facebook zobrazí maximálně 1 000 produktů.
Ke každému produktu musíte přidat nejméně jeden obrázek a musí zobrazovat reálný produkt, nelze tedy přidat ilustraci nebo ikonu. Produkt musí stát na bílém pozadí a obrázek nesmí obsahovat text, vodoznak ani žádné reklamní upoutávky. K produktu lze přidat také video.
Přidávání produktů do sekce je intuitivní. V rámci oddílu s názvem „Obchod“ na stránce kliknete na možnost „Přidat produkt“. Poté přidáte obrázky či video a zadáte podrobnosti. Veškerý obsah lze následně editovat. Rozhraní nabídne i rozšířené možnosti, například pokud si pro produkt chcete vytvořit vlastní daňovou sazbu a podobně.
K produktu lze vytvořit také varianty, tedy verze se stejným základem a drobným odlišením (hodí se například pro nabídku triček různých velikostí, barev a podobně). Jakmile zákazník klikne na produkt, rozbalí se mu veškeré jeho varianty, ze kterých si může vybrat. Podobně můžete produkty třídit do kolekcí.
Produkty zalistované v nákupní sekci také můžete libovolně sdílet na zeď, abyste podpořili jejich organický dosah (lidé mohou produkty lajkovat, sdílet nebo komentovat). Sdílení na timeline je také jednoduché a lze provést přímo u produktu, kde ve spodní části obrázku kliknete na možnost „Sdílet“ a poté „Sdílet na stránce, kterou spravujete“. Podobně jako u klasického příspěvku je také možné přidat vlastní text postu.
Pokud chcete produkt nebo dokonce celou nákupní sekci z nějakého důvodu z přehledu odebrat, je to možné.
O tom, jak si vaše produkty vedou, se více dozvíte v přehledech. Zobrazení, kliknutí, zakoupení a celkový objem prodejů najdete v Insights v horním menu stránky, kde běžně sledujete úspěšnost Page. V rámci nich je zařazená samostatná položka „Obchod“. Zde si můžete také přizpůsobit období, za které chcete přehledy zobrazit.
Facebook novinku zatím testuje na vybraných firmách, takže je možné, že ji na svých stránkách ještě neuvidíte. Více informací prozradí nápověda Facebooku.