Emojis neboli smajlíci se staly neodmyslitelnou součástí komunikace nejen na internetu a dobývají si své místo také v reklamním prostředí. My jsme jejich reklamní sílu otestovali v praxi a ukážeme vám, jak díky správné volbě smajlíků zvýšit ROI.
Tato mimoslovní komunikace je oblíbená hned z několika důvodů:
- Šetří počet znaků, do kterých se musíte při psaní reklamních textů vejít.
- Působí hravě a jasně.
- Představují univerzální jazyk, kterému rozumí všichni.
- Smajlíci dávají sdělení emoční podkres.
Split test se skutečnými daty
Najdete samozřejmě mnoho doporučení, proč a jak smajlíky používat. My jsme se však rozhodli dilema „se smajlíky vs. bez smajlíků“ podpořit reálnými daty a otestovali jsme pro vás, jak reklama funguje napříč trhy, věkovou skupinou a umístěními.
Pro test jsme vybrali módní značku VUCH, která prodává módní doplňky pro ženy. E-shop nabízí široký výběr peněženek, kabelek, hodinek, šperků a dalšího vybavení.
Pro testování výkonu jsme zvolili možnost split testu, kdy Facebook rozdělí cílovou skupinu na polovinu a testuje vámi vybrané proměnné. Více o split testu se můžete dočíst v jednom z našich článků.
Ve všech případech byly reklamy cíleny na ženy ve věku 18-48 let se zájmem o nakupování a módu.
Jak to dopadlo?
Testování reklamy napříč trhy
Reklamu se smajlíky a bez smajlíků jsme v rámci testu spustili v České republice, Maďarsku a Polsku.
Zatímco v České republice jasně dominovala reklama bez emojis zejména z hlediska počtu transakcí, v Maďarsku z pohledu CPC, CTR a engagementu zvítězila reklama se smajlíky. V Polsku dominovala reklama bez emojis opět z pohledu počtu transakcí.
Země | Výherce testu | CPC | CTR | ROI | Engagement |
ČR | Reklama bez emojis | O 20 % nižší | O 19 % vyšší | O 258 % vyšší | O 22 % vyšší |
HU | Reklama s emojis | O 12 % nižší | O 10 % vyšší | Srovnatelné | O 16 % vyšší |
PL | Reklama bez emojis | Stejné | Srovnatelné | O 100 % vyšší | Srovnatelné |
Testování reklamy napříč umístěním mobil vs. desktop
Na desktopových zařízeních byla úspěšnější reklama bez smajlíků. Vykázala o 25 % nižší CPC a o 19 % vyšší CTR.
Na mobilních zařízeních byly výsledky poměrně překvapivé. O 17 % vyšší CTR prokázala reklama bez smajlíků, ovšem reklama se smajlíky vykázala signifikantně vyšší počet nákupů.
Test umístění proběhl pouze na českém trhu.
Umístění | Výherce testu | CPC | CTR | ROI | Engagement |
Desktop | Reklama bez emojis | O 25 % nižší | O 19 % vyšší | O 100 % vyšší | O 36 % vyšší |
Mobil | Reklama s emojis | Srovnatelné | O 14 % nižší | O 187 % vyšší | Srovnatelné |
Testování reklamy ve vztahu k věkové skupině
V posledním testu jsme rozdělili cílovou skupinu na dvě poloviny podle věku. V prvním případě byly cíleny ženy ve věku 18-29 let, druhá skupina představovala ženy ve věku 30-45 let v České republice se zájmem o módu a nakupování.
V mladší věkové skupině bodovala reklama se smajlíky, kdy převýšila počet nákupů oproti reklamě bez smajlíků. Naopak starší uživatelky preferovaly reklamu bez smajlíků, která vykázala vyšší CTR, nižší CPC a vyšší počet nákupů.
Umístění | Výherce testu | CPC | CTR | ROI | Engagement |
18-29 let | Reklama s emojis | O 18 % nižší | Stejné | O 136 % vyšší | O 11 % vyšší |
30-45 let | Reklama bez emojis | O 10 % nižší | Srovnatelné | O 100 % vyšší | O 13 % vyšší |
Závěrem
Z testu vyplývá, že reklama se smajlíky může dosahovat odlišných výsledků a změnit úspěšnost napříč sledovanými metrikami. Používat, či nepoužívat smajlíky? Záleží na celkovém „tone of voice“ vašeho businessu, koho oslovujete, jak často a také kde se reklama zobrazuje. Výsledky budou individuální, proto doporučujeme provést split test vašich reklam, který vám pomůže v určení vaší strategie.