Informace, že Facebook ruší pravidlo 20 % textu v reklamách, rozbouřila marketingové vody u nás i v zahraničí. Nikdo si ovšem nebyl úplně jistý, zda je to pravda, anebo jen fáma. My vám přinášíme vysvětlení, jak to s touto novinkou doopravdy je. A brzy se můžete těšit i na výsledky testů, které právě společně s Business Factory provádíme.
Od prosince roku 2012 jsou všichni social media marketéři posedlí hlídáním množství textu v obrázcích, neboť tehdy Facebook zavedl pravidlo, že obrázek nesmí obsahovat více než 20 % textu. Facebook si stále zakládá na tom, že je sociálním médiem pro lidi a pravidlo má tak náš News Feed ochránit před zaspamováním reklamou.
Reklamní příspěvky bez textu totiž stále připomínají organický obsah od našich přátel a reklama tak není vnímána příliš negativně ani rušivě. Toto pravidlo sice chrání uživatele, ale stalo se noční můrou pro marketéry, kteří neustále řeší, zda jim nebude reklama nebo v horším případě podpora příspěvku zakázána. Odkaz na kontrolu 20 % textu se tak stal klasickou součástí zadání pro grafiky.
Svítání na lepší časy?
Facebook si tento fakt uvědomil, a proto nyní ve Velké Británii a Irsku testuje nový přístup k tomuto pravidlu. Zpráva o něm vyvolala v sociálně mediálních kruzích velké pozdvižení a velkou řadu protichůdných reakcí. Počkali jsme proto, až budeme mít dostatek informací a mohli vás o testu informovat s chladnou hlavou a odstupem od úvodní hysterie. Nově tedy nebude větší množství textu v obrázku znamenat okamžité zamítnutí reklamy. Facebook reklamu spustí, bude vás však varovat, že nemusíte docílit takového dosahu jako u reklamy s menším množstvím textu. Reklamy budou zařazovány do 4 kategorií dle množství textu:
- reklama neobsahuje žádný nebo minimum textu = bude se zobrazovat standardně
- reklama obsahuje málo textu = dosah reklamy může být lehce omezen
- reklama obsahuje středně textu = dosah reklamy může být omezen
- reklama obsahuje hodně textu = nemusíte zasáhnout vaše publikum
Zdroj: Facebook
Kategorie i postihy jsou zatím charakterizovány velmi vágně a doufejme, že po skončení testu toto Facebook upřesní. Zatím z toho vyplývá, že pokud budete chtít využívat text v reklamě, budete si muset za stejný dosah připlatit.
Analýza textu v reklamě nefunguje vždy správně, proto je otázkou, zda nebyla lepší varianta, kdy reklama byla zamítnuta, než že bude špatně zanalyzovaná reklama spuštěna a v důsledku toho poběží neefektivně.
Pravidla neplatí pro všechny
Sluší se také připomenout, že nová pravidla budou mít určité výjimky. Některé platí už nyní pro pravidlo 20 % textu, jako například výjimka pro filmové plakáty, některé jsou však nové.
Pravidla neplatí pro:
- filmové plakáty
- knižní přebaly
- obaly hudebních nosičů
- obaly produktů – obrázky, kde jde vidět celý produkt
- plakáty na hudební festivaly, komediální představení či sportovní události
- služby založené na textu – kaligrafie, komiksy
- screenshoty z her a aplikací
- právní texty
- infografiky
Pravidlo však stále platí pro vodoznaky, čísla a bohužel i loga, která jsou založena na textu. Otázkou je, jak bude Facebook vyhodnocovat, zda se jedná o plakát na festival či nikoliv. Pravděpodobně bude vždy nutné u dané reklamy odeslat odvolání, aby byla reklama zhodnocena manuálně.